Jan Berka (Roklen24)
Investice  |  30.11.2021 10:51:00

Pomáháme vrátit lidi do kulturního života, říká zakladatel Eventmatu

Pomáháme vrátit lidi do kulturního života, říká zakladatel Eventmatu

Jan Berka
10:51 30. listopadu 2021
Jan Močáry, zdroj: Jan Močáry

Začalo to automobilovou nehodou a skončilo vytvořením platformy spojující influencery a ambasadory s organizátory veřejných akcí. Eventmat, jak se platforma jmenuje, byla dle slov jejího zakladatele Jana Močáryho první platforma svého druhu a rozsahu na světě. Co je podstatou promotérství? A jak se tento byznys popral s covidovou krizí? To a mnohem více se dozvíte v rozhovoru.

Jak ses dostal k promotion, tedy k propagaci a pořádání akcí?

Ve 20 letech jsem před studiem vysoké školy odjel na zkušenou na 3 měsíce do Kalifornie mýt okna bohatým Američanům. Brzy po příjezdu jsem však naboural půjčené auto a zadlužil se tak, že bych to jako student na Moravě splácel roky. Proto jsem se v USA rozhodl zůstat, pracoval až 16 hodin denně a dluh si odpracoval. Po nějaké době jsem navázal vztah s Američankou Jenny, a jelikož nám v té době bylo oběma 21 (plnoletost v USA), začali jsme chodit na párty. Tam jsem potkal zajímavou postavu, ve společnosti populárního Američana Vincenta. Když jsem zjistil, že je to promotér v LA a Las Vegas, velmi mě to inspirovalo a začal jsem sledovat jeho aktivity. Do měsíce jsem uspořádal první akci, která přesáhla kapacitu podniku a vydělal jsem víc peněz než za měsíc běžné práce. To se velmi rychle rozneslo a na druhou akci mě již pozvali do největšího klubu v Orange County. Posléze jsem bookoval Michaela Buriana do top 100 klubů USA.

Jak promotérství vlastně funguje?

Nadneseně, každý člověk má nad sebou pomyslnou cenovku reprezentující tržbu plynoucí z jeho útraty v rámci akce, který do klubu přijde právě díky promotérům. Tomuto ambasadorovi, nebo správci komunity, pak náleží provize z tržby. Tito lidé, kteří ovlivňují své komunity, tvoří jakousi komoditu, kterou prodáváme pořadatelům. Lidově řečeno, jde o toho kamaráda, který vám zavolá, v pátek jdeme “tam” a celá parta jde. Tyto lidi pak odměňujeme. V USA pořadatel platí 5 až 100 dolarů za osobu, v Dubaji však za zajímavé hosty platí až 300 dolarů. V případě, že jde o bonitní klientelu, tzv. VIP, která si koupí lepší servis a má větší útratu, se jedná o částky ještě vyšší.

Jaký je rozdíl mezi promotion v USA a v ČR?

V USA i v evropských státech systém funguje tzv. offline již desítky let. Zjednodušeně, přátelé chodí za přáteli nebo idoly/influencery, a to funguje vždy a všude na světě. V ČR jsme systém testovali v několika pražských podnicích. Když tam byli naši promotéři, bylo plno a nadprůměrná tržba. Když tam nebyli, bylo prázdno. Častý problém je s provozními manažery, většinou bývalými barmany, kteří nemají znalost komunitního marketingu. Covid však ukázal, že komunitní marketing založený na emocionálních vazbách je nejpotřebnější aspekt a manažeři se po naší prezentaci rychle adaptují na nové standardy. V USA je šéf podniku marketingový ředitel, který přináší návštěvníky, tedy zisk, což je nejdůležitější pro úspěch a spokojenost majitelů. V zásadě můžete mít horší servis než konkurence, ale když máte plno díky populárním lidem, jste vítěz.

Jak vznikl nápad online promotérství?

Jako promotér, který měsíčně přiváděl tisíce lidí do podniků, jsem si uvědomil nevýhody offline prostředí. Když jsem si před lety dělal průzkum trhu, nic podobného jako virtuální tržiště promotérů jsem nenašel, a proto jsem se rozhodl pro založení platformy EventMat.

Jak dlouho se promotérství a Eventmatu věnuješ? A za jakým účelem jsi tento projekt vytvořil?

Promotion a pořádání akcí se věnuji od 21 let, tedy téměř 13 let. Na aplikaci od nápadu dělám již 5 let. Naší vizí je vytvořit mezinárodní síť promotérů a influencerů, a pomáhat tak pořadatelům akcí nejen v ČR. Díky tomuto unikátnímu konceptu a přidané hodnotě jsme posunuli ticketing na platformu, která může pomoci vrátit lidi do klubů a na kulturní akce.

Jak dlouho trvala realizace projektu? Kolik času zabere marketingová kampaň, pokud si ji dělá sám organizátor? A jak dlouho trvá nastavení kampaně v Eventmatu?

Základní myšlenka projektu je maximální automatizace všech procesů a propojení subjektů v rámci pořádání akcí. Strávili jsme nad digitalizací procesů tisíce hodin spolu s experty z různých odvětví a postupně je zavádíme do praxe. Co se týče plánování událostí, je vše plně v kompetenci nezávislých organizátorů, kterým poskytujeme naše marketingové služby.  Ti nad plánováním malé akce tráví desítky hodin, u těch větších je to často práce na plný úvazek několika členného týmu a celou dobu řeší obavu, zdali bude událost úspěšná. Naše digitální platforma, která pomůže zvýšit předprodeje či naplnit kapacitu, umožňuje nastavit efektivní kampaň během pár minut.

V jaké jste fázi, a dá se do vás investovat?

Eventmat funguje a jede, ale stále vyvíjíme, aby byl uživatelsky co nejpřívětivější a zároveň fungoval co nejlépe. Výhodou je provázání digitálního prostředí s reálnou návštěvou akcí a tržbou návštěvníků, což dnešní nejrozšířenější sociální sítě nemohou nabídnout. Ty často zakazují používání všech kontaktů či vyžadují platbu za reklamu. Pořadatelé u nás platí pouze za reálnou návštěvnost.

S investory začínáme jednat kvůli expanzi na zahraniční trhy, kde máme domluveny zakázky, na které musíme platformu přizpůsobit a spustit support a marketing.
Výhodou je, že i přes covid, který zkracuje sezónu, máme nízké náklady a vyděláváme prakticky hned.

Další možností spolupráce je na tzv. velkých jménech jako Eminem či Adel, kteří sice stojí až miliony dolarů, ale vydělají násobky a to téměř spolehlivě.

Jak se Eventmat popral s covidovou krizí? Offline akce nebyly, ale co ty online? Dá se princip platformy aplikovat i v těchto případech?

Vzhledem k tomu, že jsme po letech spustili platformu teprve v únoru 2020 a v březnu přišel covid, který „zastavil svět“, tak to bylo dost náročné. Platformu na online eventy aplikovat samozřejmě lze, ale v rámci našeho testování to nebyla priorita. Naštěstí již v červnu byly povoleny akce s omezeným počtem účastníků a my jsme si systém ticketingu a marketingové podpory akcí vyzkoušeli v praxi. Za pár měsíců jsme dosáhli milionových obratů. Důležité je, že máme rozumného investora, který sám vyžadoval, abychom začínali pomaleji, a skrze covid nás sám podržel. Povedlo se nám však posunout business development na mezinárodní úrovni a dostali jsme do ČR i top 100 DJs světa, například Plastic Funk, kterého ve Vietnamu vítají oficiálně v krojích a je tam číslo jedna na iTunes.

Jak vidíš budoucnost Eventmatu v příštích dvou letech?

Plánujeme zahraniční expanzi například na Miami, Ibizu nebo do Anglie přes business partnera Epic Production, který zde funguje víc než 12 let a pořádal akce v 21 státech. Na příští rok domlouváme jednání s princem odpovědným za pořádání všech kulturních akcí v Saudské Arábii. Jednat budeme o zapojení Eventamtu a Epic production do nově vzniklého a rostoucího eventového trhu. První zahraničí spolupráce se ale brzy rozjede na Ibize, kde již máme vazby na komunity a v několika známých klubech.

Podnikáš jen v oblasti zábavy a volného času nebo se zaměřuješ i na další sektory?

Většinu času věnuji právě oblasti zábavy a volného času, ať už v rámci Eventmatu nebo zprostředkováním obchodních příležitostí. Příkladem je nedávno úspěšný prodej Českého Slavíka, který jsem měl na starosti a který se mi podařilo zprostředkovat Jakubovi Horákovi, geniálnímu marketérovi. Ten v nejhorším období covidu získal přízeň společenského reformátora a mecenáše české kultury Karla Janečka.

Jak bys zhodnotil českou startupovou scénu? Kde vidíš plusy a mínusy? Co by se podle tebe dalo zlepšit?

Největším plusem v rámci ČR je poměrně dobrá dostupnost lidí v oblasti IT, spousta mentorů a přednášek. Mínusem je nedostatečná sebedůvěra startupistů a neschopnost velké plány podložit reálnými daty, čísly a hlavně činy. Já sám jsem z počátku udělal sto verzí prezentací a obešel desítky investorů, aniž bych získal jejich konkrétní zpětnou vazbu, což je neskutečně frustrující. Bylo by fajn, kdyby investoři tyto informace sdíleli na svém webu v nějaké uchopitelné formě zadání.

Mnoho investorů je z IT nebo finančního prostředí, tudíž si přirozeně nejvíce vybírají investice do IT aplikací, zdravotnictví apod. Naštěstí se to v posledních letech dost mění a investory již zajímají sofistikovanější projekty v širokém spektru oborů než jen model „přivez zboží, objednej v Číně, přebal a prodej dráž“.

Uvědomuji si však, že jsem byl amatér a jsem vděčný za přízeň špičkových expertů jako Nik Page, geniální UXák, který mě naučil soustředit se na jeden produkt, Ing. Mgr. Jakub Jedlinský PhD, který mi to celé pomohl spočítat, Martin Vazquez, který mě naučil mluvit, Viktor Fisher, nyní šéf nejúspěšnějšího crypto fondu v EU, který mě postavil tzv. zpátky na zem a nasměroval mě k tomu, že si to musí člověk odmakat od píky, či Roman Knap, nyní generální ředitel České Pošty, můj mentor v neúspěšném finále UP21, který mě v myšlence a pokračování jakožto vysoký zkušený top manažer podpořil a nasměroval.

Eventmat  je inovativní online komunitní platforma inspirovaná v USA. Spojuje influencery a ambasadory s organizátory veřejných akcí, čímž zvyšuje jejich marketingový zásah, hodnotu (cenu) vstupenek a efektivně napomáhá s předprodejem vstupenek na tyto akce. Jde o první platformu svého druhu a rozsahu na světě. Nejedná se však o zcela nový business model, ale o digitalizaci desítky let fungujícího “offline” systému, který v USA tvoří miliardový trh v dolarech.

Eventmat za dobu svého krátkého působení zaujal investory a získal přes 11 milionů korun, převážně od tvůrce hry Factorio, třetí nejlépe hodnocené hry na světě (dle platformy Steam), Michala Kovaříka, jednoho z nejúspěšnějších herních vývojářů. Zajímavostí je, že i samotný Elon Musk tweetnul, že budovaní SpaceX je jako hraní Factorio.

Přestože lze Eventmat zařadit mezi platformy na předprodej vstupenek, kde je trh saturovaný konkurencí a oblast kultury se během pandemie covidu nacházela v nelehké situaci, platforma během 5 měsíců fungování dosáhla milionových obratů díky více než 100 000 návštěvníků a to bez cílené reklamní kampaně.

Zdroj: Eventmat

Rozhovory

Portál Roklen24.cz je exkluzivní server o ekonomice, financích a investicích, který poskytuje aktuální ekonomické zpravodajství, real-time data, grafy, analýzy, názory, videa a rozhovory.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Po 16:59  Silný obrat na trhu s kakaem X-Trade Brokers (XTB)
Po 16:48  Oslabí japonský jen na 160 USD/JPY? (video) X-Trade Brokers (XTB)
Po 16:38  Akciové trhy zahájily nový týden růstem (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688