Ukrajinský konflikt zasáhl křídla leteckého průmyslu
Ulehčení pravidel souvisejících s pandemií koronaviru způsobilo, že letecký průmysl s optimismem vzhlížel k roku 2022. V posledním únorovém týdnu však vojenský konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou vrhl velký stín na očekávané oživení cestovního ruchu a leteckého průmyslu. Sankce uvalené západními zeměmi již zasahují do cestování a způsobí tak postiženým leteckým společnostem další dodatečné náklady.
Po dvou letech pandemie, kdy omezení začínají postupně opadávat,
vypadalo léto 2022 pro evropské a americké letecké společnosti a cestovní
kanceláře velmi slibně. Bank of America na konci loňského roku odhadovala, že díky zmírnění
pandemie a letnímu cestování by poptávka po leteckém palivu mohla dostat ceny
ropy na 120 dolarů za barel. O dva měsíce později se ropa již 120 dolarům za
barel blíží, ale nikoliv kvůli přeplněným letadlům, ale kvůli obavám z narušení
dodávek. Cena leteckého paliva vzrostla za poslední rok o více než
60 % a oproti minulému měsíci se zvýšila o 5,1 %. Palivo tvoří 19 %
celkových nákladů světových leteckých společností, a to před výrazným nárůstem
jeho ceny z poslední doby. Zvýšení nákladů na palivo pro letecké společnosti
právě v době, kdy se vzpamatovávají z destrukce poptávky vyvolané pandemií
Covid-19, by mohlo slabé společnosti přivést k bankrotu.
Ještě v lednu letošního roku prognóza leteckého průmyslu pro rok
2022 počítala v základním scénáři s oživením celosvětových příjmů leteckých
společností ve výši 432 miliard amerických dolarů, což představuje 65 % příjmů
roku 2019. Do konce roku se celosvětová poptávka po letecké dopravě mohla v
základním scénáři zotavit na 84 % úrovně roku 2019. Z prognózy IATA (Mezinárodního
sdružení leteckých dopravců) vyplývalo, že letecké společnosti na celém světě
nepředpokládají, že by při návratu k běžnému provozu dosáhly úrovně roku 2019
dříve než v roce 2024. Současný konflikt neumožňuje návrat k normálu a má
obrovský potenciál tento cíl jen oddálit
Uzavření vzdušného prostoru EU, Spojeného království a USA pro
ruská letadla a podobná odvetná opatření Ruska ale prodlužují cestovní trasy a
zvyšují spotřebu paliva letadel, což zvyšuje i jejich náklady. Letecké
společnosti již ruší nebo přesouvají lety. Německá skupina Lufthansa uvedla, že tento týden zrušila
30 letů do Ruska a lety z Evropy do Tokia a Soulu budou muset letět oklikou.
Air France KLM a Finnair nadále provozují lety
do Thajska, Singapuru a Dillí s využitím alternativních tras, které prodlužují
dobu letu přibližně o hodinu. Společnost Virgin Atlantic uvedla, že vyhýbání se
Rusku by podle BBC prodloužilo lety mezi Velkou Británií a Indií a Pákistánem o
15 až 60 minut. Skandinávská letecká společnost SAS rovněž pozastavila své lety na
trase Kodaň-Tokio. Ruská letecká společnost Aeroflot uvedla, že zrušila lety do
Spojených států, Mexika, Kuby, Dominikánské republiky a všechny lety do
evropských destinací.
Nedostatek přepravních kontejnerů a úzká místa v přístavech
znamenají, že se více výrobků přepravuje letecky. Podle IATA byla poptávka po
leteckém nákladu v loňském roce o 6,9 % vyšší než v roce 2019. Největší dopad
má situace na Ukrajině na leteckou nákladní dopravu, která se přidává ke stávajícím
problémům v dodavatelském řetězci. Společnosti Finnair a Virgin Atlantic již zrušily
severoasijské nákladní lety kvůli uzavřenému přístupu do vzdušného prostoru,
zatímco se další společnosti snaží své trasy upravit. To však s sebou nese
ztrátu obchodu a dodatečné náklady. Sankce ,,v žádném případě neuzavírají
letecký koridor mezi Asií a Evropou. Jen je o něco složitější létat," řekl bývalý šéf nákladní dopravy ve
společnosti Delta Air Lines .
Současná situace, která ovlivňuje letecké společnosti v zemích,
jež uvalily sankce na Rusko, vytváří obchodní příležitosti pro ostatní. Počet
letů přes Kazachstán se ztrojnásobil a dopravci ze Středního
východu, jako jsou Qatar Airways, Emirates, Etihad, Saudia a Turkish Airlines,
navýšili svůj podíl na trhu letů do Číny, kam již provozují přibližně 20 až 25 letů
týdně. Tchajwanská letecká společnost EVA Airways uvedla, že její nákladní lety do Evropy
a z Evropy fungují normálně a že zváží přidání dalších služeb, aby uspokojila
poptávku na trhu. Nejvíce postiženi jsou ruští dopravci, kteří tvoří přibližně
70 % letů mezi Ruskem a EU. Společnost Airbus, která těží z uzemnění flotily
ruských letadel AN124 a zničení největšího nákladního letadla na světě,
unikátního AN 225, přetváří svá vlastní supervelká
letadla Beluga na provozuschopná letadla nabízející logistickou leteckou
přepravu nadrozměrných zásilek.
Autor: Bogdan Maioreanu, analytik trhů pro Rumunsko ve společnosti eToro
Bogdan Maioreanu, analytik a komentátor trhů společnosti eToro, má více než 20 let zkušeností v oblasti finančních služeb a investic a silné novinářské zázemí. Zastával různé manažerské pozice v oblasti korporátního bankovnictví v Raiffeisen Bank a OTP Bank, poté přešel na pozice obchodního poradce, kde pracoval mimo jiné pro IBM Romania. Bogdan je držitelem titulu Executive MBA z Asebuss a Washington University.
O společnosti eToro
eToro je přední sociální investiční platforma, která umožňuje lidem stát se součástí globální komunity úspěšných investorů a navýšit tak nejen svůj majetek, ale také získat nové zkušenosti a znalosti. Společnost eToro byla založena v roce 2007 s vizí otevřít globální trhy tak, aby na nich všichni lidé mohli obchodovat jednoduchým a transparentním způsobem. Dnes je eToro celosvětovou komunitou s více než 25 miliony registrovaných uživatelů, kteří navzájem sdílejí své investiční strategie. Každý člen tak může následovat přístup těch, kterým se daří nejvíce. Jednoduchost platformy umožňuje uživatelům snadno nakupovat, držet a prodávat aktiva, sledovat vývoj svého portfolio v reálném čase a uskutečňovat transakce kdykoli a kdekoli.
Vyloučení odpovědnosti
Toto sdělení slouží pouze pro informační a vzdělávací účely a nemělo by být považováno za investiční poradenství, osobní doporučení ani za nabídku či výzvu k nákupu nebo prodeji jakýchkoliv finančních nástrojů. Tento materiál byl připraven bez zohlednění investičních cílů nebo finanční situace konkrétního příjemce a nebyl připraven v souladu s právními a regulačními požadavky na podporu nezávislého výzkumu. Jakékoli odkazy na minulou nebo budoucí výkonnost finančního nástroje, indexu nebo balíčku investičních produktů nejsou a neměly by být považovány za spolehlivý ukazatel budoucích výsledků. eToro neposkytuje žádné záruky a nenese žádnou odpovědnost za přesnost nebo úplnost obsahu této publikace.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři