Průzkum: České komunikační agentury berou ESG reporting vážně
Důraz zadavatelů reklamy na zodpovědné chování a udržitelnost vedl Asociaci komunikačních agentur k průzkumu přístupů k ESG (environmental, social and corporate governance). Ten odhalil, že společenská odpovědnost a dlouhodobá udržitelnost je mezi členy AKA na velmi dobré úrovni. Výsledky výzkumu se promítnou do pravidel povinné certifikace členů AKA, která bude nyní o ESG rozšířena.
Stejně jako mnoho jiných firem si i české komunikační agentury uvědomují potřebu aktivně reagovat na poptávku po udržitelném a zodpovědném chodu podniku. Potvrzují to výsledky průzkumu AKA, který prováděla napříč svými členskými agenturami. Klienti se již nyní připravují na rok 2024, kdy by měla začít platit nová unijní legislativa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), podle které budou muset obchodní společnosti podávat zprávy o enviromentálních, sociálních a správních dopadech svého podnikání, tzv. nefinanční reporting. AKA, která sdružuje profesionální komunikační agentury, se rozhodla nezůstat v této oblasti pozadu a přistoupit k ní aktivně.
„Ve většině témat, na která jsme se v průzkumu zaměřili, jsme zaznamenali velmi dobré výsledky. Drtivá většina našich členských agentur se může pyšnit ukázkovým přístupem k zaměstnancům či vhodně nastavenými standardy pro vztahy s klienty,“ vysvětluje členka prezidia AKA Lucie Češpivová.
Průzkum AKA, kterého se zúčastnily dvě třetiny ze 45 oslovených členských agentur, mapoval jejich výsledky v 6 různých oblastech spadajících pod ESG (odpovědný přístup k životnímu prostředí, přístup k zaměstnancům, lidská práva, compliance, genderová politika a oblast férového přístupu k dodavatelům). Na základě odpovědí se sestavila průměrná úspěšnost v jednotlivých oblastech.
Jako nejúspěšnější se ukázala oblast Férový zadavatel, kde průměr získaných bodů dosáhl 89 %. Okolo 70 % se pohybovaly výsledky v dalších 5 oblastech, jimiž byly Zaměstnanci, Compliance, Lidská práva a Enviromentální oblast. Pouhých 49 % bodů pak v průměru získaly agentury v oblasti Gender.
Roste poptávka po certifikaci ESG
Zodpovědné a udržitelné podnikání upravuje také evropská směrnice, která bude v průběhu následujících let postupně přejímána i do české legislativy, kde se bude projevovat například v povinnosti tzv. nefinančního reportingu, který bude důležitý zejména z pohledu investorů a přístupu k financování. „Obor komunikace má významný vliv na kvalitu života ve společnosti. Jednak tím, jak jako průmysl sám funguje, jednak zejména díky kampaním a projektům, kterými ovlivňuje chování a smýšlení veřejnosti. I to je důvod, proč se chceme do aktivit společenské odpovědnosti významně zapojit,“ popisuje Češpivová a dodává, že AKA se bude také dále soustředit na vzdělávání a podporu svých členů v této oblasti. „Zároveň o tomto tématu jednáme napříč komunikačním sektorem i s ostatními oborovými organizacemi a věříme ve společný postup,“ uzavírá Češpivová.
Výsledky průzkumu:
Z průzkumu vyplynulo, že agentury dosahovaly 89 % bodů ze sta v kategoriích týkající se Férového zadavatele. Mají dobře nastavený systém dodržování platebních podmínek, včetně kvalitního způsobu komunikace s dodavateli. Agentury dbají na to, aby svým dodavatelům poskytly dostatečný čas na přípravu nabídek.
Za způsob, jakým agentury přistupují k oblasti životního prostředí, získaly agentury průměrně 69 %. Nejvíce se v tomto ohledu zaměřují na recyklaci odpadu, a to včetně elektroodpadu. Výsledky pak poukazují na relativně zodpovědný přístup převážně v oblasti běžného provozu firem.
Agentury také mají většinou dobře zvládnutou podporu svých zaměstnanců (76 %). Mají kvalitní nastavení benefitů pro zaměstnance, do kterých patří také pravidelné vzdělávání. Velký důraz pak agentury kladou na možnost svých zaměstnanců sladit svůj pracovní a osobní život.
V oblasti Compliance dosáhly agentury průměrně 71 % bodů. Ukázalo se, že většinou nemají určeného vyhrazeného konkrétního pracovníka pro whistleblowing. Není to prozatím zákonná povinnost a většina dotazovaných agentur argumentovala nedostatkem profesionálních kapacit. Tuto agendu většinou řeší přiřazením k jiné pracovní pozici v back office.
Nejhůře (z hlediska bodového hodnocení) dopadla kategorie v oblasti Genderu se 49 % body. Přestože agentury uváděly, že mají nastavený systém odměňování tak, aby byl jednotný pro všechny, nevedou si statistiky, které by toto prokazovaly. Závěr výzkumu pak doporučuje zaměření se na vzdělávání v oblasti genderových stereotypů a předsudků v komunikačních projektech.
AKA je spolek, výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. O etické standardy komerční komunikace dbá AKA prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory