Přípravu vstupu na polský trh nepodceňujte, radí diplomat Jakub Rudý
Globální trend zkracování dodavatelských řetězců a návratu výroby do Evropy je v Polsku brán jako příležitost stát se cílovou zemí přesunuté výroby. „Je zde příležitost pro obě země posílit výměnu v některých sektorech, například od elektrotechniky přes automotive až po zdravotnickou techniku,“ uvedl v rozhovoru pro Export.cz český ekonomický diplomat ve Varšavě Jakub Rudý.
Mezi největší příležitosti na polském trhu patří ty, které souvisí s rozvojem silniční a železniční infrastruktury. Ilustrační foto: Shutterstock
Jaké nové příležitosti se rýsují na polském trhu z pohledu českých exportérů a investorů?
Polsko se stává klíčovým infrastrukturním a logistickým uzlem celého regionu střední a východní Evropy. Největší příležitosti jsou tedy zde – v rozvoji železniční a silniční infrastruktury, průmyslových nemovitostech, rozvoji intermodální dopravy či modernizaci energetiky. Týká se to také infrastruktury digitální v čele s cloudovými službami.
Polsko dlouhodobě patří ke třem zemím, kam čeští exportéři vyvážejí nejvíce. Mnozí z nich polský trh dobře znají, co byste ale krátce poradil těm, kteří se tam chystají poprvé?
Přestože se jedná o geograficky i jazykově blízkou zemi, může být vstup na polský trh mimořádně náročný. Ať už s ohledem na silnou konkurenci, velikost či složitost právních a daňových předpisů. Rada tedy zní – tento krok nepodceňujte, vyžaduje dostatek času, lidí i peněz. Z dlouhodobého hlediska se však vyplatí.
Jaký dopad na česko-polský obchod mohou mít nové trendy, které zaznamenáváme v době restartu ekonomik po pandemii?
Z makroekonomického pohledu pandemie česko-polské obchodní vztahy v zásadě nenarušila. S dynamickým rozvojem e-commerce se dá očekávat, že rostoucí počet menších a středních firem bude nabízet své výrobky na polském či naopak českém trhu přímo (B2C). Globální trend zkracování dodavatelských řetězců a návratu výroby do Evropy je v Polsku brán jako příležitost stát se cílovou zemí přesunuté výroby – zde je příležitost pro obě země posílit výměnu v některých sektorech, například od elektrotechniky přes automotive až po zdravotnickou techniku (B2B). Ve strategických sektorech (energetika, bankovnictví) již několik let na polské straně vidíme otevřenou preferenci domácího kapitálu a domácích řešení, která bude pokračovat i do budoucna (B2G).
Další informace o exportních příležitostech pro české firmy v Polsku můžete získat díky chystaným seminářům v Praze a Zlíně. Pořádá je Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Krajskou hospodářskou komorou Zlínského kraje.
JAN ŽIŽKA
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz