Značka Todus září v západní Evropě - pokoj pod širým nebem
Venkovní nábytek z Opavy si našel cestu i do luxusních rezidencí. Foto: Todus
Varování nad tím, že Česko nesmí být jen montovna, zaznívá na stránkách časopisu MED poměrně často. Nízká přidaná hodnota, orientace na jednoho odběratele i monotónnost produkce – to vše společnosti, které fungují jen jako montážní dílny, znevýhodňuje na trhu. Naštěstí se objevuje řada firem, které si to uvědomují a raději zkouší začít znova a jinak. Příběh opavské společnosti H+H výroba a obchod je ukázkovým příkladem takového restartu.
Firma, kterou v roce 1991 založil Bohdan Krmášek se svými německými partnery, se zpočátku věnovala výrobě kovového zahradního nábytku pro hobbymarkety u našich západních sousedů. Fabrika fungovala a zaměstnávala, z Opavy do Německa ale mířilo zboží bez značky, které bylo snadno zaměnitelné. Obrat přišel zhruba před patnácti lety. Sílící asijská konkurence způsobila, že pro hobbymarkety přestalo být Česko levné a zakázek rapidně ubývalo. A protože tou dobou začala ve firmě působit druhá generace – spoluzakladatelova dcera Zuzana a její manžel Pavel Kollárovits, pustili se v Opavě do velkých změn. Vznikla vlastní značka Todus, která mířila především na movitější klientelu na zahraničních trzích.
Restart firmy se neobešel bez nových tváří, které zahradní nábytek z ohýbaných kovových tyčí propojily se světem špičkového nábytkářského designu. Prvním dvorním designérem značky Todus se stal Jiří Španihel, který vtiskl rukopis třeba nemocničním lůžkům Linet. Pro Todus krátce pracoval i Ital s rakouskými kořeny Alexander Gufler, někdejší student Bořka Šípka. Od roku 2015 pak opavská rodinná firma spojuje svůj úspěch s produktovými designéry Wimem a Bobem Segersem z belgického Studia Segers. Značce Todus pomohli vyrůst nejen na poli nábytkářského designu, ale i obchodně. „Zejména v Belgii nám otevřeli dveře, jsou tam známí a jejich jméno prodává,“ říká Pavel Kollárovits, obchodní ředitel opavské společnosti.
S DODÁVKOU ZA KLIENTY
Do zahraničí dnes ze srdce Slezska míří až 70 procent produkce. Mezi nejvýznamnější trhy patří Švýcarsko, Belgie, Německo, Rakousko, ale také sousední Slovensko. Venkovní nábytek Todus se kromě západní Evropy dostal i do podstatně vzdálenějších destinací, mezi něž patří třeba Martinique, Kanada nebo Austrálie. V drtivé většině jdou obchody přes showroomy nasmlouvaných dealerů, kteří prodávají i jiné značky.
Jak ale líčí Pavel Kollárovits, začátky byly dobrodružné. „Vzal jsem dodávku, naložil ji židlemi a stoly a vyrazil jsem nejdřív do Lyonu, kde jsem kdysi studoval. Odtud jsem to vzal na Azurové pobřeží a do dalších přímořských letovisek. Podobně jsem s dodávkou projel i jiné evropské země. A vždy jsem přivezl nějaké objednávky,“ vypráví. Druhou cestou, jak se dostat k zákazníkům, pak byly výstavy a veletrhy. Todus se prezentoval v Paříži i Kolíně nad Rýnem a díky partnerské belgické firmě se objevil také na milánském Salone del Mobile, vůbec nejprestižnější akci evropského designu. Zájem o veletrhy ale po koronavirových lockdownech ze strany vystavovatelů i návštěvníků opadl, a tak v Opavě zvažují, jestli na podobné akce ještě jezdit. Letos ostatně zkouší přejít na nový model. V pražských Holešovicích v září Todus otevřel svůj první showroom, který funguje i jako místo pro setkávání s dealery, s nimiž si jinak firma dává schůzky právě na veletrzích.
PRODLOUŽENÝ OBÝVÁK
Zatímco výstavy a veletrhy lockdownem utrpěly, o samotném byznysu to rozhodně neplatí. Tím, že lidé trávili mnoho času mezi čtyřmi stěnami, začali více uvažovat, jak si zpříjemnit bydlení. Poptávka po zahradním nábytku tak šla prudce nahoru. V případě značky Todus se prodeje zvedly o desítky procent. A i když počáteční boom již poněkud opadl, některé trendy přetrvávají. „Lidé dnes tráví venku čím dál víc času, zahrada nebo terasa jsou pro ně takový obývák pod širým nebem. Ruku v ruce s tím jde i nástup nových materiálů. Využíváme potahy z polypropylenových vláken, která jsou odolná vůči vodě a nečistotám, a přitom strukturou a barevností vypadají jako přírodní tkanina. Výplně polštářů jsou ze speciální pěny, která rychle propustí vodu a odolává plísním. Náš nábytek tak může být celoročně venku, aniž by se musel zakrývat plachtou před deštěm nebo schovávat pod střechu,“ říká Pavel Kollárovits.
Díky novým materiálům může Todus pro své židle, křesla, stoly i stále oblíbenější modulární sedačky nabídnout řadu barevných variant sedáků, polštářů, polstrování i samotné kostry, kterou tvoří práškově lakovaný hliník. Přestože například ve Francii začínají být barevné variace oblíbené, zůstává barevnost zahradního nábytku velmi konzervativní. „Klasickou kombinací je šedá látka s antracitovým kovem. To je nadčasová klasika, kterou jen tak nic nepřekoná,“ vysvětluje obchodní ředitel výrobce značky Todus. Přestože samotný materiál pochází většinou z jižní Evropy, všechny výrobky vznikají kompletně v Opavě. V kovovýrobě, čalounické dílně a administrativě je zaměstnáno na padesát lidí. Majitelé přitom neuvažují, že by se výroba ze slezské metropole někam přesouvala. „Chceme dál prodávat český designový výrobek a byli bychom sami proti sobě. Nejde jen o náš byznys, protože věříme, že také pomáháme zlepšovat image Česka v cizině. Dřív si český design v zahraničí spojovali jen se sklem, posledních pár let je už vnímání Česka jako země kvalitního řemesla a průmyslového designu o dost lepší,“ věří Pavel Kollárovits.
SLUNCI VSTŘÍC
Na spojení ladných křivek s českým původem přitom slyší nejen individuální zákazníci, ale i firmy. Todus tak dnes najdeme třeba také v butikových hotelech, wellness nebo golfových resortech, kde výrobce kromě nadstandardní záruky nabízí třeba také servis v podobě přečalounění. „Zajímavým segmentem, který určitě ještě poroste, jsou firemní terasy. V rámci péče o zaměstnance s nimi začaly IT firmy nebo banky. S tím, jak roste důraz na společenskou zodpovědnost, se ale okruh našich potenciálních klientů zvětšuje,“ vysvětluje obchodní ředitel H+H výroba a obchod. A zvětšuje se i okruh zemí, kam má Todus nakročeno. „Zajímavá je pro nás Skandinávie, kde je velká kupní síla a zákazníci dbají na kvalitní design. A máme také první kontakty v USA, což je obrovský a vysoce konkurenční trh,“ říká Pavel Kollárovits. Rozšiřování portfolia zemí i klientů je pro Todus nejen ochranou před náhlým poklesem poptávky, ale také krokem, jak překonat vysoce sezónní byznys. Přes zimu se venkovní nábytek totiž téměř neprodává. „Jak ale říká jeden náš konkurent: vždy se najde nějaká země, kde slunce zrovna svítí,“ dodává obchodní ředitel opavské firmy, která do světa vyváží luxusní venkovní nábytek.
BLAHOSLAV HRUŠKA
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?