Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 28. 2. 2022
Rozpočty územních rozpočtů byly na počátku roku 2022 poznamenány stále ještě probíhající pandemií koronaviru a s tím spojenými restriktivními opatřeními vlády, restriktivní měnovou politikou ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), ale i invazí ruských vojsk na Ukrajinu. Tyto vlivy sice negativně ovlivnily výsledky hospodaření územních samosprávných celků (např. prodražení úvěrů, zvýšené výdaje související s poskytnutou pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), avšak z důvodu zvýšení inkasa daně z přidané hodnoty dosáhlo jejich saldo hospodaření nejvyšší úrovně od roku 2014.
Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku 2021 negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Přesto však objem daňových příjmů krajů a obcí překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.
Ke konci února letošního roku (konkrétně 24. 2. 2022) započala rusko-ukrajinská válka, a to útokem ruských vojsk na Ukrajinu. Tento ozbrojený konflikt má signifikantní nepříznivý dopad na celosvětovou ekonomiku. V tuzemsku konflikt vyvolal oslabení české koruny, růst inflace a zpomalení růstu ekonomiky. V reakci na válku a následnou emigraci ukrajinských obyvatel vláda na začátku roku schválila Program pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou v podobě zajištění základních potřeb. V roce 2022 lze tedy počítat na výdajové stránce státního rozpočtu a územních rozpočtů s růstem výdajů týkajících se poskytnuté pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu. V letošním roce lze očekávat i další růst inflace, která sice přispěje ke zvýšení příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň zvýší i nezbytné výdaje. V návaznosti na růst inflace lze predikovat další zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB s cílem zajistit cenovou stabilitu.
Ke konci února roku 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného výsledku hospodaření ve výši 24,3 mld. Kč1 . V komparaci s únorem roku 20202 přebytek územních rozpočtů vzrostl o 50 %, tj. o 8,1 mld. Kč (viz graf č. 1). Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 102,4 mld. Kč a meziročně klesly o 3,3 %, tj. o 3,5 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 74 mld. Kč, výdaje4 59,7 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 14,3 mld. Kč. Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně. I přes zaznamenaný meziroční pokles celkových příjmů příjmová strana územních rozpočtů převýšila hodnoty z roku 2020, tedy před propuknutím první vlny pandemie COVID-19, a to o 3,2 %. Pokles se však netýkal pouze příjmů, ale i výdajové stránky územních rozpočtů, kdy v únoru 2022 dosáhly celkové konsolidované výdaje 78,1 mld. Kč a meziročně se snížily o 7 %, tj. o 5,8 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 79560,36 | 63844,82 | 59942,9 | 69379,68 | 69557,1 | 83250,95 | 93763,94 | 99198,12 | 105901,03 | 102407,09 |
Výdaje celkem | 48279,63 | 49462,51 | 51442,63 | 48710,069 | 54192,26 | 62744,62 | 70618,71 | 82979,64 | 83923,02 | 78077,85 |
Saldo | 31280,73 | 14382,31 | 8500,27 | 20669,62 | 15364,83 | 20506,32 | 23145,23 | 16218,49 | 21978,02 | 24329,24 |
Vlastní příjmyi územních rozpočtů k 28. 2. 2022 dosáhly 62,1 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 7,1 %, tj. o 4,1 mld. Kč. Meziroční růst byl vyvolán především růstem daňových příjmů, které činily 51,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 4,6 %, tj. o 2,3 mld. Kč. Objem daňových příjmů převýšil dokonce jejich inkaso v roce 2019 i 2020, kdy oproti roku 2020 to bylo o 7,1 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se podílelo i zvýšení objemu nedaňových příjmů, které se meziročně navýšily o 16,7 % a dosáhly 8,4 mld. Kč. Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 53,7 % na 1,8 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 39945,27 | 37170,57 | 31923,48 | 34760,78 | 37659,31 | 43718,11 | 48086,77 | 48476,61 | 49631,2 | 51919,07 |
Nedaňové příjmy | 4520,12 | 4991,4 | 4724,47 | 4942,98 | 5204,77 | 5695,48 | 5914,47 | 6472,37 | 7217,54 | 8423,55 |
Kapitálové příjmy | 1125,55 | 771,53 | 753,36 | 1339,26 | 972,01 | 1091,03 | 1061,67 | 1012,01 | 1148,92 | 1766,28 |
Transfery | 34292,71 | 21115,99 | 22577,69 | 30525,69 | 25744,84 | 32759,8 | 38700,33 | 43193,56 | 47901,75 | 40379,95 |
Příjmy celkem | 79560,36 | 63844,82 | 59942,9 | 69379,68 | 69557,1 | 83250,95 | 93763,94 | 99198,12 | 105901,03 | 102407,09 |
Objem přijatých transferů územními rozpočty se v únoru 2022 meziročně snížil o 15,7 %, tj. o 7,5 mld. Kč, na 40,4 mld. Kč. Rovněž v porovnání s únorem roku 2020 tento objem poklesl, a to o 6,5 %. Na meziročním snížení objemu přijatých transferů se podílel zejména pokles neinvestičních transferů, které k 28. 2. 2022 dosáhly 38,7 mld. Kč a meziročně klesly o 15,7 %, tj. o 7,2 mld. Kč. V rámci neinvestičních transferů došlo k výraznému propadu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně klesly o 68,8 %, tj. o 8,3 mld. Kč, na 3,8 mld. Kč. Tento významný propad je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria. Nejvýznamnějšími přijatými neinvestičními transfery v únoru 2022 byly přímé náklady na vzdělávání z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) ve výši 28,4 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč). Investiční transfery meziročně také poklesly o 15,9 %, tj. o 0,3 mld. Kč, na 1,7 mld. Kč. Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 1,3 mld. Kč, tedy o 0,3 mld. Kč méně nežli v předešlém roce.
Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly k 28. 2. 2022 mírný útlum, neboť dosáhly 68,9 mld. Kč a meziročně klesly o 8,2 %, tj. o 6,2 mld. Kč. Největší část běžných výdajů tvořily transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z odvětvového hlediska běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku růstu přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. Kapitálové výdaje v únoru 2022 činily 9,2 mld. Kč, tedy o 3,5 % více než v roce předchozím. V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací ukrajinských obyvatel do České republiky, územní samosprávné celky k 28. 2. 2022 realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině v hodnotě 2,4 mil. Kč.
I. Kraje
Kraje v únoru roku 2022 hospodařily s kladným saldem rozpočtu ve výši 13,4 mld. Kč, přičemž vykázaly oproti minulému roku značné zlepšení jejich hospodaření, a to o 3,5 mld. Kč. Kladné saldo rozpočtu dokonce podstatně převýšilo saldo z roku 2020 („předcovidové“ období), a to o 5,6 mld. Kč (viz graf č. 3). Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů o přímé náklady na vzdělávání 3 celkové příjmy činí 21,3 mld. Kč, výdaje4 17,3 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 4 mld. Kč. Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 35665 | 23160 | 24174,8 | 25254 | 30938 | 37559,9 | 43697,1 | 47609,6 | 52482,2 | 46540,8 |
Výdaje celkem | 20526,27 | 20382,59 | 23255,31 | 20498,76 | 24664,49 | 28247,03 | 32501,75 | 39753,36 | 42542,1 | 33102,01 |
Saldo | 15138,9 | 2777,4 | 919,5 | 4755,2 | 6273,6 | 9312,8 | 11195,3 | 7856,3 | 9940,1 | 13438,8 |
Celkové příjmy krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 46,5 mld. Kč a meziročně se snížily o 11,3 %, tj. o 5,9 mld. Kč. Jejich vlastní příjmyi činily 14,7 mld. Kč a meziročně vzrostly o 4 %, tj. o 0,6 mld. Kč. K nejvýraznějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 2,5 %, tj. o 0,3 mld. Kč, na 12,5 mld. Kč. Kraje dokonce předstihly hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 6,9 %, tj. o 0,8 mld. Kč. Daňové příjmy krajů tak dosáhly své nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021, a to z 8,92 % na 9,78 %. Meziroční růst byl zaznamenán pouze u daně z přidané hodnoty, jejíž inkaso vzrostlo o 15,5 %, tj. o 1,2 mld. Kč, a u ostatních daňových příjmů, které se zvýšily o 9,9 %. Naopak k meziročnímu poklesu došlo u inkasa daní z příjmů fyzických osob o 16,4 %, tj. o 0,6 mld. Kč, a to zejména z důvodu zrušení superhrubé mzdy a výplaty kompenzačního bonusu podnikatelům.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 10040,57 | 9072,88 | 7752,95 | 8763,42 | 9717,5 | 10610,94 | 11656,14 | 11643,66 | 12143,36 | 12449,07 |
Daně z příjmů fyzických osob | 2647 | 2365,93 | 2327,65 | 2554,9 | 2757,06 | 3126,58 | 3565,9 | 3771,28 | 3559,06 | 2977,08 |
Daně z příjmů právnických osob | 1784,01 | 1157,07 | 455,68 | 600,75 | 486,83 | 475,71 | 1140,64 | 491,61 | 918,55 | 616,22 |
Daň z přidané hodnoty | 5606,2 | 5545,84 | 4966,03 | 5603,45 | 6466,71 | 6994,47 | 6936,4 | 7363,4 | 7648,75 | 8837,09 |
Ostatní daňové příjmy | 3,36 | 4,04 | 3,59 | 4,32 | 6,9 | 14,18 | 13,21 | 17,37 | 17 | 18,67 |
U objemu přijatých transferů kraji byl k únoru roku 2022 zaznamenán meziroční propad, a to o 16,7 %, tj. o 6,5 mld. Kč, na hodnotu 32,3 mld. Kč. Také v komparaci s „předcovidovým“ obdobím se objem snížil o 7,5 %, tj. o 2,6 mld. Kč. Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Zásadní podíl na útlumu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně pokles o 17 %), které k 28. 2. 2022 činily 31,6 mld. Kč. Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 25,2 mld. Kč (meziroční růst o 0,8, tj. o 3,5 %) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 3,5 mld. Kč (meziroční pokles o 7,6 mld. Kč, tj. o 68,8 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je zachycena na grafu č. 5.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Přímé náklady na vzdělávání | 25184,1 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 3472 |
Dotace pro soukromé školy | 1224,4 |
Národní plán obnovy - doučování | 310,53 |
Transfery na státní přísp. zřiz. zař. pro děti | 47 |
OP Zaměstnanost | 37,8 |
OP potravinové a materiální pomoci | 30 |
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání | 17,2 |
Investiční transfery také meziročně poklesly avšak pouze marginálně, a to o 2,4 %, tj. o 0,02 mld. Kč, na 0,7 mld. Kč. Podstatnější propad investičních transferů je zřetelný v komparaci s rokem 2020, kdy transfery klesly o 24,5 %, tj. o 0,2 mld. Kč. K únoru 2022 kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – EU, které dosáhly 0,7 mld. Kč a Integrovaného regionálního operačního programu – SR ve výši 0,03 mld. Kč.
Celkové výdaje krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 33,1 mld. Kč a meziročně klesly o 22,2 %, tj. 9,4 mld. Kč. Meziroční propad celkových výdajů byl téměř dvojnásobný než pokles celkových příjmů krajů. K tomu přispělo především snížení běžných výdajů, které meziročně klesly o 23,1 %, tj. o 9,3 mld. Kč, na 30,9 mld. Kč. Z toho 74 % tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 22,8 mld. Kč (meziroční pokles o 24,7 %). Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 6, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (18,6 mld. Kč), do dopravy (5,9 mld. Kč) a sociálních služeb (3,1 mld. Kč). K 28. 2. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 0,1 mil. Kč. Jednalo se převážně o výdaje na věcné dary.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Vzdělávání a školské služby | 18608,17 |
Doprava | 5921,55 |
Sociální služby | 3068,1 |
Zdravotnictví | 1646,77 |
Státní správa a územní samospráva | 979,75 |
Ostatní činnosti | 810,97 |
Kultura | 662,75 |
Ochrana životního prostředí | 280,98 |
Sport a zájmová činnost | 152,8 |
Kapitálové výdaje krajů také v únoru 2022 meziročně poklesly o 6,6 %, tj. o 0,2 mld. Kč, na hodnotu 2,2 mld. Kč. Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje však na druhou stranu investovaly o 9,9 % více než před vypuknutím pandemie. Jedním z negativním jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování. V únoru roku 2022 se investiční transfery podílely na kapitálových výdajích 68,9 %. Možnosti financování investic z vlastních zdrojů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice nebo úspory. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 14,7 mld. Kč, přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 1,5 mld. Kč. Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5
II. Obce
Hospodaření obcí v únoru 2022 skončilo v přebytku 10,8 mld. Kč a mírně zaostalo za rozpočtem z minulého roku, a to o 1,1 mld. Kč. V porovnání s „předcovidovým“ obdobím však vzrostlo o 2,6 mld. Kč (viz graf č. 7). Po očištění celkových příjmů a výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 52,9 mld. Kč, výdaje4 42,8 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 10,1 mld. Kč. Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí k 28. 2. 2022 činily 40,1 mld. Kč, výdaje 33,1 mld. Kč a výsledek hospodaření skončil v přebytku 6,9 mld. Kč. Přebytek rozpočtu meziročně klesl o 1,1 mld. Kč. Rozpočet hl. m. Prahy v únoru 2022 skončil v přebytku 3,9 mld. Kč s celkovými příjmy ve výši 16 mld. Kč a výdaji v hodnotě 12,2 mld. Kč. Výsledek hospodaření meziročně vzrostl o 0,01 mld. Kč. V komparaci s rokem 2020 se zvýšil o 23,8 %, tj. o 0,7 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 40882,24 | 38077,61 | 33464,59 | 37096,91 | 38595,45 | 45710,84 | 50305,42 | 52080,7 | 54026,3 | 56069,5 |
Výdaje celkem | 27702,4 | 29121,5 | 28223,1 | 28039,9 | 29626 | 34737 | 38464,5 | 43902,5 | 42131,4 | 45294,4 |
Saldo | 13179,79 | 8956,16 | 5241,51 | 9057,03 | 8969,48 | 10973,82 | 11840,88 | 8178,17 | 11894,89 | 10775,04 |
Celkové příjmy obcí k 28. 2. 2022 dosáhly 56,1 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 3,8 %, tj. o 2 mld. Kč. Jejich vlastní příjmy i činily 47,6 mld. Kč a meziročně vzrostly o 8,3 %, tj. o 3,7 mld. Kč. K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 5,3 %, tj. o 2 mld. Kč, na 39,5 mld. Kč. Obce překonaly i hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 7,2 %, tj. o 2,6 mld. Kč, a daňové příjmy obcí tak dosáhly své nejvyšší úrovně. Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, a to z 23,58 % na 25,84 %. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 15,4 %, tj. o 3,3 mld. Kč, a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 36,4 %, tj. o 1,2 mld. Kč. Obdobně jako u krajů vedlo zrušení superhrubé mzdy a výplata kompenzačního bonusu podnikatelům ke snížení inkasa daní z příjmů fyzických osob, a to o 16,8 %, tj. o 1,7 mld. Kč. Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 8.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 29904,69 | 28097,65 | 24170,53 | 25997,34 | 27941,8 | 33107,16 | 36430,62 | 36832,8 | 37487,84 | 39470 |
Daně z příjmů fyzických osob | 8019,84 | 7222,069 | 6838,24 | 7594,39 | 8151,78 | 9105,98 | 10387,92 | 10964,74 | 10317,44 | 8584,69 |
Daně z příjmů právnických osob | 4630,49 | 3292,38 | 1352,48 | 1706,75 | 1444,5 | 1422,3 | 3258,43 | 1545,67 | 2707,69 | 1941,62 |
Daň z přidané hodnoty | 15038,81 | 15304,5 | 13705,34 | 14327,08 | 16021,28 | 18570,25 | 19165,37 | 20253,59 | 21080,61 | 24330,58 |
Ostatní daňové příjmy | 2215,46 | 2278,61 | 2274,11 | 2369,07 | 2324 | 4008,44 | 3618,75 | 4068,65 | 3382,01 | 4612,74 |
Objem přijatých transferů obcemi v únoru 2022 nenavázal na jejich rostoucí trend. Transfery meziročně poklesly o 15,8 %, tj. o 1,6 mld. Kč, na 8,5 mld. Kč. Jedná se také o horší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů činila 9 mld. Kč. Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Na propadu přijatých transferů se podílelo zejména snížení neinvestičních transferů (meziročně o 14 %), které k 28. 2. 2022 činily 7,4 mld. Kč. Většina přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 3,2 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč, tj. o 3,6 %) a na dotace pro soukromé školy ve výši 0,5 mld. Kč (meziroční pokles o 0,2 mld. Kč, tj. o 30 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 9.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Přímé náklady na vzdělávání | 3201,7 |
Dotace pro soukromé školy | 485,77 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 305,2 |
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání | 177,37 |
Státní příspěvek na výkon pěstounské péče | 120,49 |
IROP - Integrovaný regionální OP - EU | 98,78 |
OP Zaměstnanost | 73,14 |
Finanční příspěvky - dopady kůrovec | 60,45 |
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly o 27 %, tj. o 0,4 mld. Kč, na 1 mld. Kč. Pokles byl zaznamenán i oproti roku 2020, a to o 16 %, tj. o 0,2 mld. Kč. Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 0,6 mld. Kč (meziroční pokles o 0,3 mld. Kč, tj. o 33,1 %), dále prostředky poskytované z kapitoly Ministerstva životního prostředí určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,1 mld. Kč (meziroční růst o 0,05 mld. Kč, tj. o 83,3 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 10.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Integrovaný regionální OP - EU | 580,34 |
Národní program Životní prostředí | 109,88 |
Regionální sportovní infrastruktura | 40,26 |
OP Životního prostředí | 37,49 |
Realizace místní rozvojové strategie | 35,75 |
Integrovaný regionální OP - SR | 24,45 |
Realizace místní rozvojové strategie - SR | 20,41 |
Výstavba pro obce - dotace | 17,13 |
Celkové výdaje obcí dosáhly v únoru letošního roku 45,3 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,5 %, tj. 3,2 mld. Kč. Dynamika meziročního růstu celkových výdajů tak téměř dvojnásobně převýšila růst příjmů. Meziroční nárůst celkových výdajů byl způsoben především zvýšením běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 2,8 mld. Kč, na 38,4 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 10,4 mld. Kč (meziročně se snížily o 0,3 mld. Kč, tj. o 3,1 %). Jak demonstruje graf č. 11, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do státní správy a územní samosprávy (8,2 mld. Kč), do dopravy (8,1 mld. Kč) a vzdělání a školských služeb (7,2 mld. Kč). K 28. 2. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 2,3 mil. Kč. Jednalo se zejména o neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem a o výdaje na věcné dary.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Státní správa a územní samospráva | 8195,93 |
Doprava | 8114,59 |
Vzdělávání a školské služby | 7181,71 |
Bydlení a územní rozvoj | 5549,54 |
Ochrana životního prostředí | 3264,92 |
Kultura | 2977,62 |
Sociální služby | 2086,7 |
Sport a zájmová činnost | 1971,36 |
Vodní hospodářství | 1422,96 |
Bezpečnost | 1029,78 |
Kapitálové výdaje se meziročně zvýšily o 6,1 %, tj. o 0,4 mld. Kč, na 6,9 mld. Kč. Na druhou stranu obce investovaly méně než v únoru roku 2020, a to o 11,2 %, tj. o 0,9 mld. Kč. Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že by obce měly být teoreticky schopné ufinancovat většinu svých investičních aktivit ze svých úspor (bez investičních transferů nebo přijatých úvěrů) generovaných v daném rozpočtovém roce. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii obcí činilo 13,8 mld. Kč, přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 5,9 mld. Kč. Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť obce převážně realizují investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.
Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 28. 2. 2022 s celkovými příjmy ve výši 0,6 mld. Kč (meziroční růst o 0,2 mld. Kč, tj. o 32,3 %) a celkovými výdaji 0,5 mld. Kč (meziroční růst 0,05 mld. Kč, tj. o 10 %).
Dokumenty ke stažení
- Měsíční zpráva - tabulky hospodaření územních rozpočtů za leden až únor 2022 XLSX (17kB)
- Vývoj hospodaření územních rozpočtů v roce 2022 - únor XLS (173kB)
1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie vyvrcholila na počátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období únor 2020 lze považovat za „předcovidové“ období.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná
o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Běžný rozpočet = daňové + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků
iii Očištěné kapitálové výdaje = kapitálové výdaje – přijaté investiční transfery
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Pravidelné zprávy, informace na e-mail
- Stříbro - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční stříbro
- Zlato - výkupní a prodejní ceny, zprávy, investiční zlato
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Elektřina - ceny a grafy elektřiny, vývoj ceny elektřiny 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Stříbro - ceny a grafy stříbra, vývoj ceny stříbra 1oz - 1 rok - měna USD
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets