Budvar zdraží pivo o desetinu. Pivovary zdražují výrazně i široce, kvůli drahým energiím, obalům i extrémně špatné úrodě chmelu
Budějovický Budvar zdraží od 1. listopadu pivo v Česku průměrně o deset procent, tedy o jednu až dvě koruny na půllitr. Státní pivovar už své zdražení avizoval v létě. Není překvapivé ani z toho důvodu, že zdražují také další pivovary. A to v čele s lídrem trhu, největším tuzemským pivovarem, Plzeňským Prazdrojem. Ten od 1. října zdražil průměrně o osm procent.
O chystaném zdražení Prazdroj informoval už v srpnu. Jakožto lídra trhu jej ve zdražování následovaly i další, menší tuzemské pivovary. Nastává tedy nebývalá vlna zdražování piva. Nyní tedy se do ní zapojuje i Budvar.
Letošní zdražování piv je nebývalé nejen rozsahem zdražení, neboť se zpravidla pohybuje v nižších jednotkách procent ročně, ale tak šíří sortimentu, jehož se týká. Pivovary jako Prazdroj nebo právě nyní Budvar zdražují totiž jak svá balená (lahvová či plechovková), tak čepovaná piva. V uplynulých letech tomu mnohdy bylo jinak: v daném roce zdražovala jenom jedna z uvedených kategorií.
Podle dat ČSÚ stoupla cena světlého lahvového piva v posledních dvanácti měsících zcela zanedbatelně, o necelé procento. Je tedy zřejmé, že pivovary alespoň v případě lahvového piva zatím převážně své navýšené náklady promítaly do snížení vlastní marží. Nyní už je pro ně tento přístup k cenotvorbě neudržitelný.
Čelí totiž jako ostatní segmenty ekonomiky trvalejšímu a výraznému růstu cen energií, ale potýkají se také specificky se vzestupem cen nepostradatelných surovin, jako je chmel nebo slad. Stoupají rovněž ceny plechovek, lahví či obalového materiálů.
Letošní sklizeň chmele v Česku je z hlediska výnosů jednou z nejslabších v historii. Důvodem je především extrémní sucho a horko. Zatímco loňská úroda byla rekordní, přes 8,3 tuny, což pomáhalo držet cenu piva poměrně nízko, letos je zhruba jen poloviční. Pivovary by však měly být schopny nedostatek letošní úrody alespoň zčásti kompenzovat ze zásob z minulých let.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz