Válka na Ukrajině hrozbou i pro obchodní výměnu s Čínou
Válka na Ukrajině hrozbou i pro obchodní výměnu s Čínou
09.03.2022 / 08:27 | Aktualizováno: 09.03.2022 / 08:41
Válka na Ukrajině znamená další ochromení nákladní dopravy mezi Evropou a Čínou. Železnice částečně vyvažovala problémy námořní dopravy v době pandemie. Nyní se vše mění a další narušování plynulosti přepravy, navyšování ceny a prodlužování přepravních lhůt je nasnadě.
Válečný konflikt na Ukrajině má závažné dopady i na mezinárodní nákladní přepravu. Železniční spojení Evropské unie s Čínou bude významně poznamenáno a projeví se dalším tlakem na kapacity stále ještě kovidem ochromené námoří přepravy. Čína je pro EU největším obchodním partnerem a z pohledu Číny je EU na druhém místě. Pro Českou republiku je Čína zemí, ze které dováží, hned po Německu, druhé největší množství produkce. V roce 2021 činily naše importy z Číny téměř 767 mld. Kč, exporty pak 65 mld. Kč.
Iniciativa Nové hedvábné stezky, v angličtině také často označované jako Belt and Road Initiative, akcelerovala svým vznikem v roce 2013 rozvoj nákladní železniční přepravy mezi Čínou a Evropou. Pandemie Covid-19 pak byla dalším obrovským stimulem růstu objemu přepravovaného nákladu a celkového počtu vypravených vlakových kontejnerových souprav. Dle čínských statistik jich v loňském roce bylo celkem 15 183 oproti pouhé sedmnáctce vypravených souprav před deseti lety. V roce 2021 tak mohlo být přepraveno čínskou státní železniční společností China-Europe Railway Express rekordních 1,46 mil. kontejnerů (TEU).
Statistiky zmíněné společnosti nadále uvádějí, že za deset let bylo vypraveno více jak 50 tisíc souprav, které přepravily 4,55 mil. TEU s hodnotou nákladu 240 mld. USD směřujícím do (z) 180 měst 23 evropských zemí. Naprostá většina nákladu je přepravena koridorem vedoucím přes Ruskou federaci. Ať už se jedná o soupravy vypravené ve východních oblastech Číny, které opouštějí Čínu na hraničním přechodu Manzhouli v provincii Vnitřní Mongolsko, či soupravy z centrální a jižní Číny, které vstupují do Mongolska hraničním přechodem Erenhot. Rovněž vlaky vypravené v západních oblastech, projíždějící Kazachstánem skrze přechody v Alashankou či Khorgos, se Rusku a Bělorusku nevyhnou. Jen malá část spojů se vydá směrem Ukrajina – Maďarsko a dále. Po vypuknutí války je Ukrajina z těchto tras vyřazena a vlaky jsou odkloněny na jiné koridory.
Ruská federace je hlavním železničním koridorem nákladní dopravy, po kterém je týdně přepravováno z Číny do Evropy 10 000 kontejnerů TEU. Zatím se přeprava uskutečňuje, situace se však může rychle změnit vzhledem k zařazení společnosti Ruské dráhy (Rossijskije železnyje dorogi) na sankční seznam EU a USA. Ačkoliv se sankce zatím nevztahují na samotnou provozní činnost této společnosti, ale na její finanční transakce, velká nejistota již vedla řadu evropských firem k pozastavení poskytování služeb v oblasti železniční dopravy mezi asijským a evropským kontinentem. Předpokládá se, že část nákladu může být přepravována jižním koridorem, doprava přes středoasijské republiky směrem na Irán, Turecko a dále bude však velmi zdlouhavá a nákladná. Náklad se tudíž z velké části přesměrovává na námořní dopravu v době, kdy se tento klíčový přepravní řetězec ještě nevyrovnal s problémy způsobenými pandemií Covid-19. Astronomické ceny a dlouhé přepravní lhůty tak velmi pravděpodobně nedosáhly svých maxim i vzhledem k uzavřenému vzdušnému prostoru Ruska pro letadla registrovaná v EU či USA. Další ochromení plynulosti dodávek z Číny do Evropy může přijít i v pozdních jarních a letních měsících, kdy jsou jižní a jihovýchodní oblasti Číny pravidelně sužovány rozsáhlými záplavami.
Velvyslanectví České republiky v Pekingu nabádá ke zvýšené ostražitosti v obchodním styku. Komplikovaná situace vyvolaná cestovními restrikcemi i narušenou logistikou je bohužel zneužívána i k nekalým obchodním praktikám.
Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Válec, objem válce
- Justice.cz - obchodní rejstřík
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Válka na Ukrajině hrozbou i pro obchodní výměnu s Čínou
- Anketa - Řešení války na Ukrajině - Které řešení války na Ukrajině by bylo nejlepší?
- Ranní okénko - Válka na Ukrajině představuje pro Evropu hrozbu stagflace
- Nové sankce, východní posílení NATO i hrozby Finsku a Švédsku - VÁLKA NA UKRAJINĚ ONLINE - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nové sankce, východní posílení NATO i hrozby Finsku a Švédsku - VÁLKA NA UKRAJINĚ ONLINE - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Ekonomové: Válka na Ukrajině přináší větší ekonomické hrozby než pandemie koronaviru
- Ekonomové: Válka na Ukrajině přináší větší ekonomické hrozby než pandemie koronaviru - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Česká zbrojovka: Válka na Ukrajině je hrozbou, ale i příležitostí
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory