Prodeje nových aut v EU v listopadu dál padají
Zatímco se evropská ekonomika vzpamatovává ze ztrát způsobených pandemií, automobilový průmysl si spíše hledá nová dno. Alespoň tak to vyznívá z dnes zveřejněných výsledků prodejů osobních automobilů v zemích EU. Trhy s novými vozy v listopadu propadl o pětinu a vinu na tom nemá – jako v dřívějších letech slabá poptávka, ale nabídka limitovaná nedostatkem čipů a dalších v současnosti obtížně dostupných dílů.
Celý trh za prvních jedenáct měsíců sice „jen“ stagnoval, avšak jde o porovnání s velmi slabými loňskými výsledky. Z pohledu ročních výsledků se trh nachází 25 % pod maximem z roku 2018 a už jen 4 % od minimem dosaženým v roce 2013. Pokud se podíváme na největší národní trhy, tak prodeje v Německu od začátku roku propadly o 8,1 %, ve Francii, Itálii nebo Španělsku naproti tomu o několik procent zvýšily.
Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je vidět, že problém nedostatku komponent se zdaleka nedotýká všech stejně. Letošní svižně rostoucí čísla prodejů skupiny Hyundai nebo Toyoty jsou toho jasným důkazem. Pak už nejspíš nepřekvapí, že výsledky německého automobilového průmyslu (z pohledu počtu vyrobených aut) jsou aktuálně nejslabší za celou dobu sledování, tedy od roku 2000.
Automobilový průmysl tak dál zůstává ve vleku váznoucích subdodávek, které navzdory solidní poptávce nutí významnou část výrobců omezovat výrobu. A jak je patrné z dílčích zpráv ze sektoru, naděje na zlepšení se rýsuje nejdřív ve druhé polovině příštího roku. Logickým vyústěním je proto v mezičase růst plošný růst cen nových, který je mimochodem nerychlejší v Německu (v říjnu meziročně +6,8 %), ale i rychlé zdražování zánovních automobilů. Zvlášť když se v mezičase ještě navíc zpřísňují požadavky na parametry nových vozů. Pro země s výrazným podílem automobilového průmyslu – jako je ČR, Německo, Slovensko nebo Maďarsko, představuje toto odvětví brzdu ekonomického růstu. Nelze ovšem zapomenout, že například loni to byla výroba aut, která jim pomohla rychle se vymanit z covidové recese.
Výhled automobilového průmyslu zůstává nicméně s ohledem na silnou poptávku docela příznivý, tedy za předpokladu, že se automobilkám bude dařit i v logistice. Pro spotřebitele zatím platí, že automobily budou dál zdražovat a jejich nabídka zůstane ještě nějaký čas spíše omezená.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalendář jmen Listopad 2024 - svátky
- Investiční zlato - prodej zlata
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- ČEZ Prodej, a. s. - cena elektřiny, ceník elektřiny 2020
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Investiční stříbro - Prodej stříbra
- ČEZ Prodej, a. s. Sazba D57d, tarif D57d
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla