Kamenní prodejci papírenského zboží, dětských oděvů a obuvi a spodního prádla kvůli koronaviru dosud na tržbách přišli o dvě miliardy korun
Vláda dnes jedná po rozšíření sortimentu
maloobchodního zboží, které je možné prodávat, o papírenské zboží, dětské
oblečení a obuv a spodní prádlo. "Kamenní" prodejci tohoto sortimentu
dosud kvůli koronavirové situaci a uzavírkám přišli dohromady o zhruba dvě
miliardy korun tržeb
Ztráty papírnictví – stovky milionů korun
Za papírenské zboží, psací a kreslicí potřeby utratí obyvatelé ČR ročně zhruba dvě miliardy korun. Dosavadní ztráty „kamenných papírnictví“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit na nižší stovky milionů korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů a omezování sociálních kontaktů – spontánnímu i administrativnímu – je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření a uvolnění atmosféry ve společnosti. Část výdajů za papírenské zboží totiž mohou domácnosti, ale i například školy takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci dodavatelé papírenského zboží, psacích a kreslících potřeb ale o stovky milionu na tržbách nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. I řada provozovatelů kamenných papírnictví realizuje část svých prodejů v rostoucí míře právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů papírenského zboží tak lze odhadnout nejvýše na nižší desítky milionů korun, zejména kvůli uzavření škol a menší spotřebě papírenského zboží, psacích a kreslících potřeb právě ve školách.
Ztráty prodejců dětských oděvů a dětské obuvi – 1,5 miliardy korun
Za dětskou obuv a oděvy utratí obyvatelé ČR ročně zhruba dvanáct miliardy korun. Dosavadní ztráty „kamenných obuvnictví“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit na zhruba 1,5 miliardy korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů – spontánnímu i administrativnímu – a omezování sociálních kontaktů je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření. Podstatnou část výdajů za dětské oděvy a obuv totiž mohou domácnosti takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci a dodavatelé dětské obuvi a dětských oděvů o zmíněnou 1,5 miliardy ale rozhodně nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. Dodavatelé dětské obuvi a oděvů část svých prodejů v rostoucí míře realizují právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů dětské obuvi a oděvů tak lze odhadnout nejvýše na nižší stovky milionů korun.
Ztráty prodejců spodního prádla – stovky milionu korun
Za spodní prádlo utratí obyvatelé ČR ročně necelých pět miliard korun. Dosavadní ztráty „kamenných prodejců spodního prádla“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit rovněž jako v případě papírenského zboží na nižší stovky milionů korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů – spontánnímu i administrativnímu – a omezování sociálních kontaktů je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření. Podstatnou část výdajů za spodní prádlo totiž mohou domácnosti takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci a dodavatelé spodního prádla o stovky milionu na tržbách ale rozhodně nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. Dodavatelé dětské obuvi část svých prodejů v rostoucí míře realizují právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů spodního prádla budou díky rozmachu internetového prodeje poměrně zanedbatelné, v řádu desítek milionů korun.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz