Na rozhýbání trhu s chytrými telefony nebude stačit ani internet 5G. V západní Evropě i Číně zákazníci nákup nového smartphonu pečlivě zvažují
I když se rok 2022 pravděpodobně stane rokem internetových mobilních služeb, novou vrcholnou éru smartphonů v Severní Americe a západní Evropě pravděpodobně nenastartuje ani internet 5G. A to i přesto, že se letos mobilní internetové služby 5G stanou mainstreamem v Evropě i v Severní Americe.
Ve většině zemí už nyní probíhá modernizace stávající mobilní infrastruktury a zatímco pro poskytovatele telekomunikačních služeb představuje 5G navýšení sazebníků cen, výrobci smartphonů očekávají příliv zákazníků, kteří si přijdou pro modernější model telefonu a podpoří skomírající prodeje. „Posledního vrcholu segment výroby smartphonů dosáhl před pěti lety a dnes se nacházíme 6 % pod jeho úrovní. I když se dodávka v roce 2020 odrazila ze dna, přesto šlo o zklamání v porovnání s boomem, který v období pandemie zažil širší spotřebitelský průmysl jako počítače či herní konzole,“ říká Jakub Cerman, šéf Oddělení risku Euler Hermes ČR.
Zkušenost z Číny navíc ukázala, že ačkoli lidé internet 5G vítají, neznamená to, že k jeho přechodu pospíchají. Pokud jde o vliv 5G na telekomunikační průmysl, vyslali k světu zákazníci světově nejpokročilejší země z hlediska připravenosti na masovou adopci internetu 5G poněkud smíšené signály: více než 30 % tarifních zákazníků vlastnících chytrý telefon (450 milionů lidí) plánovalo používání 5G až ke konci roku 2021 – tedy dva roky poté, co byly za silné podpory státem vlastněných telekomunikačních společností služby internetu 5G v Číně spuštěny. „Internet 5G pomohl poskytovatelům služeb zvýšit průměrné příjmy na uživatele, které generují od svých zákazníků. Přesto se však nezdá, že by čínští zákazníci spěchali s výměnou svých stávajících zařízení za nová podporující 5G. Ačkoli mobilní zařízení s 5G představovala loni 75 % objemu prodaných smartphonů v Číně, virtuální křivka celkového objemu prodejů zůstala plochá (+0,3 %), a navíc významně pod úrovní před začátkem pandemie (-11 % oproti roku 2019 a -30 % oproti roku 2016),“ vysvětluje čínská data Cerman.
Závěry z analýz však ukazují, že s výměnou stávajících chytrých telefonů nepospíchají ani zákazníci ze západní Evropy. Do roku 2025 by prodlužování cyklu obnovy starého zařízení za nové mohlo mít za následek až 11% pokles místních zásilek, což by ročně zlikvidovalo tržby ve výši 16 miliard dolarů. Podobně jako z ostatních segmentů spotřební elektroniky (televize, počítače či tablety) se i ze smartphonů stal vyspělý průmysl s penetrací pohybující se v pokročilých ekonomikách nad 100 %. „Prodeje smartphonů v současnosti z velké míry pohánějí nákupy náhradních zařízení. Krátké cykly obnovy prodejům smartphonů výrazně napomáhaly k tomu, aby se tento trh stal největším segmentem spotřebitelské elektroniky. Typicky uživatelé obnovovali svá zařízení v průměru každé dva roky. Pro srovnání uvádím, že průměrná obnova počítače byla 6 let, u televizí šlo dokonce o 10 let. Z porovnání objemů reálných ročních prodejů smartphonů vzhledem k plánovaným číslům zjišťujeme, že cykly obnovy starého zařízení za nové se v minulých letech zřetelně prodloužily na obou trzích. V Evropě je oproti roku 2016 obnovovací cyklus až o 8 měsíců delší (+ 24 %, průměrně 40 měsíců). Pokud budeme na západním trhu se smartphony předpokládat podobný vývoj, jakým až do současnosti prošla Pacifická Asie, cykly obnovy by se mohly v následujících letech i nadále prodlužovat,“ míní Cerman. Zároveň podotýká, že v časech, kdy prodeje použitých smartphonů dosáhly ekvivalentu 20 % prodejů smartphonů nových, se jeví předpoklad o prodlužování obnovovacího cyklu jednotlivých zařízení jako realistický a v souladu s již doloženým vývojem v jiných oblastech přesyceného trhu z minulých let (televize nebo počítače).
Vzhledem k vyspělosti trhu tedy výrobcům chytrých telefonů nezbyde, než se na aktuální situaci adaptovat – a to především těm v Číně a ve Vietnamu, kde se koncentruje více než 75 % exportu mobilních telefonů. V tomto kontextu Cerman považuje za klíčové 4 hlavní trendy: konsolidaci celého odvětví, inovace, obchodní diverzitu a rostoucí důraz na cirkulární výrobu:
Konsolidace odvětví zrychlí, protože nižší prodeje způsobí mezi výrobci konkurenční boje o podíly na trhu. Inovace umožní vynalézavým společnostem zvyšovat ceny, a tím zmírňovat propady v prodejích. Významní hráči jako Apple nebo Samsung už na trh uvedli dražší zařízení s pokročilejšími funkcemi, které jim umožnily navýšení průměrných prodejních cen. Zařízení s cenovkou okolo 800 amerických dolarů nyní tvoří více než 10 % objemů v celém segmentu. V porovnání s loňským rokem to bylo méně než 5 %. Situace by rovněž mohla vyústit i v uvedení chytrých telefonů s tzv. „killer features“ – což znamená takovou inovaci, která by umožnila téměř „zabijáckým“ tempem uživatelům přecházet na internet 5G rychleji, než se očekávalo.
Pro firmy zaměřené na byznys s chytrými telefony bude důležitá i diverzifikace – především co se týče původních designových výrobců a společností poskytujících výrobní služby v oblasti elektro. Od těch totiž dominantní značky outsourcují montáž zařízení a profitují z nízkých obchodních marží, na kterých je jejich podnikání založeno. Analytici dále předpokládají, že výrobci originálního vybavení (jako např. společnost Apple) půjdou vstříc příležitostem na bazarových trzích či na trzích „druhé ruky“ – typicky prodejem použitých zařízení ve vlastní prodejní síti. Za předpokladu, že použité smartphony se dnes prodávají v průměru za polovinu své prodejní ceny, je pravděpodobné, že trh s použitými smartphony vygeneroval loni okolo 41 miliard amerických dolarů.
Jakub Cerman
Risk Director EULER HERMES
Jakub Cerman působí více než 20 let v sektoru finančních služeb, má za sebou manažerské pozice ve skupinách BNP Paribas a IKB Deutsche Industriebank. V posledních 10 letech se zaměřil na oblast risk managementu. Je držitelem executive MBA z University of Pittsburgh. V současné době působí jako Risk Director v úvěrové pojišťovně Euler Hermes SA.
Společnost Euler Hermes je světovým lídrem na trhu pojištění pohledávek. Poskytuje také pojištění záruk s rating AA od společnosti S&P. V rámci své on-line databáze má přístup k informacím o více než 60 milionech podnikatelských subjektů, které jsou průběžně aktualizovány. Společnost je členem skupiny Allianz. V České republice působí již přes 20 let.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti