Průmysl má strach z vysokých cen a slabé poptávky
Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst.
Situace v českém průmyslu se mění. Hlavní problém posledních dvou let - rozbité výrobní řetězce - pomalu ustupuje do pozadí. To ale neznamená, že s lepší dostupností polovodičů se automaticky blýská na lepší časy. Novým zásadním problémem jsou vysoké vstupní ceny (zejména energií) a slábnoucí poptávka, která zjevně v řadě oblastí nedokáže dobře strávit rychlý cenový nárůst. Srpnový index PMI ukázal, že nové zakázky kvůli vysokým cenám klesají v průmyslu šestý měsíc v řadě a nejrychlejším tempem od května 2020 (čísla z ČSÚ vyznívají optimističtěji, ale jsou dva měsíce zpožděná). Klienti podle průzkumu PMI s nákupy napříč sektory více váhají a někteří z nich dokonce ruší rozdělané projekty. To se pomalu začíná odrážet i v produkci, která v průběhu léta dál klesala. To už do určité míry bylo vidět i z “tvrdých” dat z ČSÚ za červen a uvidíme, co tento týden napoví další výsledky za červenec. Podle červnových čísel jsou na tom špatně zejména energeticky náročnější odvětví jako chemický průmysl (-5,2 % meziměsíčně a -2,3 % meziročně) nebo zpracovatelé kovů (-8,3 % meziměsíčně a -10,5 % meziročně). A špatně jsou na tom také odvětví závislá na větších investičních projektech - například strojírenství (-7,9 % meziměsíčně a -7,4 % meziročně). Na druhou stranu výrobci dopravních prostředků pomalu začínají těžit z toho, že napětí v subdodavatelských řetězcích slábne a jsou schopni dokončovat rozdělanou výrobu (+2,3 % meziměsíčně a 18,2 % meziročně). To ovšem neznamená, že celý automotive je v pořádku. Za růstem produkce je sice růst rozpracovaných automobilů i nová poptávka, celkové registrace nových osobních automobilů však zůstávají napříč Evropou relativně nízké (v západní Evropě nejsme daleko ode dna). Také předpokládáme, že nové objednávky budou i v tomto sektoru v nejbližších měsících spíše slabší. Navíc řada energeticky náročnějších subdodavatelů sektoru automotive má problém dobře ustát prudké zdražování energií. O tom svědčí například potíže některých výrobců plastů napojených na automotive, pro které je častokrát skokové zvýšení cen energií likvidační - jak dokládá například osud plastikářské firmy PP&T (ttps://archiv.hn.cz/c7-67108520-mghrn-024f9bb79a0a432).Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kdo má dnes svátek?
- Kdy má svátek Kateřina
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Benzín - aktuální ceny benzínu, vývoj cen
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Nafta - aktuální ceny motorové nafty, vývoj cen
- Energie - srovnání cen energií
- Srovnání cen plynu 2020
- Srovnání cen elektřiny 2020
- Akcie ERSTE GROUP BANK AG - ERSTE BANK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky