(Kurzy.cz)
Za lepším HDP stojí spotřebitelé. Doháněli odloženou spotřebu
Lepší, než očekávaný předběžný odhad HDP v závěrečném čtvrtletí minulého roku poukazoval na vychýlení maloobchodních tržeb k lepšímu výsledku, což se také stalo. V prosinci maloobchodní tržby včetně prodeje automobilů meziročně vzrostly o 2,6 % a vyjma aut o 3,7 %. Trh přitom v obou případech počítal s poklesem přesahujícím jedno procento. Současně byl zmírněn listopadový propad. Po revizi se maloobchod včetně automobilového segmentu snížil meziročně o 8,3 % (původní odhad 9,2 %) a vyjma aut o 6,2 % (původní odhad 7,0 %). Za celý rok 2020 se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel očištěné o kalendářní vlivy snížily reálně meziročně o 0,9 %, bez očištění o 0,6 %. V motoristickém segmentu se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně snížily o 15,4 %, bez očištění o 15,3 %.
Ke zlepšení v závěru roku napomohlo částečné rozvolnění epidemiologických opatření, ke kterým došlo začátkem prosince. Nicméně ke konci měsíce vláda opatření začala znovu zpřísňovat. V tomto přechodném období se lidem naskytla možnost učinit nejen obvyklé vánoční nákupy, ale také dohnat odloženou spotřebu z listopadu, kdy byla restriktivní opatření přísnější. Povzbudivému výsledku navíc napomohl kalendářní efekt, kdy měl prosinec 2020 o dva pracovní dny více, než prosinec 2019.
Jak je již během pandemického období obvyklé pozorovat, zaznamenaly největší nárůst tržby prostřednictvím internetu či zásilkových služeb, konkrétně o 30 % meziročně (v listopadu 39 %). Na druhé straně se ale zvýšily tržby i v kamenných obchodech. Zde bylo nejvíce pozorovatelné dohánění předešlé uniklé spotřeby. Například maloobchod s oděvy včetně prodejů obuvi meziročně poklesl zhruba o 9 % meziročně, nicméně v listopadu činil meziročním pokles skoro 80 %. To samé platí například pro obchody se specializovaným zbožím, kde došlo k poklesu o 4 % oproti předchozím 34 %. Spotřebitelé tak využívali rozvolnění, jak jen mohli.
Maloobchodní tržby | ||||
v % r/r | Aktuální | Předchozí | RB | Trh |
Včetně aut | 2,6 | -8,3 | -2,5 | -1,6 |
Bez aut | 3,7 | -6,2 | -1,6 | -1,6 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
To ukazuje na navzdory pandemii robustní stav spotřebitelské nálady. I přes nejisté období spotřebitelé nikterak výrazněji neomezili spotřebu. Vzhledem ke zpřísnění opatření na přelomu roku lze v lednu počítat s návratem poklesu maloobchodních tržeb. S postupným rozvolňováním by pak mělo přijít relativně svižné zotavení. Celkově letos očekáváme růst maloobchodních tržeb zhruba bez zohlednění automobilů přes 3 % a včetně prodeje automobilů o 5 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz