Na co nezapomínat v zimě a jak se připravit
Zimní silnice prověřují auta i řidičské dovednosti jejich šoférů. Připravili jste svůj vůz na zimní sezonu dobře? Víte, na co si v zimním provozu dávat pozor a kde číhají nebezpečí? Následující rady, tipy a pravidla od expertů ŠKODA AUTO vám mohou přijít vhod třeba jen jako seznam věcí, na něž během zimních jízd myslet.
Nasazování zimních řetězů je nejlepší si zopakovat, než vyrazíte do závějí.
Vyměnit a natrénovat
Napřed spadané listí, později namrzlé silnice, ranní tma a mlhy, celodenní šero, pak sníh, závěje, jazyky. Zima je obdobím, na které je dobré se připravit i duševně – prostě si jinak nastavit hlavu a počítat s tím, že letní pohoda je pryč. Zimní období by mělo především v zemích, kde je to povinné, začít přezutím pneumatik – objednejte se do servisu včas a nečekejte na poslední chvíli, nemuselo by se na vás dostat včas. Je lepší ještě pár teplejších týdnů jezdit na zimních, než se nechat překvapit ranními mrazíky s letním obutím. Víte, že není dobrý nápad dojíždět zimní pneumatiky i po sezoně a že i na čtyřkolku je třeba mít na zimu zimní gumy?
Máte čistá okna, nejsou zevnitř zaprášená nebo umaštěná? Není od věci skla setřít i na vnitřní straně, budou se pak méně mlžit. Jak vůbec s námrazou bojovat? Tady je pár tipů.
Svítí všechna světla tak, jak mají? Právě teď je nejlepší čas na kontrolu a případnou výměnu. A co stěrače, jsou po létě v dobré kondici? V zimě jsou v permanenci mnohem víc než v létě a musejí podávat stoprocentní výkon. Přečtěte si několik rad.
Před zimní sezónou zvlášť zkontrolujte žárovky a svícení vozu vůbec.
Přinejmenším těm, kdo jezdí mimo města, se hodí sněhové řetězy – dobrým tipem je nacvičit (osvěžit) si jejich nasazování na suchu, v klidu na parkovišti nebo v garáži. Zapomenout nesmíme ani na zimní směs v ostřikovačích. Víte, proč je nezbytné po nalití směsi do nádržky podržet ostřik zadního okna po několik sekund? To a několik dalších fíglů – třeba k čemu se hodí glycerinový olej – se dozvíte v tomto článku. A můžete si i stáhnout a vytisknout seznam praktických tipů.
Co mít na palubě
Během zimních měsíců se vyplatí vozit v autě několik věcí navíc. Proč se hodí sáček s pískem, lopatka, náhradní mikina a deka nebo i nějaká trvanlivá tyčinka? Proč si víc než jindy hlídat stav paliva v nádrži a nevyjíždět ji až do rezervy? Přečtěte si tipy našeho experta.
Nabíjení není problém ani ve vyloženě chladném počasí.
Když v zimě přijíždíte večer domů a auto necháváte stát venku, přijde vhod několik dalších rad. Usnadní vám ranní zápolení se zamrzlým vozem. Dozvíte se, co se stěrači, proč zakrýt čelní sklo, jak v zimě chytře parkovat a proč nedělat z automobilu tank. Mimochodem, víte, že za špatně očištěná skla můžete v řadě zemí dostat pokutu? A víte, jak se v Mladé Boleslavi testuje odolnost aut proti mrazu?
I když nemáte ve svém vozu vyhřívaná sedadla nebo volant, bundu před jízdou vždy odložte. Jednak je to bezpečnější, oceníte to ale i z hlediska tepelného komfortu, i když první kilometry vám může být chladno. Jak zjistit, jestli není vozovka namrzlá, a jak v zimě správně brzdit? Víc o tom píšeme v dalším dílu seriálu o zimním provozu.
Lyže, snowboard a vůbec výbavu na zimní sporty je nejbezpečnější převážet ve střešním boxu.
Jednoduše chytře a s přípravou
Vyhřáté auto už při nastupování? Škrabka a deštník vždy v pohotovosti? Jak v autě chytře převážet zasněžené lyže? Podívejte se na Simply Clever řešení, která vozy ŠKODA nabízejí.
I ty nejkratší zimní cesty nás mohou překvapit svou záludností a nepředvídatelností. Je proto dobré být připraveni, nejen co se vybavení automobilu týká. Právě teď se hodí zkontrolovat pojištění i to, v jakém rozsahu máte sjednané asistenční služby. Co si uložit do telefonu a proč si v autě nechat něco peněz „pro strýčka příhodu“, jak na výpravy za hranice a které odlišnosti v pravidlech vás tam mohou zaskočit, se dozvíte v našem přehledu.
Nenanosit do vozu zbytečný sníh, který pak za jízdy taje a odpařuje se, to taky není od věci.
Určitě víte, že v chladu se kapacita a výkon akumulátorů snižuje. Proto je také dobré i u spalovacích aut nechat si „baterku“ před zimou zkontrolovat. Ještě víc specifik pak má zimní provoz elektromobilů. Přečtěte si naše tipy a rady pro co nejlepší kondici vašeho elektromobilu v zimním období – jak udržovat akumulátor v ideální teplotě, jak topit, dobře parkovat a co znamená Eco režim.
Tepelné čerpadlo pro elektromobily
Pro optimální účinnost vozu jsou ideální venkovní teploty mezi dvaceti a třiceti stupni Celsia. V zimním období se však dojezd elektromobilů částečně snižuje zejména tím, že sofistikovaný systém tepelného managementu musí udržovat baterii v optimálním teplotním rozmezí. K tomu se, stejně jako k vytápění interiéru, využívá energie z baterie. Na rozdíl od modelů se spalovacími motory nemohou elektromobily k tomuto účelu využívat odpadní teplo motoru. Ideálním řešením je však tepelné čerpadlo, které je pro ENYAQ iV součástí volitelné výbavy, a které teplý vzduch vyrábí stlačováním CO2. Tímto způsobem se vyhřívá interiér, aniž by se spotřebovávala energie z baterie.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz