4000
korun. Takovou částku většina českých domácností investovala v posledních dnech do nákupů školních pomůcek pro jednoho školáka. Pětina Čechů přiznala, že dát peníze dohromady byl problém a proto se jich víc než loni spolehlo na odloženou platbě. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který provedla mezi svými zákazníky
služba Mallpay. Vyšší výdaje přitom přicházejí po sezoně
dovolených, která v tomto roce přinesla
zdražení služeb a citelný zásah do rodinných
rozpočtů.
Aktovka nebo nový batoh, potřeby na tělocvik, nové boty. Nákup školních pomůcek každoročně provětrá peněženky rodičů a pro mnohé z nich se pravidelné výdaje spojené se začátkem školního roku stávají strašákem. Více než polovina rodičů tak utratilo nebo očekává, že utratí kolem 4 000
Kč, 22 % dokonce počítá s částkou přesahující 5 000 za jedno dítě na prvním nebo druhém stupni. K tomu je nutné připočíst také platby za mimoškolní aktivity, což spolu s výdaji na obědy znamená významný nápor na peněženky a částky šplhající k desetitisícové
hranici.
A ten je letos o to citelnější. Léto se neslo ve znamení navýšení cen
služeb a za rodinnou
dovolenou utratilo 21 % lidí víc, než původně plánovalo. Loni zároveň domácnosti nemuseli celou řadu pomůcek do
školy kupovat kvůli domácí výuce a nyní často dokupují kompletní výbavu. I kvůli tomu teď řada domácností čeká na první
výplatu jako na smilování.
„Nečekaně vyšší výdaje, kterým se rodiny o prázdninách nevyhnuly, ovlivnily
rozpočty i plánované platby. 14 % tazatelů dokonce přiznává, že kvůli rostoucím cenám nemají na nákup pomůcek do
školy dostatek hotovosti a pokud by nevyužili odloženou platbu, museli by sáhnout do úspor,“ upřesňuje Tomáš Krásný z platební
služby Mallpay.
K využívání odložené platby na začátku školního roku se proto podle průzkumu hlásí celá pětina oslovených. Nejvíce české domácnosti investují do nákupu kvalitní – ideálně ergonomické – aktovky (41 %) a vybavení na tělocvik (18 %). Stále častěji se však kupují také
dražší učebnice – zejména ty jazykové pro středoškoláky (23 %) nebo notebooky (21 %).
Rodinnému
rozpočtu částečně ulevují slevové akce, které
obchody spustily na konci prázdnin a stále trvají, ale také skutečnost, že
obchody ve velkém doprodávají loňské kolekce.
„Odloženou platbu tak využívají dva druhy domácností. Ti, které potřebují vyžít s
rozpočtem do
výplaty, ale také ti, kteří loví akce a nechtějí zatížit rodinný
rozpočet,“ vysvětluje Krásný. „Z těch, kteří se na odloženou platbu spoléhají, tak díky tomu celá třetina nakupuje výrazně víc než loni.“
Na kolik Češi odhadují investici do výbavy pro návrat do
školy?
• Kolem 1000 - 5 %
• Kolem 2000 - 7 %
• Kolem 3000 - 12 %
• Kolem 4000 - 54 %
• Kolem 5000 - 17 %
• Do 7 500 - 3 %
• Do 10 000 - 2 %
Jak odloženou platbu využívají
• Zhruba stejně jako loni - 61 %
• Více než loni - 25 %
• Výrazně více než loni - 8 %
• Méně než loni - 6 %