Zprávu o tom přinesla zpravodajská agentura Reuters s odvoláním na interní zdroje. Západní pojišťovací koncerny ustoupily v minulých měsících od poskytování pojistné ochrany státní firmě Sovcomflot (SCF). Nynější státní pojištění by podle interních hlasů mělo stačit k tomu, aby se ruské lodě nadále udržely v provozu.
Pro lodě je předepsané P&I pojištění, jež kryje nároky třetích stran, včetně škod způsobených na životním prostředí nebo újmě na zdraví. Separátní havarijní pojištění a pojištění strojů kryje lodě pro případ majetkových škod. P&I zajištění má podle webové strany Ingosstrach aktuálně plavidla krýt až do výše pojistné částky jedné miliardy USD. Srovnatelnou hodnotu garantovalo i Japonsko a Indie pro iránské loďstvo už v roce 2012, když byl Irán vyloučen v souvislosti se západními sankcemi z globálního pojišťovacího trhu.
Většina ruského ropného exportu, zejména v tankerech Sovcomflotu, je určena pro asijské přístavy, hlavně v Indii a v Číně. Obě tyto země žádné sankce pro Sovcomflot nezavedly. Indické úřady už povolily Ingosstrach jako pojišťovnu pro ropnou přepravu. To znamená, že takto kryté lodě mohou vstupovat do indických přístavů.
Ropné embargo proti Rusku schválené ze strany EU má důsledky i pro pojišťovnictví. Podle něho nemají už tankery s ruskou surovinou možnost získat pojistnou ochranu v EU a ve Velké Británii. Tím bylo Rusko prakticky vyloučeno z pojistného trhu Lloyd’s of London.
Zákaz pojišťovat ruské export je částí posledního balíku sankcí EU. Na něm se shodli zástupci EU i s vládou Velké Británie, která zákaz podpořila a také zavedla. To bylo důležité, protože kdyby Londýn nadále nabízel pojistné krytí a velká část by byla realizována přes Lloyd´s od London, nastal by problém s rovnými konkurenčními podmínkami. Proto byl jednotný postup podle komisařů EU tak klíčový.