Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů
Ekonom Tim Taylor na stránkách The Conversable Economist tvrdí, že výbornou demonstrací problémů v amerických dodavatelských řetězcích jsou fotky amerických přístavů, před kterými čekají na vyložení dlouhé řady lodí. Taylor v této souvislosti poukazuje na studii Světové banky a IHS Markit, která obsahuje i indexy efektivity práce více než 300 přístavů v celém světě. Jak si vedou ty americké a proč?
Zmíněné indexy jsou sestavovány jednak na základě statistických dat a také podle „pragmatické metodologie reflektující odborné názory a úsudek“. V roce 2020 na tom podle nich byla nejlépe japonská Jokohama a na druhém místě přístav King Abdullah v Saúdské Arábii. Oba přístavy přitom drží svá místa jak při použití první, tak druhé metodologie. Mezi padesáti nejlepšími přístavy pak figurují zejména ty z východní Asie.
Analýza poukazuje dále na to, že námořní doprava je páteří mezinárodního obchodu a na dlouhé vzdálenosti představuje tu nejekonomičtější a z hlediska využití energií nejlepší cestu. Právě přístavy se ale mohou stát zdrojem frikcí a dodatečných nákladů a mohou snižovat konkurenceschopnost tohoto způsobu dopravy. Špatně spravované přístavy nemají dostatečnou kapacitu a prostor, nedisponují potřebnou provozní efektivitou a vedením a panuje tu nedostatečná koordinace mezi státními úřady a jejich požadavky.
Taylor k analýze dodává, že jejím výsledkem je pouze žebříček kvality a ne diskuse nad tím, co je příčinou vyšší či nižší kvality v konkrétních případech. Ekonom sám míní, že v případě amerických přístavů může za nízkou kvalitou stát třeba i to, že odbory na západním pobřeží USA jsou „militantní“ a dokázaly svým členům vyjednat velmi vysoké mzdy, a zároveň brání zvýšení efektivity práce přístavů.
K tomu se přidávají jiné věci, třeba zákon, který požaduje, aby zboží mezi americkými přístavy bylo přepravováno pouze loděmi vyráběnými v USA s americkou posádkou a registrovanými v USA. Na závěr Taylor píše, že jde o problémy, které tu byly před pandemií, ta je ale jasně odkryla. Na jejich odstranění by pak bylo třeba poměrně dramatických změn.
Zdroj: The Conversable Economist, The Container Port Performance Index 2020
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři