Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Údaje o firmách  |  13.04.2023 10:40:16

MSP poukazují na dlouhodobý deficit komfortního přístupu k financování

Více než dvě třetiny podnikatelů by si přály řešit své soukromé i podnikatelské záležitosti stále s jedním stejným bankéřem. Zjistil to výzkum, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v prosinci 2022 agentura IPSOS na vzorku 301 osob samostatně výdělečně činných.

I společnost vnímá, že je o něco snazší získat úvěrové krytí jako soukromá osoba než malý podnikatel. Zajímavý kontrast je vidět zejména u situace nazvané „Dokládání potřebných dokumentů“ – tam to za snadné považuje 41 % občanů, ale jen 15 % podnikatelů. Průzkum také prokázal, že je obecně preferován online kontakt, ovšem v případě finančního poradenství a získání úvěru podnikatelé upřednostňují osobní návštěvu.

Podnikatelé také preferují internetové bankovnictví oproti mobilnímu. Internetové bankovnictví v praxi znamená počítač v místě, kde je klid a možnost soustředit se. Navíc u PC je větší monitor a čas si přečíst informace. Mobil je hlavně určen na transakce nebo rychlé informace.

Většina podnikatelů má své soukromé peníze oddělené od těch určených k podnikání, ale jen čtvrtina je má striktně oddělené. Oddělené peníze soukromého a podnikatelského charakteru hlásí téměř 2/3 podnikatelů (62 %). „Striktní oddělení je pak zcela logické v případech, kde nelze vést pouze daňovou evidenci, ale regulérní podvojné účetnictví,“ uvádí předseda představenstva AMPS ČR Josef Jaroš . „I bez tohoto důvodu ale oddělení peněz evidentně velká část živnostníků považuje za transparentnější způsob fungování. Relativně vysoké se může jevit číslo 39 % u neoddělených peněz – to je ale možné zpravidla pouze u živností, kde k finálnímu zúčtování dochází většinou jednou ročně, navíc nejde o závratné sumy...,“ doplňuje Jaroš.


Průzkum prokázal to, co jsme věděli. Podnikatelé, fyzické osoby, mají jednodušší přístup k úvěrování přes rodné číslo než přes IČO. Dlouhodobě pracujeme na odstranění příčin tohoto stavu tak, aby klienti nepoznali rozdíl v přístupu,“ říká Petr Vostrý, ředitel péče o klienty České spořitelny.

Většina dotazovaných využívá stejnou banku jako soukromá i jako podnikající osoba. Důvodem většinového využívání stejné bankovní instituce pro peníze soukromé, tak i podnikatelské účty, může být komfort často jednotného formátu internetového bankovnictví (u jedné banky), což šetří čas. Určitou roli může hrát i dostupnost a lepší přístup banky ke klientovi, který tak vlastně u jedné instituce řeší více finančních produktů. Pro jinou banku pro soukromé účely naopak často hovoří jednoduchost založení účtu (např. on-line), ale mnohdy i lepší poplatková politika u menších bank, jakož i méně komplikovaná komunikace navozující pocit neformálnosti.

OSVČ, kteří využívají stejnou banku pro oba účely, tak činí kvůli jednoduchosti, vše mají na jednom místě a jsou spokojeni s bankou. „Zcela jistě hraje roli preference nekomplikovat si život různými postupy a prostředími různých bank – což opět – šetří i čas. Vše na jednom místě pak ocení zejména podnikatelé v regionech, kde není zdaleka tak široká dostupnost celé škály poboček jednotlivých bankovních institucí. Dobrou vizitkou je ale samozřejmě i spokojenost s bankou: 12 % respondentů,“ komentuje výsledky místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková.

Důvody, proč OSVČ nevyužívají stejnou banku pro oba účely, jsou, že mají rozdělené účty, mají tak lepší podmínky a je to přehlednější. Na dotaz, proč naopak živnostník nevyužívá stejnou banku pro soukromé i podnikatelské účely, je snaha o výraznější rozdělení účtů – podoba karty, jiné notifikace apod. Nezanedbatelnou roli (a to hned ve 13 %) ale hrají i výhodnější podmínky jinde. Například u jedné bankyživnostník podnikatelský úvěr či kontokorent (bylo by tedy obtížné banku beznákladově změnit), ale přitom ví, že mu jiná banka poskytne lepší podmínky – proto ji volí alespoň pro soukromé účely.

Více než dvě třetiny podnikatelů by si přály řešit své soukromé i podnikatelské záležitosti stále s jedním stejným bankéřem. „Zde vidíme obrovskou příležitost pro banky konečně pro tento segment něco udělat. Na trhu tento přístup jasně chybí a podnikatelé by jej přivítali,“ říká Pavla Břečková.

Pokud by se podnikatelé rozhodovali o nové bance pro své podnikání, pak nejčastějšími důvody preferencí by byla skutečnost, zda banka poskytuje účet zdarma, internetové bankovnictví a úrok na spoření.

V průzkumu jsou také patrné rozdíly v názorech starších a mladších podnikatelů. Starší OSVČ (nad 51 let) preferují při dokládání potřebných dokumentů, změnách podmínek úvěru a podpisu smlouvy osobní návštěvu v bance spíše než online způsob. Starší podnikatelé preferují ve všech případech internetové bankovnictví. Ti mladší (18-35 let) mají v oblibě spíše mobilní bankovnictví. Pro starší podnikatele je při rozhodování o nové bance pro své podnikání významnější aspekt internetového bankovnictví než pro jiné věkové skupiny. Podnikatelé ve středních letech (36-50 let) mají méně často striktně oddělené peníze na soukromé a na podnikání.




K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688