Straeter: Významná překážka ekonomice sdílení
Sdílení věcí je tu s námi již od dávných věků. O ekonomice sdílení se hovoří v posledních letech a Laura Straeter spolu s Jessicou Exton si na stránkách VoxEU kladou otázku, jestli by tento koncept mohl v praxi skutečně fungovat a zda dává smysl. Tvrdí, že půjčování věcí mezi spotřebiteli má okamžité pozitivní přínosy pro životní prostředí. Snižuje totiž například spotřebu materiálů a energií. Ovšem z dlouhodobějšího hlediska už situace tak jasná není kvůli jedné podstatné věci.
Ekonomky uvádějí, že se sdílením má asi většina z nás praktické zkušenosti. Mohli jsme si od souseda například půjčit sekačku na trávu či od přítele auto. V principu přitom můžeme hovořit o dvou typech sdílení. V prvním je produkt zakoupen jedním člověkem a sdílen více lidmi. Ve druhém jej zakoupí skupina lidí s tím, že ta jej bude také sdílet. Obojí se liší od situace, kdy produkt zakoupí jeden člověk a ten je také jeho jediným uživatelem.
Lidé se totiž podle studie zbavují produktů rychleji v případě, že jsou sdíleny. A to bez ohledu na to, jak často jsou fakticky používány. Jaký by k tomu mohl být důvod? Podle ekonomek mohou vlastníci vnímat produkt jinak v závislosti na tom, zda je sdílen, nebo ne. Vnímaný stav totiž nezáleží jen na tom, jak často je skutečně používán. „Produkty, které byly v kontaktu s jinými spotřebiteli, jsou vnímány jako kontaminované, i když v podstatě nebyly nijak poškozené.“ A čím silnější je tento signál, o to větší tendenci zbavit se produktu může vlastník mít.
Prodej či zbavení se produktu může být také dáno mírou vlastnictví. Je totiž známo, že lidé mívají problémy s odchodem svého majetku. Pokud něco vlastní, vybudují si k tomu vazbu a podle ekonomek může tato vazba slábnout s tím, kolik lidí produkt vlastní a užívá. Všechny tyto teze byly potvrzeny zkoumáním chování 413 dospělých lidí z USA. Včetně toho, že zbavení se produktu bylo nejméně pravděpodobné v případě, že vlastník jej používal sám. Mezi vlastnictvím jednou osobou a sdílením na straně jedné a vlastnictvím více osobami nebyly zjištěny významné rozdíly.
Ekonomky tedy chladí nadšení ze sdílené ekonomiky, ale dodávají, že mohou být situace, kdy se popsané efekty projevují s menší silou. Může jimi teoreticky být například sdílení věcí mezi přáteli, kde by mohl být utlumen impuls k rychlejšímu zbavení se dané věci. Tento impuls by také mohl být mírněn nějakými objektivními indikátory opotřebení věci.
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz