Výsledky ČSOB charakterizují odklady splátek klientům, růst úvěrů i vkladů a zrychlení trendu digitalizace
Od počátku pandemie covid-19 se skupina ČSOB intenzivně zaměřila na pomoc všem skupinám klientů a soustředila se na zajištění dostupnosti služeb fyzicky i online 24/7. Čistý zisk skupiny za devět měsíců letošního roku činil 6,3 miliardy Kč. Objem klientských úvěrů, vkladů i aktiv pod správou meziročně stoupl.
„Procházíme jedním z nejsložitějších období v historii. Od počátku pandemie covid-19 věnujeme pozornost zdraví a bezpečí klientů i zaměstnanců a zajištění dostupnosti služeb online i na pobočkách. Schválili jsme téměř 65 tisíc odkladů splátek, a i po skončení plošného moratoria jsme stále připraveni klientům pomáhat. Pozitivní je, že lidé i v tomto čase v mnohem větší míře spoří a přibývá i těch, co pravidelně investují. Charakteristický je také daleko větší příklon zákazníků k digitálním a online službám,” komentuje výsledky generální ředitel ČSOB John Hollows a dodává: „Velmi mě těší prestižní ocenění Nejlepší banka a Klientsky nejpřívětivější banka. Je to odměna za práci celé skupiny ČSOB, naše investice do inovací a zákaznických služeb, a také povzbuzení do dalšího náročného období, kterému musíme společně čelit. Skupina ČSOB dále zvýšila kapitálovou přiměřenost a zůstává objemem poskytnutých úvěrů pro občany i firmy nejsilnějším hráčem na trhu. Všem kolegům patří velké poděkování za mimořádnou pracovní aktivitu a úsilí v náročné pandemické době.“
- Čistý zisk skupiny ČSOB byl 6,3 mld. Kč (meziročně o 57 % nižší).
- Objem úvěrů narostl na 796 mld. Kč (meziročně o 3 %).
- Objem úvěrů na bydlení činil 452,9 mld. Kč (meziročně vyšší o 4,9 procenta)
- Objem vkladů se zvýšil na 1 078 mld. Kč (meziročně o 10 %).
- Objem aktiv pod správou se zvedl na 246 mld. Kč (meziročně o 5 %).
- Provozní výnosy dosáhly 27,1 mld. Kč (meziroční pokles o 14 % resp. o 9 % na srovnatelném základě).
- Provozní náklady činily 14,3 mld. Kč (meziroční zvýšení o 2 %, ale meziroční snížení o 3 % na srovnatelném základě).
- ČSOB drží silnou kapitálovou pozici a vynikající likviditní polštář. Kapitálový poměr Tier 1 dosáhl 22,8 %.
- ČSOB schválila přibližně 65 tisíc žádostí o pomoc s odklady splátek úvěrů a půjček.
- ČSOB se aktivně zapojila do procesu státem garantovaných úvěrů Covid na podporu zejména malých a střední firem a podnikatelů, což
- klientům zajistilo financování za 7,1 mld. Kč.
- Počet uživatelů mobilního bankovnictví meziročně stoupl o 35 %.
- ČSOB uvedla na trh aplikace DoKapsy od ČSOB a ČSOB Drobné.
- V červnu ČSOB představila digitální hlasovou asistentku Kate.
- ČSOB ovládla renomovanou soutěž Hospodářských novin Nejlepší banka 2020. ČSOB vyhrála hlavní kategorii a současně se umístila na prvním místě i v kategorii Klientsky nejpřívětivější banka.
- ČSOB je podle pravidelného hodnocení Ministerstva financí třetím největším plátcem daně z příjmu právnických osob za rok 2019.
- ČSOB získala ocenění LGBT Friendly Employer 2020 v kategorii Skokan roku a LGBT Hero za podporu diverzity a boj proti diskriminaci.
Čistý zisk skupiny ČSOB za devět měsíců letošního roku klesl kvůli růstu opravných položek k úvěrům a nižším provozním výnosům. Meziroční porovnání také negativně ovlivnila vyšší základna roku 2019, která byla ovlivněna jednorázovými zisky z přecenění podílu v ČMSS a prodeje ČSOB Asset Management. Bez zmíněných mimořádných faktorů a dopadu konsolidace ČMSS by byl čistý zisk meziročně nižší o 48 procent.
Kvalita úvěrového portfolia zůstává vysoká, vyšší náklady na riziko odrážejí předpokládané dopady zhoršeného ekonomického vývoje. Opravné položky k úvěrům vzrostly na 5,1 miliardy Kč v souvislosti s očekáváním ekonomických dopadů pandemie covid-19. Podíl úvěrů v selhání z celého úvěrového portfolia byl na konci 3. čtvrtletí nízkých 2,12 procenta.
Celkové portfolio úvěrů meziročně vzrostlo o tři procenta díky růstu v retailovém segmentu včetně úvěrů na bydlení, kde skupina ČSOB (do níž patří Hypoteční banka a ČMSS) udržela postavení jedničky na trhu. Úvěry na bydlení, tedy hypotéky a úvěry ze stavebního spoření, meziročně narostly o 5 procent. Objem vkladů stoupl o deset procent a objem majetku pod správou se zvýšil o pět procent.
Pokračující růst mobilního bankovnictví
Počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví Smartbanking se meziročně zvýšil o 35 procent a počet transakcí narostl dokonce o 44 procent. Klienti rovněž platili častěji kartami, využívali nákupy online a v menší míře vybírali hotovost. „Výhody naší dlouhodobé strategie Digitálně a s lidmi a orientace na technologické inovace pandemie ještě zvýraznila. I nadále chceme lidem život zpříjemňovat a zjednodušovat tak, abychom pro ně zůstali první volbou. Lidé většinu produktů a služeb zvládají online, ale pro složitější životní situace potřebují poradenství a konzultace,” uvádí člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail Jan Sadil. „Právě pilotujeme nový obslužný systém pro pobočky, kde budou i zóny pro financování bydlení, o které je bez ohledu na covid-19 velký zájem,” dodává Jan Sadil.
Pomoc v čase pandemie
Pomáháme, kde můžeme. Od jarní karantény jsme darovali 1 922 kusů IT techniky 50 neziskovým a příspěvkovým organizacím. Notebooky, tablety, stolní počítače i monitory putovaly prostřednictvím organizací a škol hlavně k žákům a studentům ze sociálně slabých a pěstounských rodin. Podporujeme také seniory v domovech, aby mohli snadněji navázat kontakt s rodinou v době, kdy byly a nyní stále jsou zakázané návštěvy.
Spolupracujeme 25 let také s Výborem dobré vůle - Nadací Olgy Havlové a společně poskytujeme studentům se sociálním a zdravotním znevýhodněním studijní stipendium. Na podzim jej nově získalo dalších 22 studentů středních a vysokých škol. Aktuálně tak z Fondu vzdělání podporujeme celkem 90 mladých lidí se zdravotním postižením, z dětských domovů nebo sociálně znevýhodněných rodin. Na jaře i na podzim jsme vyčlenili 30 našich telefonních operátorů, aby pomohli při trasování v rámci Chytré karantény.
Odpovědné podnikání
Šetrnost k životnímu prostředí a udržitelnost jsou dlouhodobou součástí firemní DNA a filozofie společenské odpovědnosti ČSOB. Ekologické smýšlení skupina promítá do svých budov, bankovních i pojišťovacích produktů i aktivit. Vlajkovou lodí je ČSOB Kampus v Praze, který patří mezi nejmodernější a nejekologičtější kancelářská sídla v Evropě. Tisíce klientů využívají zelenou platební kartu, která snižuje uhlíkovou stopu o 7 gramů CO2. Mezi další ekologické produkty patří zelená hypotéka, zelená autopůjčka nebo podílový fond vodního bohatství. Jen za posledních pět let ČSOB snížila produkci odpadů o téměř dvě třetiny a loni ušetřila 132 tun papíru.
Vybrané ukazatele skupiny ČSOB
|
Tři čtvrtletí 2019
|
Tři čtvrtletí 2020
|
Meziroční změna
|
Čistý zisk (mld.
Kč)
|
14,7
|
6,3
|
-57 %
|
Poměr nákladů
a výnosů
|
44,9 %
|
52,8 %
|
+8,0 p.b.
|
775,9
|
795,5
|
+3 %
| |
Objem vkladů (mld.
Kč)
|
978
|
1 078
|
+10 %
|
Aktiva pod
správou (mld. Kč)
|
233,6
|
245,5
|
+5 %
|
Kapitálový
poměr Tier 1 (CET 1)
|
18,7 %
|
22,8 %
|
+4,1 p.b.
|
Ukazatel
nákladů na úvěrové riziko (CCR)
|
0,05 %
|
0,64 %
|
+0,59 p.b.
|
Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která aktivně působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Na českém trhu působí skupina ČSOB zejména pod obchodními značkami ČSOB, Era, Poštovní spořitelna, Hypoteční banka a ČMSS. Své služby skupina ČSOB poskytuje všem typům zákazníků, a to jak fyzickým osobám, tak malým a středním podnikům, korporátní a institucionální klientele. Do produktového portfolia skupiny ČSOB patří financování potřeb spojených s bydlením (hypotéky a půjčky ze stavebního spoření), pojistné produkty a penzijní fondy, produkty kolektivního financování a správa aktiv i specializované služby (leasing a factoring). Skupina ČSOB pečlivě naslouchá potřebám svých klientů a nabízí jim nikoliv produkty, ale nejvhodnější řešení. V rámci konceptu bankopojištění nabízí také produkty sesterské ČSOB Pojišťovny.
Více informací na: www.csob.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Úrokové sazby - úroky z vkladů.
- Hypoteční kalkulačka - Kalkulačka pro výpočet splátky hypotéky
- Kalkulačka splátky půjčky dle úroku
- Kalkulačka hypotéky - Kalkulačka pro výpočet výše splátky hypotéky
- Kalkulačka pro výpočet splátky hypotéky
- Kurzovní lístek ČSOB, Kurzovní lístky bank
- Výsledky ČSOB charakterizují odklady splátek klientům, růst úvěrů i vkladů a zrychlení trendu digitalizace
- ČSOB v době pandemie: Zrychlení trendu digitalizace, růst úvěrů i vkladů, odklady splátek klientům
- ČSOB v době pandemie: Zrychlení trendu digitalizace, růst úvěrů i vkladů, odklady splátek klientům
- Výsledky ČSOB v 1. pololetí 2020 charakterizuje pomoc klientům s odklady splátek úvěrů a silnější kapitálová a likviditní pozice
- Rok 2020 znamenal v ČSOB růst úvěrů na bydlení a vkladů, vyšší tempo digitalizace a odklady splátek úvěrů.
- Růst úvěrů, vkladů i investic. Trendům vládne digitalizace, sílí téma energetických úspor a soběstačnosti - ČSOB za devět měsíců
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets