Český design vychází vstříc Francouzskému „Art de vivre“
Francouzští zákazníci kladou vysoké nároky nejen na kvalitu a technické provedení výrobků, ale lépe se u nich uplatňují firmy zohledňující ve své strategii také kritérium designu, jež dodává produktu a značce identitu a zvyšuje její rozpoznatelnost. Ve Francii se díky atraktivnímu designu prosazují také české firmy jako Lasvit, mmcité, Todus, Ton nebo Rako.
Francouzský „art de vivre“, estetika a krásné předměty vždy byly a jsou součástí místní kultury. Produkty s osobitým designem vyrobené z kvalitních či inovativních materiálů mají mnohem větší šanci zaujmout náročného francouzského zákazníka, který má na výběr z nepřeberného množství produktů a značek z celého světa.
Slovo design má původ ve francouzských slovech „dessin“ (kresba) a „dessein“ (nápad). Ve Francii se design začal rozvíjet už od počátku 20. století s rychlým rozmachem industrializace. Dnes se vyučuje na mnoha prestižních školách, které jsou kolébkou velikánů průmyslového designu a architektury. Le Corbusier nebo Philippe Starck, pocházejí právě z Francie.
RECEPTY NA ÚSPĚCH
Oslovili jsme několik českých designových firem, které na francouzském trhu působí a zeptali se jich na jejich zkušenosti s francouzskými zákazníky a recept na to, jak uspět.
Česká sklářská a designová značka Lasvit, výrobce zakázkových světelných instalací, má ve Francii své zastoupení, které se stará o vyhledávání obchodních příležitostí a spolupráci s architektonickými studii. Lasvit dodal svou instalaci „Tančící listy“ do lobby hotelu Peninsula na nejznámější pařížské třídě Champs Elysées nebo stropní osvětlení do kavárny a cukrárny v annexu hotelu Ritz. Podle Evy Křížkové, area manager společnosti pro Francii, se designéři musejí často vypořádat s nelehkými požadavky svých klientů. Například v případě osvětlení pro kavárnu hotelu Ritz měl návrh připomínat typické francouzské pečivo „madlenky“ (foto ve fotogalerii).
Výrobce městského mobiliáře mmcité působí na francouzském trhu již více než 20 let prostřednictvím svého výhradního distributora. Francie je pro firmu třetím největším zahraničním trhem. Karol Giszczak, ředitel exportu firmy, uvádí: „Naší výhodou oproti konkurenci je, že dokážeme zákazníkovi nabídnout komplexní řešení od A do Z – od designu, poradenství, přes výrobu a montáž až po servis. Kvalitní design je podmínkou, ale i samozřejmostí“. Mmcité dodala mobiliář například na pařížská letiště Charles de Gaulle a Orly nebo do moderní obchodní pařížské čtvrti La Défense. Mezi nejpopulárnější výrobky se řadí lavičky, autobusové čekárny, stojany na kola a cyklo-přístřešky (foto ve fotogalerii).
ODVÁŽNĚJŠÍ FRANCOUZI
Český výrobce exteriérového nábytku Todus je ve Francii aktivní již 15 let. Za tuto dobu si vydobyl na tomto silně konkurenčním trhu své místo a v dalším rozvoji se může opřít o své reference z úspěšných realizací. Na náš dotaz, v čem se liší vkus Francouzů, odpovídá zakladatel firmy a obchodní ředitel Pavel Kollárovits: „Francouzští klienti jsou odvážnější, co se například barev týče, nebojí se zvolit barvy jako jsou žlutá, modrá, zelená, na rozdíl od Čechů, Němců či Švýcarů, kde spíše převládá antracitová či šedá.“ A čím si Todus získal důvěru na místním trhu? „Je to kvalita produktu, který vydrží, servis, služba, operativní reakce a lokální výroba v Opavě v České republice“. Todus vybavil svými výrobky nejen luxusní hotely v Alsasku, v Biarritzu či na Champs Elysées v Paříži, ale i mnoho soukromých rezidencí (foto ve fotogalerii).
Jeden z mála světových výrobců ohýbaného nábytku Ton do Francie exportuje již desítky let. Zpočátku šlo zejména o užitkový nábytek pro sektor Horeca (hotelnictví a gastronomie). Díky navázání spolupráce se světovými designéry získaly jeho výrobky nový vzhled, což se pozitivně promítlo i do navýšení exportu do Francie. Jak konstatuje Hana Šťastová, manažerka TON pro export, „spolupráce s mezinárodními designéry se odráží nejen v krásném produktu, ale je zajímavá také proto, že tito designéři díky svým kontaktům s různými studii pomáhají budovat komunitu kolem značky a zpětně tak podporují její image.“ (Úvodní foto k článku.)
Firma Rako je obecně vnímána jako tradiční výrobce užitkových keramických obkladů a dlažeb, které ve Francii prodává od roku 2011 skrze početné distribuční kanály. Aby si však její výrobky našly cestu k francouzskému zákazníkovi ve větším, bylo nutné přizpůsobit se místnímu vkusu barevně, designově i formátově a rozšířit sortiment v produktových řadách. Firma proto oslovila italská designerská studia a významně investovala do zařízení nových výrobních linek. „Díky kvalitním výrobkům, novým technologiím, atraktivnímu designu a spolehlivému servisu tak dnes Rako patří do TOP 10 prodejců dlažby a obkladů na francouzském trhu, s téměř 4 miliony prodaných m2,“ uvádí Yannick Laisne, obchodní zástupce pro Francii.
VYTRVAT A ZÍSKAT DŮVĚRU
Pro působení ve Francii radí podnikatelé, kteří zde uspěli, především vytrvat a získat důvěru partnera. Francouzští zákazníci ocení pružný a tvůrčí přístup, jsou ale velmi obezřetní, nároční na kvalitu materiálů a design. V centru jejich pozornosti jsou šetrné výrobní postupy a ohleduplnost k životnímu prostředí.
Firmy doporučují účast na odborných veletrzích, je třeba ovšem mít na zřeteli, že k tomu, aby účast měla kýžený efekt a vedla k navázání obchodních vztahů a realizaci prvních zakázek, je nutné veletrhy absolvovat pravidelně několikrát za sebou. Nejvýznamnějšími událostmi pro uplatnění designových firem jsou veletrhy Maison & Objet, EquipHôtel, Mondial du bâtiment či Foire de Paris. Mezi českými firmami je o účast například na veletrhu Maison et Objet velký zájem a agentura CzechTrade účast na něm pravidelně podporuje programem Design pro konkurenceschopnost.
České velvyslanectví v Paříži zorganizovalo za finanční podpory pro projekty ekonomické diplomacie PROPED již několik akcí na propagaci a zviditelnění českých kreativních značek a designu u francouzského publika. Kromě „Dne českého designu“ na ambasádě se uskutečnila v loňském roce cesta novinářů prestižních francouzských designových periodik IDEAT, ELLE Décoration a Intramuros na největší českou a středoevropskou přehlídku designu a módy Designblok. Novináři měli možnost seznámit se s tím nejlepším, co česká designová scéna nabízí, a navštívit místa, kde kreativní díla vznikají: sklárnu Ajeto – součást skupiny Lasvit, sklářskou firmu Preciosa, showroom rodinné firmy vyrábějící designové vířivky a swim spa USSPA a mnoho dalšího. Na základě této novinářské cesty vzniklo několik článků představujících český design široké i odborné francouzské veřejnosti.
ZUZANA GAMROTOVÁ, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Paříži
Více o příležitostech pro exportéry na trzích Francie a Itálie i o českém průmyslovém designu se dočtete v příštím čísle časopisu Moderní ekonomická diplomacie.
FOTOGALERIE
Český design ve Francii
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?