Automobily z Česka dominují v Palestině
České automobily loni obsadily první příčky v prodeji na palestinských územích – kromě Škodovky se výrazněji prosazují také vozy značky Hyundai české výroby.
Foto: SÚ Ramalláh
Pandemie covid-19 a restriktivní opatření s ní spojená hluboce zasáhla křehkou palestinskou ekonomiku. Krizi navíc prohloubila déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou samosprávou a izraelskou administrativou. Propad se nevyhnul ani zahraničnímu obchodu, a v konečném důsledku poznamenal také český export do Palestiny, jehož největší část tvoří osobní automobily. Ty si přesto vedly ve srovnání s konkurencí velmi dobře.
PROPAD HDP O 12 PROCENT
Podle předběžných údajů palestinského statistického úřadu se hrubý domácí produkt propadl v roce 2020 o 12 % oproti předchozímu roku (další odhady se pohybují mezi 8 a 15 %). Pandemie a restriktivní opatření přijatá proti jejímu šíření zasáhla prakticky všechna odvětví. Podobně jako v jiných zemích je nejvíce postiženým odvětvím turismus, kde přišlo o práci až 11 tisíc lidí, krize ale zasáhla i stavebnictví (pokles o 35 %), průmysl (12 %), zemědělství (11 %) nebo služby (10 %). Také zahraniční obchod se meziročně propadl o 10 %, dovoz do Palestiny dokonce o 11,3 %. Po největším útlumu ve druhém čtvrtletí se situace v druhé polovině roku začala zlepšovat, ale hodnot z doby před začátkem pandemie do konce roku nedosáhla.
Situaci dále zkomplikovala déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou reprezentací a Izraelem v souvislosti se zvažovanou anexí částí Západního břehu. Důsledkem bylo mimo jiné přerušení příjmu fiskálních plateb vybíraných Izraelem ve prospěch palestinské samosprávy, které přitom tvoří až 70 % jejích příjmů. Během následujících měsíců byla proto palestinská samospráva nucena radikálně omezit výdaje. K narovnání situace došlo až v listopadu, k převodu zadržených prostředků ve výši více než 1 miliardy amerických dolarů došlo teprve začátkem prosince.
AUTA VLÁDNOU ČESKÉMU EXPORTU
Ekonomická krize se negativně podepsala také na exportu z ČR. Na něm se zásadní měrou podílí osobní automobily – v roce 2019 tvořil jejich podíl 97 % z celkového objemu exportu do Palestiny ve výši 14 milionů USD. V roce 2020 bylo palestinským ministerstvem dopravy a komunikací nově zaregistrováno zhruba 18 tisíc vozů, tedy zhruba o 35 % méně než v roce předchozím, z toho bylo nových vozů jen zhruba 5 tisíc – zbylé více než dvě třetiny tvoří nově dovezené a zaregistrované ojeté vozy.
Česká značka Škoda, která v roce 2018 obsadila v segmentu nově prodávaných osobních vozidel první místo, se na předních příčkách drží i nadále, a to přesto, že v roce 2020 klesl počet prodaných škodovek meziročně o 52 %. Ve stejné situaci jsou totiž i ostatní dovozci. Škoda i přes takto zásadní propad zůstává stejně jako v loňském roce druhou nejprodávanější značkou. První místo v této kategorii navíc v minulém roce obsadila značka Hyundai, přičemž rostoucí podíl vozů této značky dovážených do Palestiny pochází rovněž z české produkce – v loňském roce už to byla většina.
OČEKÁVANÝ RŮST EKONOMIKY
Po vyřešení alespoň jedné ze dvou příčin ekonomické krize se očekává v letošním roce zlepšení situace. Palestinský statistický úřad publikoval předpověď, podle níž se v roce 2021 očekává růst HDP o 6 %, podle optimistického scénáře by se ekonomika měla do konce roku dokonce vrátit na hodnoty z roku 2019. Závisí však nejen na úspěšném boji proti pandemii, ale také na politické situaci, zejména pak na výsledku plánovaných parlamentních i prezidentských voleb a na vývoji vztahů s Izraelem.
Anna Morávková, ekonomická diplomatka, Styčný úřad ČR v Ramalláhu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři