Módní značky přešly na vlnu digitalizace. Soustředí se na online prodej
Právě Inditex nedávno ohlásil stažení všech svých prodejen z Venezuely, kterou již několik let zmítá hluboká ekonomická recese.Tento krok však neznamená konec podnikání společnosti na tamním trhu. Právě naopak. Jak uvedla Phoenix World Trade pro agenturu Reuters, jde o přizpůsobení se novému modelu integrace a přechodu na digitální prodej, který již dříve oznámil Inditex. Ve Venezuele tak brzy zmizí kamenné prodejny značek Zara, Bershka a Pull & Bear.
Inditex zavře více než 700 obchodů v Evropě, přibližně 100 v Americe a dalších 400 v jiných zemích světa. Po oznámení informace o zrušení provozů se akcie společnosti mírně oslabily. Za poslední týden si odepsaly 0,8 procenta. Z dlouhodobého hlediska se však pandemie korony na hodnotě společnosti nepodepsala. Právě naopak. Za poslední rok vzrostla cena na burze o 29 procent. Při pohledu na posledních 5 let dosáhly akcie celkovou výkonnost 5 procent. * Nejvýraznějšího zhodnocení tak mohli dosáhnout investoři, kteří akcie nakoupili po propadu v úvodu propuknutí pandemie v březnu 2020.
Graf: Vývoj hodnoty společnosti Inditex na burze za posledních 5 let. (Zdroj: GoogleFinance)
Na rozdíl od hodnoty akcií na burze se protipandemická opatření a zavření prodejen výrazně podepsala na hospodářských výsledcích. Zisk španělského módního prodejce se loni propadl o 70 procent na 1,5 miliardy eur před zdaněním a úroky, jelikož zavřená byla přibližně třetina z 6800 prodejen.
Kromě výše zmíněných vlastní Inditex značky jako
Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti nebo Uterqüe.
Pandemie výrazně poznamenala i populární britské značky
Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, jejichž majitel, společnost Arcadia, se
dostal do platební neschopnosti. Šlo o největší bankrot na britském trhu
způsobený následky pandemie. Všechny zmiňované značky však dostaly druhou šanci
díky online prodejci Asos, který je odkoupil za 256 milionů liber a zařadil do
své nabídky na oficiálních webových stránkách. Britský online prodejce totiž na
rozdíl od kamenných provozoven těžil z pandemie a přesunu spotřebitelů do
online prostoru.
Podle informací zveřejněných v dubnu 2021 zvýšil Asos v
první polovině svého finančního roku tržby o 24 procent po navýšení výdajů na
digitální marketing s cílem zvýšit povědomí o značce. Celkově tržby dosáhly
více než 1,9 miliardy liber a hrubý zisk se pohyboval kolem 890 milionů liber.
Jelikož opatření spojená s pandemií se postupně uvolňují,
uvidíme, jak se bude dařit kamenným obchodům a jejich „digitálním protějškům” v
dalších měsících.
Olívia Lacenová, hlavní analytička TopForex
Olívia Lacenová
Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.
TopForex
TopForex je brokerská společnost umožňující obchodování pro globální klientelu. Nabízí obchodní prostředí platforem xStation a MT4 se zaměřením na obchodování měnových párů a řady instrumentů CFD. TopForex působí na 18 zahraničních trzích.
TopForex je registrovaná obchodní značka Goldenburg Group Limited, což je kyperská investiční firma (CIF) dohlížená a regulována Kyperskou komisí pro burzy a cenné papíry (CySEC) s CIF Licenci číslo 242/14.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz