Research (eToro)
Akcie ve světě  |  17.02.2023 09:30:34

Nápojová válka: Coca-Cola a Pepsi hrají s různými míči


Reklamní bitva mezi společnostmi Coca-Cola a Pepsi pokračuje a oba nápojoví giganti si rozdělili hlavní soutěže. Poté, co společnost Cola sponzorovala mistrovství světa ve fotbale, její konkurent Pepsi si vzal na starost nedělní Super Bowl, největší zápas ‚‚jiného‘‘ fotbalu. 

Letošní finále šampionátu v americkém fotbale bylo již třetí v řadě bez přítomnosti reklam Coca-Coly, čímž se uvolnila cesta pro Pepsi. V reklamách Pepsi se mimojiné objevili známí herci, jako Ben Stiller a Steve Martin, kteří propagovali nápoje této značky s nulovým obsahem cukru.

Podle společnosti Nielsen přilákal přenos Super Bowlu, který v neděli večer vysílala stanice Fox, v průměru 113 milionů diváků. To je o 1 % více než loňský zápas, ale také třetí největší televizní program všech dob. Větší sledovanost zaznamenaly pouze další dva televizní přenosy Super Bowlu: zápas v roce 2015 (114,4 milionu) a zápas v roce 2017 (113,7 milionu). Nejvyšší sledovanost dosáhla více než 118 milionů diváků při sledování tradiční poločasové show, která byla prvním živým vystoupením Rihanny po pěti letech. Ceny reklamy během celého zápasu se odhadovaly na 6 až více než 7 milionů dolarů za 30sekundové sloty. 

Společnost Coca-Cola sice nebyla přítomna s reklamou na Super Bowlu, ale realizuje vlastní sportovní a digitální marketingový plán zaměřený na větší zapojení svých zákazníků. Společnost, která je dlouhodobým sponzorem FIFA od roku 1974 a mistrovství světa ve fotbale od roku 1976, zmínila, že její kampaň během mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru vytvořila digitální zážitky pro fanoušky, přičemž více než 5 milionů z nich mělo přístup k její vlastní digitální platformě - Fan Zone. Také partnerství se společností Panini, oficiálním albem samolepek mistrovství světa, přineslo o 400 % více interakcí než při předchozím mistrovství světa 2018 s 28 miliony skenů produktových štítků od fanoušků, kteří si vyměňovali fyzické a digitální samolepky.

I pro Pepsi přinesl tento rok změnu. Pepsi sice měla během Super Bowlu reklamy, ale rozhodla se ukončit desetileté sponzorování poločasové show. NFL jej udělila společnosti Apple (APPL), přičemž letošní poločasovou show sponzoroval Apple Music. Rihanna za své vystoupení nedostala honorář, protože NFL neodměňuje vystupující umělce, ale hradí jim výdaje a náklady na pokrytí celé produkce. I když účinkující v poločase nedostávají od NFL zaplaceno, mají umělci alespoň možnost propagovat svá nejnovější alba nebo singly a zvýšit návštěvnost svých nadcházejících turné nebo nejnovějších projektů u stovek milionů diváků po celém světě. V roce 2020 společnost Spotify oznámila, že při vystoupení Shakiry v poločase Super Bowlu LIV vzrostl počet streamů o 230 %, zatímco u Jennifer Lopez se po její účasti ve stejné show zvýšil o 335 %.

Pro společnost PepsiCo Inc. (PEP) byl rok 2022 úspěšný - i ve fotbalovém utkání, které se hrálo ve zbytku světa, Pepsi sice nebyla mezi sponzory mistrovství světa, ale trofej poprvé zvedl nad hlavu hvězdný fotbalista společnosti Lionel Messi. Společnost oznámila organický nárůst tržeb o 14,4 %, zisk na akcii za celý rok činil 6,79 dolaru a čisté tržby přesáhly 86 miliard dolarů. Největší podíl na tom mají nápoje Pepsi Beverages North America, následované Frito Lay - potravinářskou odnoží společnosti - a podnikem v Evropě. Ten však byl ovlivněn konfliktem na Ukrajině, který vykázal 207% pokles provozního zisku. V roce 2023 Pepsi očekává zvýšení organických příjmů o 6 %, vyplacení o 10 % vyšší dividendy akcionářům, kterým vyplatí 6,7 miliardy dolarů, a zpětný odkup akcií v hodnotě jedné miliardy dolarů.

Také konkurenční Coca-Cola (KO) měla v roce 2022 velmi dobré výsledky. Za celý rok vzrostly čisté tržby o 11 % na 43,0 miliardy dolarů a organické tržby o 16 %. Také společnost vykazuje vyšší provozní marži, a to 22,7 % oproti 22,1 % před rokem. V Evropě však jednotkový objem balení ve 4. čtvrtletí poklesl o 5 %, protože silný růst v západní Evropě byl kompenzován pozastavením činnosti v Rusku. Pro rok 2023 vidí Coca-Cola organický nárůst tržeb o 7 až 8 %. Společnost odhaduje zisk na akcii ve výši 2,58 až 2,60 dolaru. Pro investory, kteří mají strategii zisku dividend, jsou zprávy přicházející od obou společností velmi příznivé. 

Bogdan Maioreanu, analytik společnosti eToro

17.02. 20:50  O válce nemůže (fanda)
17.02. 20:50  O válce (fanda)

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688