V Maďarsku se hroutí zásobování palivy, panikařící motoristé tvoří u pump dlouhé fronty, aby mohli koupit něco málo „na příděl“. Situací je ohroženo třeba i sousední Slovensko
Maďarský trh s pohonnými hmotami se v těchto
hodinách hroutí nevídaným způsobem. Vláda premiéra Viktora Orbána se tak ocitá
pod dosud nesilnějším tlakem, aby zrušila své více než rok trvající
zastropování cen paliv.
Kabinet údajně v těchto chvílích věc řeší. U čerpacích
stanic přitom panikařící motoristé tvoří podle informací agentury Bloomberg
dlouhé fronty – čítající až stovky metrů. Zpravidla však nenakoupí žádaný objem
pohonné hmoty, neboť odběr na jeden automobil je omezený, třeba na 10 litrů.
Benzín i nafta jsou tak v zemi již nyní vlastně „na příděl“.
Maďarsko tak vstupuje do třetího týdne kritické situace se
zásobováním palivy, jelikož klíčový petrochemický podnik země, MOL, není
s to právě již třetí týden v řadě zásobovat pohonnými hmotami zhruba
pět stovek zejména menších čerpacích stanic. Jenže i ostatní čerpací stanice,
včetně těch provozovaných samotným MOL, jsou situací v rostoucí míře
nepříznivě dotčeny, protože se k nim sjíždějí řidiči, kteří zkrátka nepochodili
jinde. Takže nedostatek pohonných hmot začíná být palčivým problémem právě i u
těchto větších pump, a to dokonce už i v metropoli Budapešti. Až stovka
pump provozovaných MOL má nyní podle maďarského zpravodajského serveru 24-hu
problémy se zásobováním (zde).
Motoristé v Maďarsku se navíc k pumpám sjíždějí
často pod vlivem paniky. Zatímco totiž dříve běžně tankovali, až když měli
spotřebovány tři čtvrtiny nebo alespoň dvě třetiny pohonné hmoty v nádrži,
nyní raději jezdí k pumpě už po vypotřebování třeba čtvrtiny nádrže.
Obávají se totiž toho, že pohonné hmoty brzy buď zcela dojdou, nebo vláda
přikročí ke zrušení zastropování. Zemí se navíc šíří fámy, živené i falešnými
SMS zprávami, že Orbánova vláda opravdu zastropování každou chvílí zruší.
Zástupci čerpacích stanic a celé petrochemické branže na
Orbánův kabinet tlačí, aby zastropování co nejdříve zrušil. Pro vládu
v Budapešti by to však znamenalo závažnou politickou prohru, nejen doma,
ale i v zahraničí, kde by následně bylo Maďarsko líčeno jako země, jež
navzdory svým proklamacím řeší energetickou krizi nakonec hůře než jiné země
EU.
Zastropování cen paliv přitom celou situaci dramaticky
zhoršuje, jakkoli není jedinou příčinou jejich fatálního nedostatku. Maďarsko
se totiž rovněž vypořádává se závažnou, byť dílčí odstávkou hlavní rafinerie
v zemi, Danube, která se nachází v Száhahalombattě. Tato rafinérie má
svědomí produkci veškerých pohonných hmot na území Maďarska. Část se jich ale
také dováží ze zahraničí.
Rafinérie v Száhahalombattě ale nyní běží jen na zhruba
55 procent svého obvyklého výkonu. Její návrat do plného provozu je oddalován
prý kvůli závažným technickým potížím, jak dnes odpoledne informoval zmíněný
server 24-hu.
Zastropování ale způsobuje, že se do Maďarska nedaří dovézt
dostatečný objem pohonných hmot ze zahraničí, které by výpadek rafinérie
kompenzovaly. Žádný div, že zahraniční dodavatelé, například Shell, nechtějí
dodávat do země, kde by podstatnou část svých pohonných hmot museli kvůli
zastropování prodávat „pod cenou“.
Podle dat Evropské komise z minulého týdne je nyní
v rámci EU průměrná cena benzínu v Maďarsku suverénně nejnižší
v celé EU, v přepočtu odpovídá zhruba 30,40 koruny za litr. Nafta je
pak v Maďarsku druhá nejlevnější v celé EU, po Maltě. Nafta se
v Maďarsku nyní prodává v průměru v přepočtu za 37 korun. Úroveň
stropu sice odpovídá zhruba 28,40 koruny na litr, jak v případě benzínu,
tak nafty, avšak za takovouto cenu nenakupují všichni. Orbánova vláda totiž
postupně zužuje okruh motoristů, kteří mohou za zastropované ceny nakupovat.
Vyloučila tak například již cizince nebo třeba řidiče podnikových vozů.
Maďarsko si podle dnešních informací vyjednalo výjimku,
takže se v dané věci nepřipojuje k ostatním zemím EU, ke státům
skupiny G7 a k Austrálii, které nyní v rámci další sady sankcí
začínají uplatňovat strop na námořně vyváženou ruskou ropu. To by Maďarsku mělo
zajistit, že se jej nebude týkat odvetné opatření Ruska, jež dnes uvedlo, že na
zastropování cen zareaguje. Maďarsku tak zřejmě nehrozí, že Rusko mu vypne
dodávky ropy jižní větví potrubí Družba. To by totiž situaci v zemi dále
výrazně zhoršila, neboť ropu z tohoto ropovodu právě zpracovává zmíněná
rafinérie v Száhahalombattě. Výpadek dodávek ovšem může nastat také
v důsledku bojů na Ukrajině, kde Rusko v posledních týdnech a dnes
opět ve zvýšené míře útočí na energetickou infrastrukturu, včetně té
příslušející k ropovodu Družba.
Nedostatek pohonných hmot v Maďarsku může vést
k problémům se zásobováním palivy také například na Slovensku nebo
v Chorvatsku, kam MOL dodává.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz