Saúdi budují dopravní hub mezi Asií, Afrikou a Evropou
Saúdská vláda nedávno představila ucelenou národní strategii pro sektor dopravy a logistiky, který si klade za cíl maximálně využít výhodnou geografickou pozici země a napomoci tak diverzifikaci ekonomiky v souladu s vládní strategií Vize 2030. Ačkoli je strategie z velké části amalgámem již existujících plánů, jejich záběr dále rozšiřuje a zvažované investice dělají z jednotlivých plánů zajímavé příležitosti.
Nádraží v Medině. Foto: Shutterstock
Lokace Saúdské Arábie se jeví po léta nedostatečně využitou výhodou. Země, omývaná ze tří stran mořem, kterým proplouvá 12 % mezinárodního obchodu a třetina světového exportu ropy, je v ideální pozici pro to stát se globálním hubem mezi Asií, Afrikou a Evropou, stejně jako ostatními zeměmi Blízkého východu.
Hodnota logistického trhu v Saúdské Arábii se v roce 2020 odhadovala na 18 miliard amerických dolarů. V roce 2021 by měla vzrůst na 25 miliard dolarů, mimo jiné taky díky nárůstu elektronických obchodů a s nimi spojenými dodávkami. Dalším impulsem je také rychlé otevírání se Saúdské Arábie okolnímu světu a na to navázaná intenzifikace obchodních vztahů.
PLÁNY ROZVOJE ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY
V současné době Saúdská Arábie disponuje 5 330 km železničních tratí, z toho 450 tvoří vysokorychlostní trať Haramain mezi městy Mekka a Medína. Vládní strategie předpokládá rozšíření železniční sítě na 8 080 km s přepravní kapacitou 3 milionů pasažérů a 50 milionů tun nákladu.
Nejzajímavějším železničním projektem je „pozemní most“ o délce 1 300 km. Most bude tvořit trať mezi hlavním městem Rijád a druhým největším městem Džidda. Rozšířena bude kapacita stávající tratě mezi Rijádem a přístavem Dammám. V neposlední řadě bude postavena 115 km dlouhá trať mezi Dammámem a městem Jubail. Mělo by tak být vytvořeno propojení mezi hlavními přístavy země a nejvýznamnějšími průmyslovými centry. Tím by měly vzniknout významné časové a finanční úspory oproti obeplouvání země kontejnerovými loděmi. První diskuse o tomto projektu proběhly již v roce 2005. V roce 2017 dokončila italská firma Italferr detailní design projektu.
PLÁNY ROZVOJE LETIŠTNÍ INFRASTRUKTURY
Letectví se podílí na hrubém domácím produktu 34 miliardami amerických dolarů, tedy téměř pěti procenty. Jen v roce 2018 bylo přepraveno na 99 milionů pasažérů. Vzhledem k rozloze země je zejména vnitrostátní letecká doprava sektorem s velkým růstovým potenciálem. Rozšířena by měla být lokální letiště ve městech Abha, Al Ahsa, Al Qassim, Arar, Ha’il a Džizán. Zároveň se plánuje stavba nových letišť v Al Qunfudhah, na Farasánských ostrovech, v Ta’ifu, Nadžránu, a v neposlední řadě na severu a jihu hlavního města Rijád. Na mezinárodních letištích v Rijádu a Džiddě jsou plánována další rozšíření, včetně významného zvýšení nákladní kapacity.
Vedle plánů na výstavbu a rozšíření letišť bude založen nový národní letecký dopravce. Cílem je, aby saúdské aerolinky létaly do 250 destinací a dosáhly přepravní kapacity až 4,5 milionu tun.
Vzhledem k postupné privatizaci letišť v zemi lze předpokládat, že i nová letiště budou vznikat za účasti soukromých firem, včetně možných projektů PPP – partnerství veřejného a soukromého sektoru. Zde je možné spatřovat příležitosti pro dodavatele řešení pro řízení letového provozu, ale také výbavy kargo terminálů, či bezpečnostních řešení.
Letiště v hlavním městě Rijádu. Foto: Shutterstock
PŘÍSTAVY A NAVAZUJÍCÍ LOGISTIKA
Projekty v rámci strategie zahrnují také investice ve výši 30 miliard dolarů do vylepšení zařízení přístavů. Plánována je také výstavba Přístavu krále Abdalláha, který se stane prvním přístavem v soukromém vlastnictví v zemi – v odhadované hodnotě 42,4 miliardy dolarů. Dalších 90 miliard dolarů bylo vyčleněno na rozvoj silniční a železniční infrastruktury pro posílení pohybu zboží v zemi, ale i pro posílení exportu díky zvýšené kapacitě dodávek z průmyslových zón do přístavů.
Také logistická zóna Al Khomrah v Džiddě bude otevřena soukromým investorům, což díky její poloze při Rudém moři skýtá zajímavé příležitosti. Současně se pracuje na významné elektronizaci a zkrácení celního řízení, cílem je zkrácení doby vyřízení na dvě hodiny. V přístavech a logistických centrech mají šanci uspět firmy nabízející například přístavní jeřáby a další zařízení pro nakládku a vykládku, automatické třídící systémy, skenery a softwarové služby.
STOVKY PROJEKTŮ JAKO ŠANCE I PRO ČESKÉ FIRMY
Celkové investice na implementaci iniciativ a projektů, které jsou součástí strategie, se do roku 2030 se odhadují na 163,5 miliardy amerických dolarů. Z toho podle některých projekcí připadne třetina jen na železniční projekty, 48 miliard na civilní letectví, 31,5 miliardy připadne na projekty ministerstva dopravy, 15,7 miliardy na projekty Hlavní přístavní správy a 8,2 miliardy na ostatní projekty, včetně logistických. Celkem strategie zahrnuje na 378 projektů a 92 iniciativ.
Všechny shora uvedené projekty představují potenciální šanci pro firmy zabývajícími se dodávkami zboží a služeb v těchto sektorech, nejčastěji formou subdodávky. (Pro firmu, která není přítomná na saúdském trhu, není reálné zúčastnit se bez důkladných příprav, investic do místního zastoupení a nutných kontaktů přímo veřejných tendrů.)
Vojtěch Hromek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Rijádu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.