Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 28. 2. 2022
Rozpočty územních rozpočtů byly na počátku roku 2022 poznamenány stále ještě probíhající pandemií koronaviru a s tím spojenými restriktivními opatřeními vlády, restriktivní měnovou politikou ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), ale i invazí ruských vojsk na Ukrajinu. Tyto vlivy sice negativně ovlivnily výsledky hospodaření územních samosprávných celků (např. prodražení úvěrů, zvýšené výdaje související s poskytnutou pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), avšak z důvodu zvýšení inkasa daně z přidané hodnoty dosáhlo jejich saldo hospodaření nejvyšší úrovně od roku 2014.
Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku 2021 negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Přesto však objem daňových příjmů krajů a obcí překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.
Ke konci února letošního roku (konkrétně 24. 2. 2022) započala rusko-ukrajinská válka, a to útokem ruských vojsk na Ukrajinu. Tento ozbrojený konflikt má signifikantní nepříznivý dopad na celosvětovou ekonomiku. V tuzemsku konflikt vyvolal oslabení české koruny, růst inflace a zpomalení růstu ekonomiky. V reakci na válku a následnou emigraci ukrajinských obyvatel vláda na začátku roku schválila Program pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou v podobě zajištění základních potřeb. V roce 2022 lze tedy počítat na výdajové stránce státního rozpočtu a územních rozpočtů s růstem výdajů týkajících se poskytnuté pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu. V letošním roce lze očekávat i další růst inflace, která sice přispěje ke zvýšení příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň zvýší i nezbytné výdaje. V návaznosti na růst inflace lze predikovat další zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB s cílem zajistit cenovou stabilitu.
Ke konci února roku 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného výsledku hospodaření ve výši 24,3 mld. Kč1 . V komparaci s únorem roku 20202 přebytek územních rozpočtů vzrostl o 50 %, tj. o 8,1 mld. Kč (viz graf č. 1). Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 102,4 mld. Kč a meziročně klesly o 3,3 %, tj. o 3,5 mld. Kč. Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 74 mld. Kč, výdaje4 59,7 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 14,3 mld. Kč. Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně. I přes zaznamenaný meziroční pokles celkových příjmů příjmová strana územních rozpočtů převýšila hodnoty z roku 2020, tedy před propuknutím první vlny pandemie COVID-19, a to o 3,2 %. Pokles se však netýkal pouze příjmů, ale i výdajové stránky územních rozpočtů, kdy v únoru 2022 dosáhly celkové konsolidované výdaje 78,1 mld. Kč a meziročně se snížily o 7 %, tj. o 5,8 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 79560,36 | 63844,82 | 59942,9 | 69379,68 | 69557,1 | 83250,95 | 93763,94 | 99198,12 | 105901,03 | 102407,09 |
Výdaje celkem | 48279,63 | 49462,51 | 51442,63 | 48710,069 | 54192,26 | 62744,62 | 70618,71 | 82979,64 | 83923,02 | 78077,85 |
Saldo | 31280,73 | 14382,31 | 8500,27 | 20669,62 | 15364,83 | 20506,32 | 23145,23 | 16218,49 | 21978,02 | 24329,24 |
Vlastní příjmyi územních rozpočtů k 28. 2. 2022 dosáhly 62,1 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 7,1 %, tj. o 4,1 mld. Kč. Meziroční růst byl vyvolán především růstem daňových příjmů, které činily 51,9 mld. Kč a meziročně vzrostly o 4,6 %, tj. o 2,3 mld. Kč. Objem daňových příjmů převýšil dokonce jejich inkaso v roce 2019 i 2020, kdy oproti roku 2020 to bylo o 7,1 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se podílelo i zvýšení objemu nedaňových příjmů, které se meziročně navýšily o 16,7 % a dosáhly 8,4 mld. Kč. Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 53,7 % na 1,8 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 39945,27 | 37170,57 | 31923,48 | 34760,78 | 37659,31 | 43718,11 | 48086,77 | 48476,61 | 49631,2 | 51919,07 |
Nedaňové příjmy | 4520,12 | 4991,4 | 4724,47 | 4942,98 | 5204,77 | 5695,48 | 5914,47 | 6472,37 | 7217,54 | 8423,55 |
Kapitálové příjmy | 1125,55 | 771,53 | 753,36 | 1339,26 | 972,01 | 1091,03 | 1061,67 | 1012,01 | 1148,92 | 1766,28 |
Transfery | 34292,71 | 21115,99 | 22577,69 | 30525,69 | 25744,84 | 32759,8 | 38700,33 | 43193,56 | 47901,75 | 40379,95 |
Příjmy celkem | 79560,36 | 63844,82 | 59942,9 | 69379,68 | 69557,1 | 83250,95 | 93763,94 | 99198,12 | 105901,03 | 102407,09 |
Objem přijatých transferů územními rozpočty se v únoru 2022 meziročně snížil o 15,7 %, tj. o 7,5 mld. Kč, na 40,4 mld. Kč. Rovněž v porovnání s únorem roku 2020 tento objem poklesl, a to o 6,5 %. Na meziročním snížení objemu přijatých transferů se podílel zejména pokles neinvestičních transferů, které k 28. 2. 2022 dosáhly 38,7 mld. Kč a meziročně klesly o 15,7 %, tj. o 7,2 mld. Kč. V rámci neinvestičních transferů došlo k výraznému propadu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně klesly o 68,8 %, tj. o 8,3 mld. Kč, na 3,8 mld. Kč. Tento významný propad je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria. Nejvýznamnějšími přijatými neinvestičními transfery v únoru 2022 byly přímé náklady na vzdělávání z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) ve výši 28,4 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč). Investiční transfery meziročně také poklesly o 15,9 %, tj. o 0,3 mld. Kč, na 1,7 mld. Kč. Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 1,3 mld. Kč, tedy o 0,3 mld. Kč méně nežli v předešlém roce.
Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly k 28. 2. 2022 mírný útlum, neboť dosáhly 68,9 mld. Kč a meziročně klesly o 8,2 %, tj. o 6,2 mld. Kč. Největší část běžných výdajů tvořily transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z odvětvového hlediska běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku růstu přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. Kapitálové výdaje v únoru 2022 činily 9,2 mld. Kč, tedy o 3,5 % více než v roce předchozím. V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací ukrajinských obyvatel do České republiky, územní samosprávné celky k 28. 2. 2022 realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině v hodnotě 2,4 mil. Kč.
I. Kraje
Kraje v únoru roku 2022 hospodařily s kladným saldem rozpočtu ve výši 13,4 mld. Kč, přičemž vykázaly oproti minulému roku značné zlepšení jejich hospodaření, a to o 3,5 mld. Kč. Kladné saldo rozpočtu dokonce podstatně převýšilo saldo z roku 2020 („předcovidové“ období), a to o 5,6 mld. Kč (viz graf č. 3). Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů o přímé náklady na vzdělávání 3 celkové příjmy činí 21,3 mld. Kč, výdaje4 17,3 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 4 mld. Kč. Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 35665 | 23160 | 24174,8 | 25254 | 30938 | 37559,9 | 43697,1 | 47609,6 | 52482,2 | 46540,8 |
Výdaje celkem | 20526,27 | 20382,59 | 23255,31 | 20498,76 | 24664,49 | 28247,03 | 32501,75 | 39753,36 | 42542,1 | 33102,01 |
Saldo | 15138,9 | 2777,4 | 919,5 | 4755,2 | 6273,6 | 9312,8 | 11195,3 | 7856,3 | 9940,1 | 13438,8 |
Celkové příjmy krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 46,5 mld. Kč a meziročně se snížily o 11,3 %, tj. o 5,9 mld. Kč. Jejich vlastní příjmyi činily 14,7 mld. Kč a meziročně vzrostly o 4 %, tj. o 0,6 mld. Kč. K nejvýraznějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 2,5 %, tj. o 0,3 mld. Kč, na 12,5 mld. Kč. Kraje dokonce předstihly hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 6,9 %, tj. o 0,8 mld. Kč. Daňové příjmy krajů tak dosáhly své nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021, a to z 8,92 % na 9,78 %. Meziroční růst byl zaznamenán pouze u daně z přidané hodnoty, jejíž inkaso vzrostlo o 15,5 %, tj. o 1,2 mld. Kč, a u ostatních daňových příjmů, které se zvýšily o 9,9 %. Naopak k meziročnímu poklesu došlo u inkasa daní z příjmů fyzických osob o 16,4 %, tj. o 0,6 mld. Kč, a to zejména z důvodu zrušení superhrubé mzdy a výplaty kompenzačního bonusu podnikatelům.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 10040,57 | 9072,88 | 7752,95 | 8763,42 | 9717,5 | 10610,94 | 11656,14 | 11643,66 | 12143,36 | 12449,07 |
Daně z příjmů fyzických osob | 2647 | 2365,93 | 2327,65 | 2554,9 | 2757,06 | 3126,58 | 3565,9 | 3771,28 | 3559,06 | 2977,08 |
Daně z příjmů právnických osob | 1784,01 | 1157,07 | 455,68 | 600,75 | 486,83 | 475,71 | 1140,64 | 491,61 | 918,55 | 616,22 |
Daň z přidané hodnoty | 5606,2 | 5545,84 | 4966,03 | 5603,45 | 6466,71 | 6994,47 | 6936,4 | 7363,4 | 7648,75 | 8837,09 |
Ostatní daňové příjmy | 3,36 | 4,04 | 3,59 | 4,32 | 6,9 | 14,18 | 13,21 | 17,37 | 17 | 18,67 |
U objemu přijatých transferů kraji byl k únoru roku 2022 zaznamenán meziroční propad, a to o 16,7 %, tj. o 6,5 mld. Kč, na hodnotu 32,3 mld. Kč. Také v komparaci s „předcovidovým“ obdobím se objem snížil o 7,5 %, tj. o 2,6 mld. Kč. Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Zásadní podíl na útlumu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně pokles o 17 %), které k 28. 2. 2022 činily 31,6 mld. Kč. Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 25,2 mld. Kč (meziroční růst o 0,8, tj. o 3,5 %) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 3,5 mld. Kč (meziroční pokles o 7,6 mld. Kč, tj. o 68,8 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je zachycena na grafu č. 5.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Přímé náklady na vzdělávání | 25184,1 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 3472 |
Dotace pro soukromé školy | 1224,4 |
Národní plán obnovy - doučování | 310,53 |
Transfery na státní přísp. zřiz. zař. pro děti | 47 |
OP Zaměstnanost | 37,8 |
OP potravinové a materiální pomoci | 30 |
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání | 17,2 |
Investiční transfery také meziročně poklesly avšak pouze marginálně, a to o 2,4 %, tj. o 0,02 mld. Kč, na 0,7 mld. Kč. Podstatnější propad investičních transferů je zřetelný v komparaci s rokem 2020, kdy transfery klesly o 24,5 %, tj. o 0,2 mld. Kč. K únoru 2022 kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – EU, které dosáhly 0,7 mld. Kč a Integrovaného regionálního operačního programu – SR ve výši 0,03 mld. Kč.
Celkové výdaje krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 33,1 mld. Kč a meziročně klesly o 22,2 %, tj. 9,4 mld. Kč. Meziroční propad celkových výdajů byl téměř dvojnásobný než pokles celkových příjmů krajů. K tomu přispělo především snížení běžných výdajů, které meziročně klesly o 23,1 %, tj. o 9,3 mld. Kč, na 30,9 mld. Kč. Z toho 74 % tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 22,8 mld. Kč (meziroční pokles o 24,7 %). Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 6, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (18,6 mld. Kč), do dopravy (5,9 mld. Kč) a sociálních služeb (3,1 mld. Kč). K 28. 2. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 0,1 mil. Kč. Jednalo se převážně o výdaje na věcné dary.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Vzdělávání a školské služby | 18608,17 |
Doprava | 5921,55 |
Sociální služby | 3068,1 |
Zdravotnictví | 1646,77 |
Státní správa a územní samospráva | 979,75 |
Ostatní činnosti | 810,97 |
Kultura | 662,75 |
Ochrana životního prostředí | 280,98 |
Sport a zájmová činnost | 152,8 |
Kapitálové výdaje krajů také v únoru 2022 meziročně poklesly o 6,6 %, tj. o 0,2 mld. Kč, na hodnotu 2,2 mld. Kč. Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje však na druhou stranu investovaly o 9,9 % více než před vypuknutím pandemie. Jedním z negativním jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování. V únoru roku 2022 se investiční transfery podílely na kapitálových výdajích 68,9 %. Možnosti financování investic z vlastních zdrojů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice nebo úspory. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 14,7 mld. Kč, přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 1,5 mld. Kč. Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.
Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5
II. Obce
Hospodaření obcí v únoru 2022 skončilo v přebytku 10,8 mld. Kč a mírně zaostalo za rozpočtem z minulého roku, a to o 1,1 mld. Kč. V porovnání s „předcovidovým“ obdobím však vzrostlo o 2,6 mld. Kč (viz graf č. 7). Po očištění celkových příjmů a výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 52,9 mld. Kč, výdaje4 42,8 mld. Kč a saldo hospodaření tak dosáhlo 10,1 mld. Kč. Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí k 28. 2. 2022 činily 40,1 mld. Kč, výdaje 33,1 mld. Kč a výsledek hospodaření skončil v přebytku 6,9 mld. Kč. Přebytek rozpočtu meziročně klesl o 1,1 mld. Kč. Rozpočet hl. m. Prahy v únoru 2022 skončil v přebytku 3,9 mld. Kč s celkovými příjmy ve výši 16 mld. Kč a výdaji v hodnotě 12,2 mld. Kč. Výsledek hospodaření meziročně vzrostl o 0,01 mld. Kč. V komparaci s rokem 2020 se zvýšil o 23,8 %, tj. o 0,7 mld. Kč.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Příjmy celkem | 40882,24 | 38077,61 | 33464,59 | 37096,91 | 38595,45 | 45710,84 | 50305,42 | 52080,7 | 54026,3 | 56069,5 |
Výdaje celkem | 27702,4 | 29121,5 | 28223,1 | 28039,9 | 29626 | 34737 | 38464,5 | 43902,5 | 42131,4 | 45294,4 |
Saldo | 13179,79 | 8956,16 | 5241,51 | 9057,03 | 8969,48 | 10973,82 | 11840,88 | 8178,17 | 11894,89 | 10775,04 |
Celkové příjmy obcí k 28. 2. 2022 dosáhly 56,1 mld. Kč a meziročně se zvýšily o 3,8 %, tj. o 2 mld. Kč. Jejich vlastní příjmy i činily 47,6 mld. Kč a meziročně vzrostly o 8,3 %, tj. o 3,7 mld. Kč. K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 5,3 %, tj. o 2 mld. Kč, na 39,5 mld. Kč. Obce překonaly i hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 7,2 %, tj. o 2,6 mld. Kč, a daňové příjmy obcí tak dosáhly své nejvyšší úrovně. Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, a to z 23,58 % na 25,84 %. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 15,4 %, tj. o 3,3 mld. Kč, a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 36,4 %, tj. o 1,2 mld. Kč. Obdobně jako u krajů vedlo zrušení superhrubé mzdy a výplata kompenzačního bonusu podnikatelům ke snížení inkasa daní z příjmů fyzických osob, a to o 16,8 %, tj. o 1,7 mld. Kč. Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 8.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
únor | ||||||||||
Daňové příjmy | 29904,69 | 28097,65 | 24170,53 | 25997,34 | 27941,8 | 33107,16 | 36430,62 | 36832,8 | 37487,84 | 39470 |
Daně z příjmů fyzických osob | 8019,84 | 7222,069 | 6838,24 | 7594,39 | 8151,78 | 9105,98 | 10387,92 | 10964,74 | 10317,44 | 8584,69 |
Daně z příjmů právnických osob | 4630,49 | 3292,38 | 1352,48 | 1706,75 | 1444,5 | 1422,3 | 3258,43 | 1545,67 | 2707,69 | 1941,62 |
Daň z přidané hodnoty | 15038,81 | 15304,5 | 13705,34 | 14327,08 | 16021,28 | 18570,25 | 19165,37 | 20253,59 | 21080,61 | 24330,58 |
Ostatní daňové příjmy | 2215,46 | 2278,61 | 2274,11 | 2369,07 | 2324 | 4008,44 | 3618,75 | 4068,65 | 3382,01 | 4612,74 |
Objem přijatých transferů obcemi v únoru 2022 nenavázal na jejich rostoucí trend. Transfery meziročně poklesly o 15,8 %, tj. o 1,6 mld. Kč, na 8,5 mld. Kč. Jedná se také o horší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů činila 9 mld. Kč. Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Na propadu přijatých transferů se podílelo zejména snížení neinvestičních transferů (meziročně o 14 %), které k 28. 2. 2022 činily 7,4 mld. Kč. Většina přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 3,2 mld. Kč (meziroční růst o 0,1 mld. Kč, tj. o 3,6 %) a na dotace pro soukromé školy ve výši 0,5 mld. Kč (meziroční pokles o 0,2 mld. Kč, tj. o 30 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 9.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Přímé náklady na vzdělávání | 3201,7 |
Dotace pro soukromé školy | 485,77 |
Nedávkové transfery podle ZSS | 305,2 |
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání | 177,37 |
Státní příspěvek na výkon pěstounské péče | 120,49 |
IROP - Integrovaný regionální OP - EU | 98,78 |
OP Zaměstnanost | 73,14 |
Finanční příspěvky - dopady kůrovec | 60,45 |
Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly o 27 %, tj. o 0,4 mld. Kč, na 1 mld. Kč. Pokles byl zaznamenán i oproti roku 2020, a to o 16 %, tj. o 0,2 mld. Kč. Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 0,6 mld. Kč (meziroční pokles o 0,3 mld. Kč, tj. o 33,1 %), dále prostředky poskytované z kapitoly Ministerstva životního prostředí určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,1 mld. Kč (meziroční růst o 0,05 mld. Kč, tj. o 83,3 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 10.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Integrovaný regionální OP - EU | 580,34 |
Národní program Životní prostředí | 109,88 |
Regionální sportovní infrastruktura | 40,26 |
OP Životního prostředí | 37,49 |
Realizace místní rozvojové strategie | 35,75 |
Integrovaný regionální OP - SR | 24,45 |
Realizace místní rozvojové strategie - SR | 20,41 |
Výstavba pro obce - dotace | 17,13 |
Celkové výdaje obcí dosáhly v únoru letošního roku 45,3 mld. Kč a meziročně vzrostly o 7,5 %, tj. 3,2 mld. Kč. Dynamika meziročního růstu celkových výdajů tak téměř dvojnásobně převýšila růst příjmů. Meziroční nárůst celkových výdajů byl způsoben především zvýšením běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 2,8 mld. Kč, na 38,4 mld. Kč. Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 10,4 mld. Kč (meziročně se snížily o 0,3 mld. Kč, tj. o 3,1 %). Jak demonstruje graf č. 11, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do státní správy a územní samosprávy (8,2 mld. Kč), do dopravy (8,1 mld. Kč) a vzdělání a školských služeb (7,2 mld. Kč). K 28. 2. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 2,3 mil. Kč. Jednalo se zejména o neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem a o výdaje na věcné dary.
k 28.2.2022 | |
---|---|
únor | |
Státní správa a územní samospráva | 8195,93 |
Doprava | 8114,59 |
Vzdělávání a školské služby | 7181,71 |
Bydlení a územní rozvoj | 5549,54 |
Ochrana životního prostředí | 3264,92 |
Kultura | 2977,62 |
Sociální služby | 2086,7 |
Sport a zájmová činnost | 1971,36 |
Vodní hospodářství | 1422,96 |
Bezpečnost | 1029,78 |
Kapitálové výdaje se meziročně zvýšily o 6,1 %, tj. o 0,4 mld. Kč, na 6,9 mld. Kč. Na druhou stranu obce investovaly méně než v únoru roku 2020, a to o 11,2 %, tj. o 0,9 mld. Kč. Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že by obce měly být teoreticky schopné ufinancovat většinu svých investičních aktivit ze svých úspor (bez investičních transferů nebo přijatých úvěrů) generovaných v daném rozpočtovém roce. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii obcí činilo 13,8 mld. Kč, přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 5,9 mld. Kč. Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť obce převážně realizují investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.
Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5
III. DSO
Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 28. 2. 2022 s celkovými příjmy ve výši 0,6 mld. Kč (meziroční růst o 0,2 mld. Kč, tj. o 32,3 %) a celkovými výdaji 0,5 mld. Kč (meziroční růst 0,05 mld. Kč, tj. o 10 %).
Dokumenty ke stažení
- Měsíční zpráva - tabulky hospodaření územních rozpočtů za leden až únor 2022 XLSX (17kB)
- Vývoj hospodaření územních rozpočtů v roce 2022 - únor XLS (173kB)
1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie vyvrcholila na počátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období únor 2020 lze považovat za „předcovidové“ období.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná
o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Běžný rozpočet = daňové + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků
iii Očištěné kapitálové výdaje = kapitálové výdaje – přijaté investiční transfery
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Letkovská 31/31, adresa v objektu Božkov 31, Plzeň na parcele st. 172 v KÚ Božkov, KÚ Božkov
- Zapletalova 31/31, adresa v objektu Dvorska 31, Brno na parcele st. 29/1 v KÚ Dvorska, KÚ Dvorska
- Krásné Loučky 31/31, adresa v objektu Krásné Loučky 31, Krnov na parcele st. 83 v KÚ Krásné Loučky, KÚ Krásné Loučky
- Dvorská 31/31, adresa v objektu Žďár nad Sázavou 2 31, Žďár nad Sázavou na parcele st. 187 v KÚ Zámek Žďár, KÚ Zámek Žďár
- Zprávy Hlavní zprávy z Volby 2006 - Hlavní zprávy z Volby 2006
- Zprávy Politika a události - Zprávy z politiky, zprávy z domova i ze světa, významné události.
- Zprávy Investice - Zprávy z ekonomiky, zprávy z domácích i zahraničních akciových, devizových a komoditních trhů.
- Zprávy Z domova - Domácí zprávy z politiky, regionální zpravodajství, aktuální zprávy, novinky
- Zprávy Další členění - Další členění - dle autora zprávy a dle obecného zaměření zprávy napříč tradičními rubrikami.
- Zprávy Tiskové zprávy - Tiskové zprávy
- Zprávy Hlavní zprávy z Akcií v ČR - Hlavní zprávy z Akcií v ČR
- Zprávy Výroční zpráva - Výroční zpráva
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory