Poptávka po prodeji léků v běžném maloobchodě roste
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „PHARMACY SHOPPING 2003“,
4.6.2003
Rychlý rozvoj českého maloobchodního trhu, ale i rychlý nárůst počtu dodavatelských subjektů v devadesátých letech poznamenal i maloobchodní trh s léčivy a zdravotními preparáty. Celkově lze vysledovat dva trendy - jednak došlo ke zdvojnásobení počtu lékáren, jejichž počet nyní přesáhl dvě tisícovky, jednak došlo k rychlému rozvoji nabídky volně prodejných léčiv a preparátů a zájem spotřebitelů o tento segment trhu.
Pro silná legislativní omezení, ale i pro velmi snadnou dostupnost prodejen zůstala lékárna z hlediska obratu dominantním distribučním místem zejména pro léky na předpis i ostatní léčiva, doplňkové sortimenty (např. bylinné čaje, léčebná kosmetika nebo dětská výživa) zde nakupuje již jen přibližně polovina nakupujících.
Jak bylo zjištěno v rámci reprezentativního výzkumu PHARMACY SHOPPING 2003, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha, téměř třetina nakupujících si navíc přeje, aby si mohli nakoupit léky v běžném maloobchodě, a téměř polovina z nich dává přednost nákupu volně prodejných léků před návštěvou lékaře. Dá se tedy očekávat, že v budoucnu poroste nejen tlak na prodej léčiv ve volném prodeji, ale i význam běžných potravinářských i drogistických prodejen pro distribuci sortimentu péče o zdraví.
Ze šetření vyplývá, že v současnosti jsou kromě lékárny mezi nejdůležitějšími nákupními místy daného sortimentu zejména prodejny drogerie a prodejny supermarketových a hypermarketových řetězců.
Lékárnu jako typ nákupního místa nicméně navštěvují téměř všichni dotázaní, 3/4 z nich zde nakupuje alespoň jednou měsíčně. Zákazníci si vybírají svou lékárnu zejména pro její výhodnou polohu, cenu jako kritérium uvedla čtvrtina dotázaných. U mladších a vzdělanějších respondentů však byla zaznamenána i vyšší náročnost směrem ke kvalitě prodeje a tito nakupující kladou nároky i na šíři nabídky, kvalitu personálu a prostředí lékárny. Většina zákazníků je ke "své" lékárně loajální - pouze 19% dotázaných uvádí, že lékárny běžně střídá.
Při nákupu v lékárně téměř 40% respondentů přiznává to, že alespoň občas v lékárně realizují neplánovaný nákup. Při výběru konkrétního produktu se nakupující rozhodují nejen podle doporučení lékárníka či lékaře (44% dotázaných), ale i doporučení známých (24% dotázaných), ale i reklamních kampaní výrobců (28%), které jsou zákazníky vnímány ve srovnání s jiným typem reklamy relativně pozitivně a jsou uváděny jako třetí nejdůležitější zdroj informací o produktech.
Dotázaní si vůbec nejčastěji spontánně vybavovali reklamní kampaň GS Condro 400, kterou uvedlo přes 30% dotázaných, dále s odstupem následují kampaně Coldrex, Wobenzym, Calibrum a Nurofen (6-9% dotázaných). Ostatní kampaně zmínilo 3% a méně dotázaných. Celkem bylo jmenováno celkem 115 různých kampaní.
Petr Voříšek
INCOMA Research
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři