Střípky z trhu – PPF výrazně prodělává na společnosti Autolus, Škoda v koncernu VW meziročně s nejhorším vývojem
Skupina Volkswagen ve čtvrtek pozitivně překvapila investory reportovaným hospodářským výsledkem i výhledem zmiňujícím lepšící se situaci na trhu s polovodiči. Každopádně za celé první pololetí se k řidičům dostalo od koncernu meziročně o více než pětinu méně aut. Samotné prodeje klesly o 14 %, přesto však tržby koncernu vzrostly o 2 % na takřka 132,3 mld. EUR. A čistý zisk dokonce poskočil o čtvrtinu na více než 10,6 mld. EUR (8,50 EUR/akcii). Pro porovnání zhruba na dvě třetiny celoročních rekordních 15,4 mld. EUR v loňském roce 2021. Zveřejněná zmiňovaná čísla přitom nezahrnují některé aktivity v Číně.
Z automobilových značek koncernu se o největší příspěvek do provozního zisku postaralo Audi. Z celkových 12,8 mld. EUR vygenerovalo takřka 5 mld. EUR. Z hlediska marží však, před připravovanou primární emisí, potvrdilo svou pozici zlatého vejce vlastně Porsche. Přestože prodává o poznání méně vozů, díky i finančním službám dosáhl provozní zisk této „divize“ téměř 3,3 mld. EUR. Meziročně o více než pětinu více. Samotný mateřský Volkswagen, který se v koncernu z hlediska množství prodaných vozů tradičně stará o nadpoloviční podíl, vykázal provozní zisk 1,86 mld. EUR. Tedy meziročně více než 50% zlepšení.
Naopak 30% zhoršení vykázala domácí ŠKODA. Zatímco loni za 1. pololetí vygenerovala provozní zisk 974 mil. EUR, tentokrát jen 676 mil. EUR. Z automobilových značek koncernu vlastně v absolutních číslech největší zhoršení. Obvykle hospodářský „slabý“ SEAT se zhoršil o 70 mil. EUR, resp. vykázal provozní ztrátu tentokrát na úrovni 97 mil. EUR.
Co se týká softwarové divize Cariad, ta svou provozní ztrátu téměř zdvojnásobila, resp. činila 978 mil. EUR. Divizi jsme zmiňovali v týdnu v článku „Šéf koncernu VW Herbert Diess, který si loni v přepočtu přišel na zhruba 250 mil. korun, byl odejit“, jako jeden z možných důvodů výměny šéfa koncernu. Volkswagen přitom aktuálně zmínil, že Cariad dosáhla v uplynulém čtvrtletí významného pokroku, když rozšířila možnosti automatizovaného řízení. Tedy tím myslí například automatickou změnu jízdního pruhu, automatické parkování a funkce Plug & Charge.
Pro zajímavost možno zmínit, že Volkswagen v porovnání například s Toyotou, zůstává výrazným zaměstnavatelem. Ke konci června pro koncern celosvětově pracovalo na 668 tisíc osob, oproti konci roku nicméně o takřka 5 tisíc méně.
PPF nadále drží podíl v britské biofarmaceutické společnosti
Tedy alespoň dle zveřejněné Výroční zprávy k 31. prosinci loňského roku. Vzhledem k tomu, že se ani v mezičase na SEC neobjevilo regulatorní hlášení, měla by PPF i v současnosti nadále vlastnit 14,61 mil. akcií společnosti Autolus Therapeutics (AUTL). Tedy firmy obchodujících se na Wall Street, do které PPF začala prvotně investovat v roce 2019 a byla následně po vlastní SOTIO v dané oblasti její druhou největší investicí. Autolus má být lídrem ve vývoji léčebných postupů založených na geneticky upravených T lymfocytech, tzv. CAR-T buňkách. Firma se věnuje klinickému vývoji širokého portfolia T-buněčných terapií nové generace pro léčbu hematologických i solidních (pevných) nádorů.
Dle alespoň kurzového vývoje titulu v posledních zhruba 3 letech však nijak úspěšné, nehledě vlastně na stále absenci očekávaných reálně prodávaných produktů. A nepomohl vlastně ani výrazný kapitálový vstup přední světové investiční skupiny Blackstone, který jsme podrobněji popisovali na podzim. A který vlastně napomohl dále výrazně ořezat podíl PPF na britské společnosti, který byl původně více než čtvrtinový.
Vzhledem nejspíše k průměrnému loňskému počtu asi 72 mil. vydaných akcií Autolus skupina PPF uvádí svůj podíl ke konci roku jako cca 20%. Realita je však jiná, resp. vzhledem ke zmiňovanému vstupu Blackstone má firma vydáno takřka 91 mil. akcií. Tedy podíl PPF činit jen 16 %. Navíc výrazně ztratil na hodnotě. Firma jej v účetnictví vede jako investici do vlastního kapitálu a pravidelně jej přeceňuje. Ke konci loňského roku PPF uvedla jako reálnou hodnotu podílu 67 mil. EUR, resp. loni zaúčtovala ztrátu 39 mil. EUR. Již o rok dříve dokonce 61 mil. EUR. Letošní vývoj zatím navíc indikuje další ztráty.
Historický vývoj akcií Autolus (AUTL)
Akcie Autolus rok 2021, pro zmiňované loňské ocenění, zakončily na 5,19 USD. Letos v polovině června se však obchodovaly již i pod hranicí 2 USD. Tedy na novém historickém minimu. Jak jsme i dříve uváděli, většina nákupů akcií Autolus ze strany PPF se nejspíše uskutečnila za ceny převyšující 10 USD. V poslední době kurzový růst titulu k hladině 3 USD je tedy pro investici jen slabou náplastí. V dolarovém vyjádření dle všeho celkové ztráty investice nejspíše aktuálně stále převyšují 100 miliónů…
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Plyn - vývoj cen zemního plynu na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Elektřina - ceny a grafy elektřiny, vývoj ceny elektřiny 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Stříbro - ceny a grafy stříbra, vývoj ceny stříbra 1oz - 1 rok - měna USD
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Ropa Brent - ceny a grafy ropy Brent, vývoj ceny ropy Brent 1 barel - 1 rok - měna USD
- Platina - ceny a grafy platiny, vývoj ceny platiny 1oz - 1 rok - měna USD
- Hliník - ceny a grafy hliníku, vývoj ceny hliníku 1 tuna - 1 rok - měna USD
- Zemní plyn - ceny a grafy zemního plynu, vývoj ceny zemního plynu 1 MMBtu - 1 rok - měna USD
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři