Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Komodity  |  20.12.2022 13:44:21

Nové LNG stanice navzdory plynové krizi přibývají. Letos se jejich počet zvedl ze tří na sedm

Zkapalněný zemní plyn (LNG) je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. Do budoucna tkví jeho potenciál v přechodu na bioLNG, a to při využití stejné infrastruktury. I přes cenové turbulence zemního plynu v Česku nadále vzrůstají počty tahačů poháněných kapalným metanem. V tomto roce také výrazně přibylo plnicích stanic LNG, byť jde celkově stále jen o jednotky. V prosinci zprovoznil jednu plničku GasNet a další dvě vybudoval Eurowag.

Dle statistik Českého plynárenského svazu bylo v tuzemsku v roce 2020 v provozu 36 vozidel na LNG, na konci loňského roku už 106. Aktuálně jezdí v Česku asi 135 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají již sedm veřejných plnicích stanic. Přitom ještě nedávno byly v Česku jen tři.

„Začátkem roku 2022 v Česku fungovaly dvě mobilní LNG stanice společnosti GasNet a jedna menší stacionární stanice. Celkově čtvrtou plničku zprovoznil GasNet na začátku března, další pak před nedávnem, začátkem prosince,“ popisuje Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas, která patří k předním dodavatelům LPG i LNG. Nejnovější plnička GasNetu v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. „Čerstvou novinkou jsou dvě stacionární stanice společnosti Eurowag, na které jsme uskutečnili první závozy zkapalněného zemního plynu pro otestování jejich technologie v půli letošního prosince,“ dodává Jiří Karlík.

Celkově tak bude v Česku ke konci letošního roku v provozu již sedm plnicích stanic LNG: Eurowag (KozomínD8, ModleticeD1), GasNet (Kaplice – E55, KlecanyD8, Mladá BoleslavD10, NýřanyD5) a Spolgas (LounyD7). Národní akční plán čisté mobility přitom počítá s tím, že do roku 2030 by v Česku mělo být až na tři desítky plnicích stanic LNG. V rámci Evropy se celkový počet LNG stanic nedávno přehoupl už přes 600.

Podle Sborníku LNG konference 2021 (Využití LNG v dopravě a energetice a jeho bezpečnost) nelze očekávat, že se emise v nákladní dopravě vyřeší bateriovými pohony. LNG by tak mělo hrát střednědobě významnou roli při hledání opatření ke snižování emisí. S tahači na vodíkový či elektrický pohon je možné počítat spíše v dlouhodobém horizontu.

„S rozšiřující se infrastrukturou počítáme i s dalším nárůstem počtu vozidel. Velké logistické firmy vidí v nákupu LNG tahačů příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, ‚zelenou‘ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti. Je to pro ně v době důrazu na zelenou a udržitelnou ekonomiku velká konkurenční výhoda,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet. A dodává, že GasNet dále hodlá posílit svou přítomnost v nejbližším okolí Prahy. Stávající LNG stanice v Klecanech pokrývá směr na Ústí nad Labem a do Německa. Posílit LNG infrastrukturu v této tranzitně vytížené oblasti i pro další směry je tedy logickým pokračováním.

LNG má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2, navíc se při jeho spalování neuvolňují pevné částice. Stále však jde o fosilní palivo. V dlouhodobém horizontu nicméně každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená zároveň též investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit i sami, a to ze zbytků potravin a bioodpadu. Emisní stopa bioLNG je prakticky nulová, jeho spalováním vzniká o 95 % méně CO2 než u nafty.

Přejít z LNG na bioLNG tak lze okamžitě. „Podobně jako u bioLPG, které již na český trh v malém množství dodáváme pro pohon osobních automobilů, nebude budoucí přechod na zemní plyn z obnovitelných zdrojů, tedy biometan – ať už ve formě bioCNG, nebo bioLNG –, vyžadovat dodatečné investice do nové infrastruktury. Z chemického hlediska jde o naprosto identické, a tudíž vzájemně zaměnitelné či mísitelné komodity, u nichž je úspory na emisích dosaženo při jejich výrobě,“ vysvětluje Jiří Karlík.



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku


Poslední zprávy z rubriky Komodity:

Út 11:25  Co jde nahoru, musí jít dolů: Divoká jízda kakaa X-Trade Brokers (XTB)
Út   6:04  Státem převzatá NET4GAS se loni propadla do ztráty Jiří Zendulka (Kurzy.cz)
Po 10:29  Cena zlata se mírně propadla pod klouzavý průměr InstaForex (InstaForex)
Po 10:16  17. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 18,85 Kč/litr ČMKB (Českomoravská komoditní burza )




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688