Průmysl má strach z vysokých cen a slabé poptávky
Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst.
Situace v českém průmyslu se mění. Hlavní problém posledních dvou let - rozbité výrobní řetězce - pomalu ustupuje do pozadí. To ale neznamená, že s lepší dostupností polovodičů se automaticky blýská na lepší časy. Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst. Srpnový index PMI ukázal, že nové zakázky kvůli vysokým cenám klesají v průmyslu šestý měsíc v řadě a nejrychlejším tempem od května 2020 (čísla z ČSÚ vyznívají optimističtěji, ale jsou dva měsíce zpožděná). Klienti podle průzkumu PMI s nákupy napříč sektory více váhají a někteří z nich dokonce ruší rozdělané projekty. To se pomalu začíná odrážet i v produkci, která v průběhu léta dál klesala. To už do určité míry bylo vidět i z “tvrdých” dat z ČSÚ za červen a uvidíme, co tento týden napoví další výsledky za červenec. Podle červnových čísel jsou na tom špatně zejména energeticky náročnější odvětví jako chemický průmysl (-5,2 % meziměsíčně a -2,3 % meziročně) nebo zpracovatelé kovů (-8,3 % meziměsíčně a -10,5 % meziročně). A špatně jsou na tom také odvětví závislá na větších investičních projektech - například strojírenství (-7,9 % meziměsíčně a -7,4 % meziročně). Na druhou stranu výrobci dopravních prostředků pomalu začínají těžit z toho, že napětí v subdodavatelských řetězcích slábne a jsou schopni dokončovat rozdělanou výrobu (+2,3 % meziměsíčně a 18,2 % meziročně). To ovšem neznamená, že celý automotive je v pořádku. Za růstem produkce je sice růst rozpracovaných automobilů i nová poptávka, celkové registrace nových osobních automobilů však zůstávají napříč Evropou relativně nízké (v západní Evropě nejsme daleko ode dna). Také předpokládáme, že nové objednávky budou i v tomto sektoru v nejbližších měsících spíše slabší. Navíc řada energeticky náročnějších subdodavatelů sektoru automotive má problém dobře ustát prudké zdražování energií. O tom svědčí například potíže některých výrobců plastů napojených na automotive, pro které je častokrát skokové zvýšení cen energií likvidační - jak dokládá například osud plastikářské firmy PP&T (ttps://archiv.hn.cz/c7-67108520-mghrn-024f9bb79a0a432).Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kdo má dnes svátek?
- Kdy má svátek Martin
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Benzín - aktuální ceny benzínu, vývoj cen
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Nafta - aktuální ceny motorové nafty, vývoj cen
- Energie - srovnání cen energií
- Srovnání cen plynu 2020
- Srovnání cen elektřiny 2020
- Akcie ERSTE GROUP BANK AG - ERSTE BANK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory