S benefity na dovolenou: Češi za cestování o jarních prázdninách utráceli až dvakrát více než loni. Méně nakupovali v lékárnách
Během jarních prázdnin Češi ve velkém využívali volnočasové benefity, v některých odvětvích utráceli až dvakrát více než loni. V souhrnu byla jejich útrata ve srovnání s rokem 2022 o téměř 11 % vyšší. Průměrná výše jedné transakce činila 719,89 koruny. Vyplývá to z dat společnosti Edenred, mapujících využívání zaměstnaneckých benefitních karet. Nejvýrazněji o jarních prázdninách v meziročním srovnání vzrostly útraty v kategoriích cestování a kultury. Nárůst zde činil 92 %, respektive 88 %. O 6 % naopak klesl objem transakcí v lékárnách, které však se 48% podílem i nadále zůstaly největším benefitním segmentem.
Velká část rodin s dětmi tráví jarní prázdniny aktivně, často pobytem na horách. Podle dat o využívání benefitních karet společnosti Edenred tomu nebylo jinak ani letos. Oproti loňsku ovšem zaměstnanci v mnohem větší míře využívali volnočasové benefity poskytované zaměstnavateli. Celkový objem zaznamenaných transakcí meziročně stoupl o 10,8 % . Průměrná výše jedné transakce pak vzrostla o 8,2 % na 719,89 koruny . Zaostávala tak za mírou inflace, která v únoru činila 16,7 %.
Lidé se probouzejí z koronavirového spánku
Cestování | + 92 % |
Kultura | + 88 % |
Ubytování | + 23 % |
Knihy | + 21 % |
Wellness | + 21 % |
Dentální služby | + 20 % |
Češi v roce 2023 ve srovnání s minulými lety trávili jarní prázdniny aktivněji. Nejvíce meziročně vzrostl zájem o volnočasové benefity v oblasti cestování. Útraty zde stouply o 92 %. Nejvýznaměji k tomu přispěly útraty u cestovních kanceláří, které se zvýšily o 97 %.
Hned za cestováním následovala kultura, za kterou letos Češi utratili o 88 % více. Stojí za tím především zvýšený zájem zaměstnanců o vstupenky na koncerty. Ve srovnání s loňským rokem za ně utratili více než šestinásobek. Lístky se však hojně prodávaly i v dalších odvětvích. V divadlech Češi nechali o 97 % více, v kinech pak o 64 % více. Lidé se nebáli utrácet ani v zábavních parcích (89 %), galeriích (63 %) či na sportovních událostech (56 %).
„Výrazné nárůsty útrat v oblastech cestování či kultury jsou dobrou zprávou zejména pro podniky v rekreačních střediscích, které si zvýšený zájem po několika letech, kdy Češi své aktivity v zimním období v důsledku proticovidových opatření spíše omezovali, rozhodně zaslouží. Útraty v těchto oblastech navíc rostly více než tempo zdražování, což podtrhuje důležitost nabídky volnočasových benefitů. Mnohým domácnostem i přes ztíženou ekonomickou situaci dovolují provozovat aktivity, které se v důsledku růstu cen stávají stále hůře dostupnými,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred .
Útraty rostly i v segmentu ubytování (23 %), knihkupectví (21 %), wellness (21 %) a dentálních služeb (20 %). Pokles naopak zaznamenaly lékárny, kde objem transakcí meziročně klesl o 6,4 %. I přesto jde nadále o nejsilnější a nejvyhledávanější segment volnočasových benefitů.
Lékárny stále dominují, kultura v žebříčku popularity stoupá
Největší díl z celkového objemu transakcí v období jarních prázdnin připadl opět na segment lékáren. Ačkoliv meziročně jejich podíl na transakcích poměrně výrazně klesl, stále dosáhl hodnoty 48,3 %. V lékárnách tak zaměstnanci utratili bezmála polovinu všech benefitů. Se značným odstupem následovala oblast cestování, která ve srovnání s rokem 2022 zaznamenala výrazný nárůst, z 8,7 % na 15,1 %. Na třetím místě se opět umístily optiky se 7,3 %, na čtvrté místo se pak vyhoupl segment kultury, jehož podíl vzrostl z 3,4 % na 5,7 % a přeskočil tak knihkupectví (5,1 %), zábavu (4,1 %) a sportovní aktivity (3,4 %).
„V období koronavirové pandemie zaměstnanci často upřednostňovali volnočasové benefity z oblasti zdravotnictví, zejména lékáren. S jejím postupným odezněním však sledujeme přesun útrat z tohoto segmentu směrem k benefitům podporujícím aktivní trávení volného času. Přesto, že se jedná o jednu z mála kategorií, která meziročně zaznamenala pokles, potvrzuje se, že zdraví zůstává dlouhodobou prioritou, nikoliv výsadou pandemických let,“ vysvětluje Gabriela Šimšová , personální ředitelka společnosti Edenred .
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select
?