MSP poukazují na dlouhodobý deficit komfortního přístupu k financování
Více než dvě třetiny podnikatelů by si přály řešit své soukromé i podnikatelské záležitosti stále s jedním stejným bankéřem. Zjistil to výzkum, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v prosinci 2022 agentura IPSOS na vzorku 301 osob samostatně výdělečně činných.
I společnost vnímá, že je o něco snazší získat úvěrové krytí jako soukromá osoba než malý podnikatel. Zajímavý kontrast je vidět zejména u situace nazvané „Dokládání potřebných dokumentů“ – tam to za snadné považuje 41 % občanů, ale jen 15 % podnikatelů. Průzkum také prokázal, že je obecně preferován online kontakt, ovšem v případě finančního poradenství a získání úvěru podnikatelé upřednostňují osobní návštěvu.
Podnikatelé také preferují internetové bankovnictví oproti mobilnímu. Internetové bankovnictví v praxi znamená počítač v místě, kde je klid a možnost soustředit se. Navíc u PC je větší monitor a čas si přečíst informace. Mobil je hlavně určen na transakce nebo rychlé informace.
Většina podnikatelů má své soukromé peníze oddělené od těch určených k podnikání, ale jen čtvrtina je má striktně oddělené. Oddělené peníze soukromého a podnikatelského charakteru hlásí téměř 2/3 podnikatelů (62 %). „Striktní oddělení je pak zcela logické v případech, kde nelze vést pouze daňovou evidenci, ale regulérní podvojné účetnictví,“ uvádí předseda představenstva AMPS ČR Josef Jaroš . „I bez tohoto důvodu ale oddělení peněz evidentně velká část živnostníků považuje za transparentnější způsob fungování. Relativně vysoké se může jevit číslo 39 % u neoddělených peněz – to je ale možné zpravidla pouze u živností, kde k finálnímu zúčtování dochází většinou jednou ročně, navíc nejde o závratné sumy...,“ doplňuje Jaroš.
„ Průzkum prokázal to, co jsme věděli. Podnikatelé, fyzické osoby, mají jednodušší přístup k úvěrování přes rodné číslo než přes IČO. Dlouhodobě pracujeme na odstranění příčin tohoto stavu tak, aby klienti nepoznali rozdíl v přístupu,“ říká Petr Vostrý, ředitel péče o klienty České spořitelny.
Většina dotazovaných využívá stejnou banku jako soukromá i jako podnikající osoba. Důvodem většinového využívání stejné bankovní instituce pro peníze soukromé, tak i podnikatelské účty, může být komfort často jednotného formátu internetového bankovnictví (u jedné banky), což šetří čas. Určitou roli může hrát i dostupnost a lepší přístup banky ke klientovi, který tak vlastně u jedné instituce řeší více finančních produktů. Pro jinou banku pro soukromé účely naopak často hovoří jednoduchost založení účtu (např. on-line), ale mnohdy i lepší poplatková politika u menších bank, jakož i méně komplikovaná komunikace navozující pocit neformálnosti.
OSVČ, kteří využívají stejnou banku pro oba účely, tak činí kvůli jednoduchosti, vše mají na jednom místě a jsou spokojeni s bankou. „Zcela jistě hraje roli preference nekomplikovat si život různými postupy a prostředími různých bank – což opět – šetří i čas. Vše na jednom místě pak ocení zejména podnikatelé v regionech, kde není zdaleka tak široká dostupnost celé škály poboček jednotlivých bankovních institucí. Dobrou vizitkou je ale samozřejmě i spokojenost s bankou: 12 % respondentů,“ komentuje výsledky místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková.
Důvody, proč OSVČ nevyužívají stejnou banku pro oba účely, jsou, že mají rozdělené účty, mají tak lepší podmínky a je to přehlednější. Na dotaz, proč naopak živnostník nevyužívá stejnou banku pro soukromé i podnikatelské účely, je snaha o výraznější rozdělení účtů – podoba karty, jiné notifikace apod. Nezanedbatelnou roli (a to hned ve 13 %) ale hrají i výhodnější podmínky jinde. Například u jedné banky má živnostník podnikatelský úvěr či kontokorent (bylo by tedy obtížné banku beznákladově změnit), ale přitom ví, že mu jiná banka poskytne lepší podmínky – proto ji volí alespoň pro soukromé účely.
Více než dvě třetiny podnikatelů by si přály řešit své soukromé i podnikatelské záležitosti stále s jedním stejným bankéřem. „Zde vidíme obrovskou příležitost pro banky konečně pro tento segment něco udělat. Na trhu tento přístup jasně chybí a podnikatelé by jej přivítali,“ říká Pavla Břečková.
Pokud by se podnikatelé rozhodovali o nové bance pro své podnikání, pak nejčastějšími důvody preferencí by byla skutečnost, zda banka poskytuje účet zdarma, internetové bankovnictví a úrok na spoření.
V průzkumu jsou také patrné rozdíly v názorech starších a mladších podnikatelů. Starší OSVČ (nad 51 let) preferují při dokládání potřebných dokumentů, změnách podmínek úvěru a podpisu smlouvy osobní návštěvu v bance spíše než online způsob. Starší podnikatelé preferují ve všech případech internetové bankovnictví. Ti mladší (18-35 let) mají v oblibě spíše mobilní bankovnictví. Pro starší podnikatele je při rozhodování o nové bance pro své podnikání významnější aspekt internetového bankovnictví než pro jiné věkové skupiny. Podnikatelé ve středních letech (36-50 let) mají méně často striktně oddělené peníze na soukromé a na podnikání.
Poslední zprávy z rubriky Údaje o firmách:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz