Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  09.06.2003 08:55:06

Poptávka po prodeji léků v běžném maloobchodě roste

Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „PHARMACY SHOPPING 2003“,
4.6.2003

Rychlý rozvoj českého maloobchodního trhu, ale i rychlý nárůst počtu dodavatelských subjektů v devadesátých letech poznamenal i maloobchodní trh s léčivy a zdravotními preparáty. Celkově lze vysledovat dva trendy - jednak došlo ke zdvojnásobení počtu lékáren, jejichž počet nyní přesáhl dvě tisícovky, jednak došlo k rychlému rozvoji nabídky volně prodejných léčiv a preparátů a zájem spotřebitelů o tento segment trhu.

Pro silná legislativní omezení, ale i pro velmi snadnou dostupnost prodejen zůstala lékárna z hlediska obratu dominantním distribučním místem zejména pro léky na předpis i ostatní léčiva, doplňkové sortimenty (např. bylinné čaje, léčebná kosmetika nebo dětská výživa) zde nakupuje již jen přibližně polovina nakupujících.

Jak bylo zjištěno v rámci reprezentativního výzkumu PHARMACY SHOPPING 2003, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha, téměř třetina nakupujících si navíc přeje, aby si mohli nakoupit léky v běžném maloobchodě, a téměř polovina z nich dává přednost nákupu volně prodejných léků před návštěvou lékaře. Dá se tedy očekávat, že v budoucnu poroste nejen tlak na prodej léčiv ve volném prodeji, ale i význam běžných potravinářských i drogistických prodejen pro distribuci sortimentu péče o zdraví.

Ze šetření vyplývá, že v současnosti jsou kromě lékárny mezi nejdůležitějšími nákupními místy daného sortimentu zejména prodejny drogerie a prodejny supermarketových a hypermarketových řetězců.

Lékárnu jako typ nákupního místa nicméně navštěvují téměř všichni dotázaní, 3/4 z nich zde nakupuje alespoň jednou měsíčně. Zákazníci si vybírají svou lékárnu zejména pro její výhodnou polohu, cenu jako kritérium uvedla čtvrtina dotázaných. U mladších a vzdělanějších respondentů však byla zaznamenána i vyšší náročnost směrem ke kvalitě prodeje a tito nakupující kladou nároky i na šíři nabídky, kvalitu personálu a prostředí lékárny. Většina zákazníků je ke "své" lékárně loajální - pouze 19% dotázaných uvádí, že lékárny běžně střídá.

Při nákupu v lékárně téměř 40% respondentů přiznává to, že alespoň občas v lékárně realizují neplánovaný nákup. Při výběru konkrétního produktu se nakupující rozhodují nejen podle doporučení lékárníka či lékaře (44% dotázaných), ale i doporučení známých (24% dotázaných), ale i reklamních kampaní výrobců (28%), které jsou zákazníky vnímány ve srovnání s jiným typem reklamy relativně pozitivně a jsou uváděny jako třetí nejdůležitější zdroj informací o produktech.

Dotázaní si vůbec nejčastěji spontánně vybavovali reklamní kampaň GS Condro 400, kterou uvedlo přes 30% dotázaných, dále s odstupem následují kampaně Coldrex, Wobenzym, Calibrum a Nurofen (6-9% dotázaných). Ostatní kampaně zmínilo 3% a méně dotázaných. Celkem bylo jmenováno celkem 115 různých kampaní.

Petr Voříšek
INCOMA Research

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688