(Kurzy.cz)
Střípky z trhu – PPF výrazně prodělává na společnosti Autolus, Škoda v koncernu VW meziročně s nejhorším vývojem
Skupina Volkswagen ve čtvrtek pozitivně překvapila investory reportovaným hospodářským výsledkem i výhledem zmiňujícím lepšící se situaci na trhu s polovodiči. Každopádně za celé první pololetí se k řidičům dostalo od koncernu meziročně o více než pětinu méně aut. Samotné prodeje klesly o 14 %, přesto však tržby koncernu vzrostly o 2 % na takřka 132,3 mld. EUR. A čistý zisk dokonce poskočil o čtvrtinu na více než 10,6 mld. EUR (8,50 EUR/akcii). Pro porovnání zhruba na dvě třetiny celoročních rekordních 15,4 mld. EUR v loňském roce 2021. Zveřejněná zmiňovaná čísla přitom nezahrnují některé aktivity v Číně.
Z automobilových značek koncernu se o největší příspěvek do provozního zisku postaralo Audi. Z celkových 12,8 mld. EUR vygenerovalo takřka 5 mld. EUR. Z hlediska marží však, před připravovanou primární emisí, potvrdilo svou pozici zlatého vejce vlastně Porsche. Přestože prodává o poznání méně vozů, díky i finančním službám dosáhl provozní zisk této „divize“ téměř 3,3 mld. EUR. Meziročně o více než pětinu více. Samotný mateřský Volkswagen, který se v koncernu z hlediska množství prodaných vozů tradičně stará o nadpoloviční podíl, vykázal provozní zisk 1,86 mld. EUR. Tedy meziročně více než 50% zlepšení.
Naopak 30% zhoršení vykázala domácí ŠKODA. Zatímco loni za 1. pololetí vygenerovala provozní zisk 974 mil. EUR, tentokrát jen 676 mil. EUR. Z automobilových značek koncernu vlastně v absolutních číslech největší zhoršení. Obvykle hospodářský „slabý“ SEAT se zhoršil o 70 mil. EUR, resp. vykázal provozní ztrátu tentokrát na úrovni 97 mil. EUR.
Co se týká softwarové divize Cariad, ta svou provozní ztrátu téměř zdvojnásobila, resp. činila 978 mil. EUR. Divizi jsme zmiňovali v týdnu v článku „Šéf koncernu VW Herbert Diess, který si loni v přepočtu přišel na zhruba 250 mil. korun, byl odejit“, jako jeden z možných důvodů výměny šéfa koncernu. Volkswagen přitom aktuálně zmínil, že Cariad dosáhla v uplynulém čtvrtletí významného pokroku, když rozšířila možnosti automatizovaného řízení. Tedy tím myslí například automatickou změnu jízdního pruhu, automatické parkování a funkce Plug & Charge.
Pro zajímavost možno zmínit, že Volkswagen v porovnání například s Toyotou, zůstává výrazným zaměstnavatelem. Ke konci června pro koncern celosvětově pracovalo na 668 tisíc osob, oproti konci roku nicméně o takřka 5 tisíc méně.
PPF nadále drží podíl v britské biofarmaceutické společnosti
Tedy alespoň dle zveřejněné Výroční zprávy k 31. prosinci loňského roku. Vzhledem k tomu, že se ani v mezičase na SEC neobjevilo regulatorní hlášení, měla by PPF i v současnosti nadále vlastnit 14,61 mil. akcií společnosti Autolus Therapeutics (AUTL). Tedy firmy obchodujících se na Wall Street, do které PPF začala prvotně investovat v roce 2019 a byla následně po vlastní SOTIO v dané oblasti její druhou největší investicí. Autolus má být lídrem ve vývoji léčebných postupů založených na geneticky upravených T lymfocytech, tzv. CAR-T buňkách. Firma se věnuje klinickému vývoji širokého portfolia T-buněčných terapií nové generace pro léčbu hematologických i solidních (pevných) nádorů.
Dle alespoň kurzového vývoje titulu v posledních zhruba 3 letech však nijak úspěšné, nehledě vlastně na stále absenci očekávaných reálně prodávaných produktů. A nepomohl vlastně ani výrazný kapitálový vstup přední světové investiční skupiny Blackstone, který jsme podrobněji popisovali na podzim. A který vlastně napomohl dále výrazně ořezat podíl PPF na britské společnosti, který byl původně více než čtvrtinový.
Vzhledem nejspíše k průměrnému loňskému počtu asi 72 mil. vydaných akcií Autolus skupina PPF uvádí svůj podíl ke konci roku jako cca 20%. Realita je však jiná, resp. vzhledem ke zmiňovanému vstupu Blackstone má firma vydáno takřka 91 mil. akcií. Tedy podíl PPF činit jen 16 %. Navíc výrazně ztratil na hodnotě. Firma jej v účetnictví vede jako investici do vlastního kapitálu a pravidelně jej přeceňuje. Ke konci loňského roku PPF uvedla jako reálnou hodnotu podílu 67 mil. EUR, resp. loni zaúčtovala ztrátu 39 mil. EUR. Již o rok dříve dokonce 61 mil. EUR. Letošní vývoj zatím navíc indikuje další ztráty.
Historický vývoj akcií Autolus (AUTL)
Akcie Autolus rok 2021, pro zmiňované loňské ocenění, zakončily na 5,19 USD. Letos v polovině června se však obchodovaly již i pod hranicí 2 USD. Tedy na novém historickém minimu. Jak jsme i dříve uváděli, většina nákupů akcií Autolus ze strany PPF se nejspíše uskutečnila za ceny převyšující 10 USD. V poslední době kurzový růst titulu k hladině 3 USD je tedy pro investici jen slabou náplastí. V dolarovém vyjádření dle všeho celkové ztráty investice nejspíše aktuálně stále převyšují 100 miliónů…
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory