Je Virgin Galactic akcií k nákupu, když se blíží SPAC Virgin Orbit?
Společnost Virgin Galactic zaznamenala několik úspěšných testovacích letů a uzavřela klíčové smlouvy s NASA. Společnost pracuje na řešení problémů s motorem svého orbitálního letadla poté, co se prosincový zkušební let nedostal do vesmíru.
Investoři se zájmem o Virgin Galactic by mohli získat další možnost investovat do tohoto vesmírného projektu. Zakladatel Richard Branson řekl na CNBC, že sesterská společnost Virgin Orbit zvažuje úpis akcií prostřednictvím fúze se společností s bianco šekem.
Tyto informace se objevily, když Virgin Orbit, spinoff Virgin Galactic, vypustil 17. ledna do vesmíru 10 satelitů poté, co v květnu 2020 zvládl klíčový testovací let. Virgin Orbit používá Cosmic Girl, upravený Boeing 747, k vynesení rakety LauncherOne do nadmořské výšky 35 000 stop, kde je uvolněna a zapálena, aby pokračovala do vesmíru.
Společnosti Virgin Orbit a Virgin Galactic byly v roce 2017 rozděleny, takže se společnost Virgin Orbit mohla zaměřit na nízkonákladovou vypouštěcí službu pro malé satelity pro americkou armádu a další zákazníky. Již má uzavřenou i smlouvu s vesmírnými silami za 35 milionů dolarů a spolupracuje s letectvem na startech z kosmodromu na Guamu.
Základní analýza společnosti Virgin Galactic
Akcie SPCE debutovaly na NYSE 28. října 2019 a staly se první veřejně obchodovanou společností v oblasti komerčního vesmírného cestovního ruchu po reverzní fúzi se společností Social Capital Hedosophia Holdings. Stále však nedopravuje platící cestující na okraj vesmíru, takže nepřicházejí žádné příjmy a ztráty se hromadí.
5. listopadu společnost Virgin Galactic vykázala ztrátu ve třetím čtvrtletí 2020 ve výši 34 centů na akcii s nulovým výnosem. Analytici očekávali ztrátu 27 centů na akcii. Poté následovala v dalším čtvrtletí ztráta 28 centů na akcii. Peníze a peněžní ekvivalenty se k 30. září více než zdvojnásobily na 742 milionů USD, oproti 360 milionům USD 30. června, čemuž pomohla sekundární nabídka akcií. Společnost Virgin Galactic ukončila 31. prosince svůj „Jeden malý krok“ a uvedla, že počet účastníků dosáhl téměř 900. Ve 2. čtvrtletí měla v rámci programu 700 vratných zálohových plateb od potenciálních cestujících, oproti 400 v 1. čtvrtletí.
Společnost však znovu otevře prodej letenek po bransonově letu v roce 2021. Plánuje tak být prvním, kdo dostane platícího zákazníka do vesmíru během komerčním letu.
Wall Street se u společnost stala velmi býčí. Sedm z osmi analytiků pokrývajících akcie SPCE udává hodnocení nákupu (BUY), přestože Virgin Galactic nezaznamenala v minulém čtvrtletí žádné příjmy a s komerčními lety bude nutné čekat nejméně měsíce.
14. prosince Morgan Stanley podpořila hodnocení Overweight, a to i poté, co byl ve vzduchu přerušen zkušební let s raketovým pohonem. Analytici uvedli, že to potvrdilo bezpečnost kosmické lodi.
„Zatímco krátkodobé spekulace ohledně nadcházejících testovacích letových katalyzátorů zvedly akcie podstatně nad náš cenový cíl 24 $, věříme, že akcie SPCE nabízejí potenciál k dosažení našeho býčího pohledu 54 $ s úspěšným provedením testovacích letů,” dodali.
I ostatní analytici podpořili své býčí hodnocení po ukončení testu. Credit Suisse zopakoval lepší hodnocení akcií SPCE a cenový cíl 26 $.
„I když tento víkendový testovací let s raketovým pohonem nebyl úspěšný, nadějná vyhlídka spočívá v tom, že SPCE dokázala, že její integrované scénáře proti selhání fungovaly správně, což umožnilo SS2 bezpečně klouzat zpět na Zemi, aniž by byla ohrožena bezpečnost kohokoli na palubě.“
I když to začalo jako společnost zabývající se vesmírným cestovním ruchem, analytici si také všimli potenciálu Virgin Galactic v hypersonickém cestování z bodu do bodu na povrchu planety pomocí vesmírného letadla k přepravě cestujících napříč kontinenty za zlomek času, než jak tomu je dnes. Virgin spolupracuje s Boeingem (BA), jehož společnost rizikového kapitálu HorizonX má ve Virgin Galactic menšinový podíl ve výši 20 milionů dolarů v oblasti vysokorychlostního cestování.
Společnost Virgin Galactic v únoru 2020 uvedla, že vidí „obrovskou příležitost“ uplatnit vysokorychlostní technologii globální mobility ke zkrácení doby cestování. Tehdejší generální ředitel George Whitesides v té době řekl CNBC, že společnost chce integrovat své letadlo do národních systémů vzdušného prostoru, což jí umožní přistávat na letištích a napojit se na místní dopravní sít.
Akcie Virgin Galactic jsou zařazeny na 31. místo v IBD Aerospace / Defence Group. a jsou součástí Procure Space ETF (UFO) a mohly by být mezi 55 akcemi v novém ETF zaměřeném na vesmír .
Zkušební let nedosáhl vesmírného prostoru
Společnost Virgin Galactic 12. prosince přerušila motorový zkušební let své kosmické lodi, čímž odložila klíčový krok potřebný k zahájení komerční služby.
„Sekvence zapalování raketového motoru nebyla dokončena“, tweetovala Virgin Galactic po testu. „Vozidlo a posádka jsou ve skvělé kondici. Ve Spaceport America máme připraveno několik motorů. Zkontrolujeme vozidlo a brzy se vrátíme k letu.“
Generální ředitel Michael Colglazier tweetoval, že po vypuštění z mateřské lodi ztratil palubní počítač Unity, který monitoruje raketový motor, a jeho spojení. Tím se spustila ochrana proti selhání, která zastavila zážeh raketového motoru. Zkušební let měl dokončit data pro poslední dva milníky ověřování a ověřování FAA. Virgin Galactic uvedla, že před provedením druhého zkušebního letu se specialisty na mise v kabině znovu provede zkušební let. 7. ledna společnost sdělila, že dokončila letové kontroly a „analýzu hlavních příčin toho, co způsobilo, že palubní počítač zastavil zážeh raketového motoru“. Společnost uvedla, že probíhají práce na vyřešení problémů, a oznámí nové datum zkušebního letu poté, co budou všechny práce dokončeny a certifikovány. Před přerušeným zkušebním letem Virgin Galactic uvedla, že doufá, že vypraví svůj první komerční let v prvním čtvrtletí roku 2021. Pandemie koronaviru ovšem narušila letový řád. Společnost Virgin Galactic musela v listopadu zavřít okno zkušebního letu kvůli prudkému nárůstu případům v Novém Mexiku.
Branson řekl ve Sky News 19. ledna, že společnost znovu provede svůj prosincový test „během několika příštích týdnů“.
„A pak dojde k dalšímu letu a nakonec budu mít šanci stát se astronautem,“ řekl.
Společnost v červenci představila design interiéru kabiny svého SpaceShipTwo. Hliníková a karbonová sedadla jsou individuálně dimenzována a tkaninu vytvořil Under Armour (UAA), který také navrhl skafandry Virgin Galactic. Velké zrcadlo v zadní části kabiny umožňuje astronautům vidět během letu tíhu. Kabina má také 17 oken a 16 kamer. Jakmile začnou komerční lety, cestující budou odlétat z kosmodromu America, který je komerčním vesmírným letovým zařízením Virgin Galactic v Novém Mexiku, poblíž raketové střelnice White Sands americké armády. Kosmodrom zahrnuje luxusní salonek, kontrolu mise a oblast pro instruktáž.
Vesmírné ambice Virgin Galactic a NASA
Společnost byla také zaneprázdněna dokončováním dohod s NASA. V červnu Virgin oznámila dohodu s vesmírnou agenturou o vytvoření výcvikového programu astronautů. Akcie SPCE zareagovaly na tyto zprávy růstem. Na základě této dohody společnost „vyvine nový soukromý program připravenosti pro orbitální astronauty“ pro zákazníky, kteří chtějí navštívit Mezinárodní vesmírnou stanici. Virgin také najde zákazníky, kteří si chtějí koupit astronautské mise na stanici, rezervovat dopravu na ISS a provádět úkoly na oběžné dráze.
V květnu společnost Virgin Galactic oznámila samostatnou dohodu s NASA, která má pomoci vyvinout udržitelné nadzvukové letadlo s vysokým Machem. NASA, která také provádí letecký výzkum, pracuje na letu s vysokým Machem, který neprodukuje zvukový boom, v rámci programu Supersonic X-59 s Lockheed Martin (LMT) Skunk Works. Díky této technologii by mohla být nadzvuková osobní doprava proveditelnější.
Virgin Galactic se také zaměřuje na tento potenciální trh. V srpnu podepsala s Rolls-Royce memorandum o porozumění o spolupráci při navrhování a vývoji technologie pohonu motorů pro komerční letadla Mach 3. Rolls-Royce postavil motor pro Concorde, který letěl až na Mach 2. Oznámení Rolls-Royce zahrnovalo počáteční konstrukční koncepci letadla, které mohlo přepravit devět až 19 cestujících a letět ve výšce nad 60 000 stop. Vedení uvedlo, že letadlo Mach 3 má potenciál pro cestující zvládnout zpáteční cestu za jeden den mezi 85 % nejčastěji cestovaných globálních městských párů.
Management Shake-Up
Nedávné změny v řízení ovlivnily akcie SPCE. Jak se obchodní cesty blíží, Virgin Galactic jmenovala v červenci Michaela Colglaziera novým ředitelem. Ve své předchozí roli prezidenta Disney (DIS) Parks International byl Colglazier zodpovědný za provoz, strategii a komerční a zážitkový rozvoj parků a letovisek společnosti.
„Přestože jsou společnosti Virgin Galactic a Disney zjevně odlišné, mají v mnoha ohledech podobnosti“, řekl analytikům během konferenčního hovoru v srpnu.
„Obě společnosti sdílejí ústřední zaměření na bezpečnost. To je zabudováno do inženýrských operací a procesů a kultury zde ve Virgin Galactic. A to je něco, co jsem velmi dobře znal z doby, kdy jsem působil v Disney. Stejně jako Disney, Virgin Galactic poskytne úžasné transformační zkušenosti zákazníků.“
Bývalý generální ředitel Whitesides zastával nově vytvořenou roli hlavního vesmírného důstojníka. V této práci dohlíží na vysokorychlostní mobilitu a orbitální vesmírné programy společnosti.
Je tedy na zvážení každého jednotlivého investora, který se na segment vesmíru zaměří, jestli sáhne právě po akciích SPCE, ale je třeba vždy mít na paměti, že tento segment je naprosto novým a neprobádaným teritoriem.
Koneckonců není tomu tak dávno, kdy několik nadšenců shánělo finance k tomu, aby mohli vypravit námořní lodě podél pobřeží Afriky do Indie. Tehdy šlo o nákup zboží a koření a tehdejší, na první pohled bláhová akce, vyústila ve vznik Východoindické obchodní společnosti.
Mercurius Pro
Mercurius Pro, o. c. p., a. s. vznikl v roce 2018 a jeho tým má bohaté zkušenosti z předchozího působení jak v českých, tak zahraničních makléřských domech, investičních bankách a dalších finančních institucích. Poskytujeme profesionální služby pro začínající, pokročilé i institucionální investory. Naší vizitkou jsou letité zkušenosti a výsledky naší práce.
Pro investory, kteří nemají velké zkušenosti, případně jsou limitováni časem, nabízíme konzultace s makléřem či pasivní přístup k investicím skrze řízená portfolia. Zkušený investor uvítá širokou paletu nástrojů FX, komoditního, finančního i akciového trhu, včetně derivátů. Lehce si tak může z naší nabídky vytvořit své široce diverzifikované portfolio. Profesionálním a korporátním investorům nabízíme produkty a podmínky upravené dle jejich požadavků.
Více informací najdete na: www.mercurius.pro
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři