Komentář ministryně financí Aleny Schillerové k fiskální predikci
Dnes zveřejněná makroekonomická predikce ukazuje, jak by se naše veřejné finance vyvíjely v případě, kdyby nebyly přijímány a prosazovány úspory na příjmové a výdajové straně. Přála bych si, aby i tento výhled přispěl k tomu, že téma veřejných financí zůstane i nadále na vrcholu zájmu politiků i veřejnosti. Zároveň zveřejňujeme predikci vývoje, který zahrnuje chystané úspory. Tedy vývoj, který bude součástí konvergenčního programu České republiky.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Celkové saldo % HDP | -6,2 | -8,8 | -5,9 | -5,4 | -5,2 |
Strukturální saldo % HDP | -2,7 | -6,5 | -6 | -5,5 | -5,3 |
Dluh % HDP | 38,1 | 44,8 | 48,2 | 51,5 | 54,6 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Celkové saldo % HDP | -6,2 | -8,8 | -5,9 | -4,6 | -4,2 |
Strukturální saldo % HDP | -2,7 | -6,5 | -6 | -4,8 | -4,3 |
Dluh % HDP | 38,1 | 44,8 | 48,2 | 50,7 | 52,8 |
Zatímco makroekonomická predikce vychází z autonomního vývoje, scénář reflektovaný v konvergenčním programu reflektuje chystané úspory. Jedná se o kombinaci úsporných opatření na příjmové i výdajové straně, díky kterým by zadlužení v roce 2024 dosáhlo hodnoty o cca 2 procentní body nižší, tedy nikoliv 54,6%, ale 52,8%. Zároveň znamená i pokračující fiskální úsilí ve výši alespoň 0,5 p. b. v dalších letech.
Za sebe mohu říct, že počítáme s komplexní revizí daňového mixu, včetně úprav v oblasti spotřebních daní, revize zdanění globálních společností a pokračování důsledné redukce daňových výjimek. Dále počítáme se zmrazením platů úředníků, státních zaměstnanců a ústavních činitelů, snížením provozních výdajů kapitol o 5-10% a další racionalizací agend. Důležitým faktorem jsou také evropské peníze, konkrétně 287 miliard z končícího programového období 2014-2020 a 962 miliard z nového programového období 2021-2027, kde budeme usilovat o rychlejší náběh a rovnoměrnější zapojování evropských prostředků v běžných i kapitálových projektech.
Jsem přesvědčena, že k zodpovědné fiskální politice nepotřebujeme čekat na to, až nás upozorní první značka „zpomal“ při překročení hranice 55%. Jakkoliv jsou jiné země Evropy daleko více zadluženy než české veřejné finance, jsem ráda za citlivé vnímání problematiky zdravých veřejných financí u nás. Zodpovědná cesta vede kombinací opatření na příjmové a výdajové straně a politikou, která povede k vyššímu růstu české ekonomiky a životní úrovně občanů.
Ministerstvo financí
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, finanční trh s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, pro tomboly, loterie a jiné podobné hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku státu, pro věci pojišťoven, penzijních fondů, ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, posuzuje dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků.
Ministerstvo financí je zřízeno zákonem č. 2/1969 Sb. Současnou ministryní je od 13. prosince 2017 Alena Schillerová.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz