Microsoft má v mnohých oblastech prakticky monopolní postavení a z technologického hlediska je naprostá špička. Z těchto důvodů nemají velcí pojistitelé téměř žádnou jinou šanci než s americkým gigantem kooperovat. Microsoft spolupracuje s Allianz, s AXA řeší evropskou platformu pro zdravotní zabezpečení. Cloudová řešení koncernu Microsoft využívají velcí hráči, jako jsou Mnichovská zajišťovna nebo Debeka. I německá asociace pojišťoven GDV v současné době technologii testuje.
Jak se v praxi osvědčuje cloudové pojištění, ukazují Lemonade nebo Wefox. Podle Manuela Holzhauera, vedoucího divize Industry Executive Insurance v německém Microsoftu, jde o to zvládnout efektivně zpracovávat neskutečná množství dat, jež mají pojišťovny k dispozici. Holzhauer ale současně na partnerském kongresu pojišťovacích fór v Lipsku odmítl, že by Microsoft hodlal vstoupit do přímé konkurence s pojistiteli.
Podobně se vyjadřuje i Lutz Kohler, vedoucí obchodních aplikací v německé pobočce Google. „Nevidíme sami sebe jako nepřátele, nýbrž spíše jako partnery pro obor pojišťovnictví. Například jako dodavatelé některých komponent různých pojišťovacích řešení.“ Současně ale varovně konstatuje: „Každý si musí vybrat. Buď je součástí něčeho, co jeho branži v čase změní, anebo bude změněn bez aktivní účasti.“ Přitom mluví z vlastní zkušenosti. Google utratil spoustu peněz investicí do insurtech firmy Oscar, která připravila o klidné spaní americké zdravotní pojišťovny. Stejně tak už vzniklo několik projektů, rovněž v cloudu, se subjekty v pojišťovnictví (například s Mnichovskou zajišťovnou).
Co se počítá: zákaznická zkušenost a ucelený ekosystém
Podle výstupů z World Insurtech Report 2020 posunuli technologičtí giganti laťku pro zákaznické zážitky během pandemie zase o kousek výš. Nabídli spotřebitelům zabezpečené procesy, reakce v reálném čase a intuitivní klientskou péči, a to vše ve ztížených „distančních“ podmínkách koronavirové krize. Ochota pojistníků sjednávat s nimi pojištění stoupla ze 16 % v roce 2016 na více než 36 % v lednu 2020, a dokonce na 44 % o tři měsíce později – v květnu 2020. Současně bylo loni 60 % jak pojišťoven, tak i insurtech mladých společností celosvětově zainteresováno na spolupráci s technologickými obry.
Zcela zjevně nastavily Amazon a Google svými ekosystémy nové standardy, ale je spíše nepravděpodobné, že by některý z nich chtěl vstoupit do pojišťovnictví hlouběji a vážněji. O tom pochybovali nedávno i členové tzv. Klubu pojistitelů (VersicherungswirtschaftClub) v Německu. Google by zřejmě začal mít problémy s úřady kvůli kartelu, pokud by přes vlastní vyhledávač postupoval poptávky na vlastní pojišťovnu. Tuto souvislost zmínil Carsten Schildknecht, šéf pojišťovny Zurich v Německu.
Amazon jde o krok dál než Google a Microsoft, přičemž zkouší strategii pokus-omyl. Naposledy způsobil pozdvižení se svou novou nabídkou pojištění pro malé a střední firmy (SME) ve Velké Británii. V polovině loňského roku vstoupil americký obr na indický pojistný trh s cílem prodávat za konkurenční ceny standardizované produkty povinného ručení třetích poskytovatelů. Projekt zdravotní pojišťovny Haven, společně sestavený v roce 2018 s Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, byl naproti tomu začátkem roku 2020 pozastaven. A konečně posledním počinem je projekt Amazon Insurance Accelerator přinášející pojistný balíček pro zákazníky Amazonu, jenž je zabezpečí pro případ majetkových škod nebo zdravotní újmy způsobených defektním produktem. Podle všeho není ani toto poslední slovo technologických obrů ve světě pojištění.