„Hlavním smyslem vybudování inteligentního dopravního systému je zajištění bezpečnější a plynulejší dopravy ve městě. To zajistí chytré zařízení, které bude reagovat na aktuální dopravní situaci a uzpůsobí podle toho světelné řízení křižovatek. V případě tvorby kolon může například prodloužit zelený signál na křižovatkách ve frekventovaných lokalitách, aby z ucpaného místa rychle odjelo co nejvíc aut. To bude využitelné třeba v dopravních špičkách. Součástí IDS bude samozřejmě celá řada dalších užitečných modulů, včetně modulů sankčních, které budou kontrolovat rychlost vozidel,“ vysvětluje primátor města Alexandr Hrabálek.
První větší uzavírka se v rámci výměny světelné signalizace připravuje v Pilnáčkově ulici na okruhu, kde bude ve středu 4. května od 17 hodin na několik hodin omezen provoz, večer pak bude zhruba na hodinu
silnice zcela uzavřena. Další uzavírka je naplánována v první polovině května na křižovatce ulic Resslova a M. D. Rettigové. Průjezdná bude trasa po okruhu od křižovatky s třídou Karla IV. směrem na Labský
most, v opačném směru bude část okruhu zcela uzavřena. Objízdná trasa povede přes křižovatku ulic Antonína Dvořáka a Na Okrouhlíku.
Práce na IDS zatím pokračují podle stanoveného harmonogramu.
„V současnosti je z 34 světelně řízených křižovatek stavebně dokončeno 17. Pokud jde o přechody pro chodce, kterých se projekt týká, tak hotové jsou tři ze čtyř. Stávající stav na křižovatkách je jakýmsi mezistupněm, který dovoluje dodavatelské firmě odladit jednotlivé kroky směřující k plnému nasazení inteligentního řízení dopravy v Hradci Králové,“ uvádí náměstek primátora pro oblast
investic města Jiří Bláha. V těchto dnech probíhají výměny
semaforů a další potřebné úpravy na křižovatkách ulic Akademika Bedrny a Pilnáčkova, dále Víta Nejedlého a Jižní (Orlice park shopping), na křižovatce Kutnohorské a Pražské ulice a u Petrofu na křižovatce ulic Brněnská a Na Brně.
Ve všech modernizovaných křižovatkách bude postupně provedena kompletní obměna infrastruktury a
technologie světelně signalizačního zařízení včetně řadiče, návěstidel, nosných konstrukcí, kabeláže, tlačítek, detekce a potřebných
stavebních úprav. Pro sledování provozu v křižovatce jsou dodávány poslední generace radarových detektorů
dopravy, následně přibydou i přehledové a detekční kamery pro větší
přehled či pro řešení komplikovaných stavů v křižovatce, typicky nehod.
Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších
služeb město zaplatí 229,3
milionu korun, přičemž část nákladů uhradí z
dotace. S dokončením
stavebních prací na inteligentním dopravním systému se počítá na podzim letošního, k uvedení zařízení do plného provozu by mělo dojít v
roce 2023.
Realizace tohoto projektu je podpořena z Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Kateřina Šmídová, tisková mluvčí