Program „MADE IN INDIA“ je šancí i pro české výrobce obranných technologií
Indie se dlouhodobě snaží o prohlubování technologického transferu a lokalizaci výroby. Vzhledem k aktuální geopolitické situaci je soběstačnost indického vojensko-průmyslového komplexu šancí i pro české výrobce, kteří mají přesvědčivá technologická řešení a jsou ochotni k transferu technologií do Indie.
Ilustrační foto: Shutterstock
Indie je druhým největším dovozcem vojenských a obranných technologií na světě, přičemž téměř polovina indického dovozu pochází z Ruska. Rusko je tak největším indickým dodavatelem zbraní a obranných technologií a Indie jeho největším zákazníkem. Až 80 % zbraňových a obranných systémů je původně sovětského či ruského původu, včetně například tanků, pěchotních obrněných vozidel, bojových letounů, námořních válečných lodí, samopalů a střelných zbraní, protivzdušné obrany či vojenských přepravních helikoptér. Řadu těchto systémů vyrábí indický vojensko-průmyslový komplex společně s ruskými technologickými partnery v rámci koprodukčních programů, případně samostatně v rámci místní licenční výroby, včetně domácí produkce většiny subsystémů a komponent.
Závislost na ruských technologiích
Současná situace dodávky ruské vojenské a obranné techniky a technické asistence Indii komplikuje. Kromě sankcí a kapacitních omezení je problematický například i platební styk. Za těchto okolností je Indie nucena hledat alternativy a prohlubovat míru technologického transferu a lokalizace obranné výroby. V březnu 2022 Indie například schválila seznam 107 položek, které mají být během několika let vyráběny již výhradně indickými společnostmi v Indii. Mezi položkami je i řada ruských technologií, například různé subsystémy tanků T-72 a T-90, BMP II, či systémy elektronického boje ISR/EW pro letecké, pozemní a námořní aplikace.
Některé z těchto technologií, či jejich možné alternativy, nabízejí i čeští výrobci, jejichž význam při přechodu k domácí indické výrobě vojenských a obranných technologií by se mohl v příštích letech zvýšit. Výborné zkušenosti s provozem českých systémů a technologií mohou rozšíření spolupráce i na další technologie napomoci. Ke stávajícím perspektivním sektorům, jako je například vývoj a výroba proudových a vrtulových leteckých motorů, pomocných energetických jednotek, či radarových systémů, by tak již brzy mohly přibýt další.
Technologický transfer
Dlouhodobým cílem Indie je dosáhnout v oblasti obranných a bezpečnostních technologií soběstačnosti a stát se regionálním výrobním a exportním hubem. Cíle soběstačnosti a strategické autonomie však není možné dosáhnout ze dne na den, a Indie nutně potřebuje technologický transfer a další partnery ze zahraniční. Mezi zahraničními obrannými technologickými partnery jsou přitom i české společnosti, které mají s Indií dlouholetou tradici spolupráce. Většina z českých výrobců přitom již akceptovala model technologického transferu, kdy zahraniční OEM alespoň část výroby lokalizuje v Indii. Úroveň technologického transferu, včetně výzkumu a vývoje, se zřejmě bude dále prohlubovat.
Jakub Jaroš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Dillí
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz