Polovina českých domácností dává přednost velkým hobbymarketům
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „DO-IT-YOURSELF 2003“
Praha 27.5.2003 - Podle výzkumu „DO-IT-YOURSELF 2003“ společností INCOMA Research a GfK Praha překročila celková prodejní plocha hobbymarketů (včetně řetězce Mountfield) v ČR již hranici 400 tisíc m2, celkový obrat realizovaný řetězci těchto velkoprodejen s širokým sortimentem zboží pro dům, dílnu a zahradu dosáhl v roce 2002 úrovně 20 miliard Kč. Velkoplošné hobbymarkety sice reprezentují pouze necelá 2 % prodejen nabízejících příslušné sortimenty, nicméně v souhrnu to reprezentuje více než čtvrtinu prodejních ploch a téměř dvě pětiny tržního podílu co do realizovaného obratu.
Stěžejní roli, kterou velké hobbymarketové řetězce hrají na českém trhu do-it-yourself, potvrdil také reprezentativní spotřebitelský průzkum, který INCOMA Research a GfK Praha uskutečnily v dubnu letošního roku. Pokračuje trend mírného posilování koncentrace trhu. Zatímco před dvěma lety se 50 % spotřebitelských preferencí soustředilo mezi desítku nejvýznamnějších firem, minulý rok to bylo už jen 7 řetězců, letos si stejnou část trhu mezi sebe rozdělilo již jen 5 řetězců. S odstupem největší obrat realizují OBI a Baumax, nicméně nejvyšší míry nárůstu obratu loni zaznamenal Hornbach a také Globus Baumarkt.
Šetření DO-IT-YOURSELF 2003 také ukázalo, že průměrné roční výdaje domácností, které nakupují zboží pro domácnost, dílnu a zahradu, činí za tento sortiment necelých 18 tisíc Kč ročně. Přes 80 % domácností sledovaného vzorku nakupovalo v uplynulém roce potřeby pro zahradu, barvy a malířské potřeby, nářadí a nástroje, potřeby pro domácnost, vysokou míru nákupů ale zaznamenaly i ostatní kategorie zboží.
Největší spontánní znalost byla zaznamenána u segmentu nářadí a nástroje, kde alespoň jednu značku uvedlo více než 80 % respondentů. Vysoké míry znalosti byly ovšem dosaženy i u dalších sortimentů. Nejčastěji jmenovanou značkou vůbec se stalo Rako, následoval Bosch a Narex.
Nejlépe hodnoceným řetězcem, co do cenového vnímání, je mezi hobbymarketovými řetězci Globus Baumarkt. Nejširší sortiment nabízí podle nakupujících Hornbach. Při hodnocení dostupnosti a informovanosti personálu získal od zákazníků nejlepší hodnocení Mountfield. Ve srovnání s předchozím rokem letos obchodní řetězce většinou výrazně posílily své aktivity v oblasti distribuce letáků. Nejaktivněji si počínal Baumax, jehož letáky byly zaznamenány ve schránkách 45 % respondentů.
Pramen: DO-IT-YOURSELF 2003 (INCOMA Research + GfK Praha)
V případě zájmu o další informace o projektu „DO-IT-YOURSELF 2003“ lze kontaktovat:
INCOMA Research – Tomáš Drtina (tel. 251 117 540)
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz