Návrat českého piva po pandemii. Spotřeba i ceny v hospodách i dalších podnicích meziročně rostou
Po velkém útlumu trhu způsobeném pandemickými lockdowny se pro české pivaře začíná blýskat na lepší časy. Podle dat společnosti SharpGrid roste spotřeba i cena piva v kanálu HoReCa (tedy ve venkovních zařízeních jako jsou hospody, bary, kavárny atd.) v celé zemi i napříč regiony.
Češi na pivo nezanevřeli
V celém Česku vzrostla spotřeba piva v posledním kvartálu roku 2022 (říjen, listopad, prosinec) oproti stejnému období v roce 2021 o 3 9 %. V roce 2022 se za tyto 3 měsíce vypilo celkem 1 175 055 hektolitrů piva, v roce 2021 to bylo “jen” 845 198 hektolitrů.
Rok 2021 se nesl ve znamení protipandemických opatření a lockdownů. Konkrétně na konci roku 2021 platilo omezení provozní doby podniků do 22:00, zákaz hromadných akcí typu Vánočních trhů a podobně. Nárůst spotřeby piva tedy odráží pozvolný návrat na předcovidová čísla.
Vzrostla ovšem taky konečná cena pro spotřebitele. V roce 2021 byla v průměru na celou zemi 47 Kč za půllitr piva, v roce 2022 už 52 Kč, což je meziroční nárůst o téměř 11 %. Zatímco během roku 2021 ceny stagnovaly, hned od druhého kvartálu 2022 začaly růst.
Jelikož průměrná spotřeba vzrostla více než trojnásobně oproti cenám, můžeme s klidem říct, že Češi na svůj oblíbená nápoj nezanevřeli a vrací se díky němu zpátky do hospod a restaurací.
Velké regionální rozdíly: horliví Středočeši, umírnění Zlíňané
Největší nárůst spotřeby zaznamenaly tři kraje:
- Středočeský: 5 3%
- Jihočeský: 48 %
- Ústecký: 42 %
Zdaleka nejnižší nárůst byl v kraji Zlínském, kde šlo o 20 %. Praha rostla spíše průměrně, což by se dalo vysvětlit už tak dost vysokou spotřebou (nejvyšší na obyvatele ze všech krajů – viz graf níže), na kterou mají velký vliv kromě místních obyvatel i turisté.
Cenově nejvíce vzrostly tyto tři kraje:
- Pardubický: 13 %
- Jihomoravský: 12 %
- Karlovarský: 12 %
Nejnižší nárůst cen jsme zaznamenali v Královéhradeckém kraji. Pivo tam podražilo o 7 %. Pro zajímavost přikládáme tabulku spotřeby piva na počet obyvatel podle krajů. Zajímavým zjištěním je fakt, že spotřeba piva nekopíruje Index dostupnosti piva (viz níže) ani výši hrubé mzdy (s výjimkou Prahy).
V jakých podnicích se nejvíc pije?
Podle typu podniků se nejvíce zvýšila spotřeba v:
- Fastfoodech: 48 %
- Hospodách: 43 %
- Cukrárnách a kavárnách: 42 %
Zvýšenou spotřebu oproti např. restauracím (36 %) si vysvětlujeme jiným typem nabídky. Zatímco restaurace jakž takž fungovaly i za covidových omezení díky rozvážkovým službám, hospody a kavárny z tohoto typu byznysu tolik netěžily, jelikož jde o podniky, kam si lidé jdou posedět a užívat si prostředí. V případě fastfoodů si velký růst vysvětlujeme tím, že jde obecně o velmi dynamicky rostoucí segment trhu (jak jsme psali v naší analýze řetězce McDonald´s).
Nejmenší nárůst jsme zaznamenali jen v sektoru hotelových restaurací a barů, kde šlo o pouhých 16 %. Tento rozdíl odráží odlišný způsob dopadu proticovidových opatření. Zatímco návštěvu hospody nebo klubu si kvůli nařízené brzké zavírací době 22:00 leckdo rozmyslel nebo po desáté pokračoval v konzumaci doma, hotelové restaurace slouží spíše k “umírněnějšímu” stravování, kterému zavírací hodina tolik nevadí, a často také nabízejí jediný nebo přinejmenším nejbližší způsob stravování pro hotelové hosty.
Pro úplnost přikládáme průměrnou spotřebu piva v rámci jednotlivých typů podniků (počet podniků vydělený spotřebou). Jak je vidět, zdaleka největší spotřebu mají hospody, nejnižší pak vinárny, kavárny a cukrárny.
V jakých podnicích je pivo nejdražší?
Nejvíce stojí pivo v průměru v kavárnách, cukrárnách, vinárnách a bistrech – shodně 58 Kč. Vyšší cenu si lze vysvětlit tím, že v těchto zařízeních se pivo tradičně nekonzumuje, což musí vyvážit vyšší cena. Naopak suverénně nejlevnější pivo je v hospodách, kde stojí průměrně 48 Kč. Opět je to dáno spotřebou, která je v hospodách druhá nejvyšší hned po restauracích.
Kolik piv měsíčně si můžou Češi dovolit podle krajů?
V SharpGrid dáváme dohromady tzv. Index dostupnosti piva, který poměřuje průměrnou cenu piva vůči průměrné mzdě podle ČSÚ. Výsledkem je počet půllitrů piva (cena vychází z průměrné ceny na daný kraj), které si z průměrného platu může obyvatel daného kraje za měsíc teoreticky koupit. Finální žebříček za Q4 2022 vypadá takto:
Pikantní je fakt, že 3 z 5 krajů s nejnižší dostupností piva zaznamenaly nejvyšší zvýšení průměrné ceny piva, což jeho dostupnost bude ještě více snižovat. Naopak kraje Středočeský, Ústecký, Jihomoravský a Praha, které patří v oblasti dostupnosti piva k premiantům, zaznamenaly jedny z nejnižších vzrůstů cen.
Zajímavý je taky fakt, že hlavní město Praha skončilo až na třetím místě. Je tedy vidět, že ačkoli vede ve výši průměrných platů, vyvažuje to mnohem vyšší průměrná cena piva.
Závěr: Pivo se drží
Čeští pivovarníci si mohou alespoň trochu oddechnout. Konzumace piva v HoReCa zařízeních jako jsou hospody a restaurace je pro ně totiž obecně vzato výhodnější než nakupování v obchodech. Zvýšená výtoč piva se proto na tržbách promítne více než zvýšené prodeje v obchodech. S příchodem inflace pak čeští pivaři museli také začít zdražovat, což ovšem nezpůsobilo žádný dramatický pokles konzumace. Vývoj na pivním trhu budeme sledovat i nadále a příští kvartály ukáží, zda se trend udrží.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
5 varovných signálů, které napoví, zda vaši klienti zaplatí včas