Valuace aneb alfa a omega každého start-upu - I. část
Valuace je klíčovým ukazatelem pro investora, zakladatele i dosavadní investory. Investorovi říká, jak velký podíl za svou investici ve společnosti získá a zároveň zakladateli či dosavadním investorům ukazuje, o jaký podíl mohou přijít. Výše získaného podílu přitom představuje v uvažování investora klíčový faktor. Dosud byli investor a zakladatel start-upu na jedné lodi. Když se bavili o produktu, měli oba stejný zájem – připravit vše tak, aby hodnota projektu přes jednotlivá investiční kola až k exitu co nejvíce rostla. Nyní ale neexistuje win-win řešení. To, co jeden získá, musí druhý dát. V tomto a následném článku vysvětluji, jak je možné vypočítat hodnotu start-upu. Zaměřuji se zejména na fázi, kdy start-up nedosahuje takřka žádných výnosů vzhledem k budoucímu tržnímu potenciálu, kterého může v poměrně krátkém čase dosáhnout.
Srovnání s konkurencí – vhodné, ale ne dostačující
Oblíbenou metodou stanovení valuace ve start-upovém světě je srovnání s konkurencí. Je to poměrně prosté. Najdete konkurenci s co možná nejbližším produktem tomu vašemu a podíváte se, jak byla investory v jednotlivých fázích svého vývoje oceňována. Zásadní nevýhodu v této metodě představuje už její samotný princip.
Srovnáváme totiž start-up, který si valuací v podobné fázi prošel. Velmi pravděpodobně najdeme data k dosud existujícím start-upům. Co ale data všech start-upů, které existovaly v naší současné fázi, ale dnes už nefungují? Přitom až 90 % start-upů zaniká v prvních letech svého života. Tím pádem hodnotíme valuaci pouze těch úspěšných a nezohledňujeme na straně investora složku rizika.
Minulost navíc zrcadlí situaci takovou, jaká byla na trhu v době tehdejší investice, a ta se k dnešnímu dni může výrazně lišit. Proto může i nemusí být tehdejší valuace zavádějící a dnes nereálná. Významný ukazatel představuje i lokalita minulé investice ve srovnání s tou současnou. Svět se sice globalizuje, ale v oblasti investic do start-upového prostředí se stále drží významné rozdíly. Podíváme-li se na dosažené valuace v rámci amerického trhu a srovnáme je s trhy v západní Evropě, uvidíme výrazný až propastný rozdíl. Pokud srovnáme západní Evropu s tou střední až východní, narazíme na další rozdíl. Pokud tedy budeme lokální start-up srovnávat s americkým, máme před sebou násobek těchto rozdílů. Tuto propast můžeme překonat tím, že náš start-up cílí na americký trh a veškeré tržní analýzy jsou dělány tímto směrem, ale stále budeme firma ze střední Evropy, která nebude mít na tento cílový trh tak jednoduchý vstup jako lokální konkurence. Navzdory svým nedostatkům představuje tato metoda pro obhájení valuace užitečný podpůrný proces, je však vhodné ji doplnit o další metodu.
Nutnost finančního plánování
Druhým způsobem stanovení valuace je výpočet na základě realistického, s investorem projednaného a odsouhlaseného, finančního plánu. Ten by měl ukázat, jak budou vypadat výnosy, případně zisk po pěti letech fungování společnosti na cílovém trhu. Protože jde vždy pouze o nejlepší možný odhad, je dobrou praxí připravovat finanční plán v pesimistické, realistické a optimistické variantě.
O valuaci na základě realistického finančního plánu bude pojednávat náš následující článek.
Jiří Kuchyňa
Před tím, než v roce 2020 přestoupil na pozici CFO do investičního akcelerátoru Soulmates Ventures, působil jako finanční ředitel společnosti Hilti pro Česko a Slovensko či jako globální CFO v Creative Dock. Ve svém stávajícím působišti se věnuje zejména finanční stránce akcelerací a zároveň byl v únoru letošního roku jmenován do funkce ředitele a prokuristy investičního fondu Soulmates CEE Fund. Je odborníkem na due diligence a analýzy investic do startupů, o kterých přednáší na Vysoké škole kreativní komunikace.
Soulmates VenturesSoulmates Ventures je investiční ekosystém složený z akcelerátoru, inkubátoru a investičního fondu soustředící se na udržitelné, zelené a technologické inovace pro udržitelnou budoucnost. Pomocí strategických partnerství posouvají Soulmates Ventures zelené technologické inovační projekty z fáze ověřeného MVP do rostoucího a škálovatelného byznysu, který je v případě potřeby připraven na růst na globálním trhu nebo na vstup velkého investora.
Více na https://www.soulmatesventures.com/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz