Kanadský „great outdoors“ znamená i obchodní příležitost
Kanadský „great outdoors“ znamená i obchodní příležitost
28.07.2021 / 20:08 | Aktualizováno: 29.07.2021 / 20:21
Kanada je pro sport a outdoorové aktivity zemí zaslíbenou. Téměř tři čtvrtiny Kanaďanů sportují, mnoho jich vlastní chaty, stejně tak je v zemi velmi populární camping a výlety do přírody, v čemž se v mnohém podobají Čechům. I když už tzv. great outdoors není jádrem kanadské identity a naprostá většina obyvatel žije ve velkých městech, pobyt v přírodě a sport zůstávají velmi důležitou součástí kanadské kultury. A aby bylo možné si zážitky venku užít, je třeba patřičné vybavení.
Pandemie Covid-19 popularitu sportovních a zvláště venkovních aktivit ještě posílila, včetně práce na dálku z chat, které jsou v Kanadě spíše druhé domy. V dobách, kdy se nebylo možné věnovat obvyklým společenským aktivitám a bylo potřeba dodržovat různá omezení, dramaticky vzrostl zájem právě o produkty, které poskytovaly alternativní zábavu či vybavení. V řádu měsíců tak byla v loňském roce v Kanadě vyprodána kola, lyže či kánoe, výrazně se zmenšila nabídka stanů, probraná byla i hračkářství, stejně jako jsou například dlouho dopředu zamluvené dostupné bazény. I když se situace pomalu vrací k normálu, některé sportovní a outdoorové produkty a pomůcky jsou stále nedostatkové zboží.
Kanadský trh s těmito produkty je hodně závislý na dovozu, kterému dominuje Čína a Spojené státy. Hlavní položky jako hračky, sportovní zboží, včetně kol, lodí či outdoorové vybavení jako stany tvoří dohromady trh ve výši několika miliard dolarů. Šanci mají i výrobci z menších zemí, téměř ve všech kategoriích se dováží také výrobky z České republiky – stany, hračky (v tomto segmentu má dovoz z ČR hodnotu více než 30 miliónů dolarů), kola a další. Kanadský trh je poměrně obvyklou kombinací několika větších řetězců, ať už univerzálních (jako je Canadian Tire, Walmart atd.) nebo sportovně zaměřených (jako je SportChek, Sport Experst či Source for Sports) a množství menších, podle jednotlivých sportů či outdoorových aktivit, specializovaných obchodů.
Příležitosti tak v Kanadě bezesporu jsou, což ilustruje příklad kanadské společnosti s českými kořeny a názvem Canoeboat. Canoeboat dováží do Kanady a Spojených států špičkové produkty v podobě nafukovacích lodí vyráběných z přírodního kaučuku v Břeclavi, kde je již přes 70 let vyrábí česká společnost Gumotex. Lodě z kaučuku mají, oproti těm z PVC, dlouholetou životnost a jsou vyráběné s ohledem na životní prostředí, na což v Kanadě také slyší. Canoeboat je v podstatě rodinná firma, kterou řídí Veronika Pribyl spolu se svým manželem a bratrem. Veronika říká, „jsem velice hrdá na šikovné české ruce a na špičkové produkty, které můžeme dovážet a prodávat na severoamerickém trhu. Pro lidi je v této době důležitý klid, příroda, čerstvý vzduch, kajak a hurá na výlet.“ Kanada má s náskokem nejvíce jezer na světě a kánoe a kajaky, stejně jako další vodní sporty a vybavení pro ně, jsou zde velmi populární. To platí i pro produkty Gumotexu, se kterými se dá navíc snadno cestovat. Jak dodává Veronika, „nejlepší odměnou pro nás je, když zákazníci posílají fotky a zážitky z výletu. Můžeme být hrdí na to, co vyrábíme.“
David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři