Patria (Patria Finance)
Investice  |  03.10.2020 09:01:00

Víkendář: Triky námořníků a globalizace, která zašla příliš daleko

Námořní doprava je páteří globalizace, která přepravuje 80 – 90 % zboží obchodovaného po celém světě. Na stránkách VoxEU to píše Guillaume Vuillemey s tím, že společnosti podnikající v tomto oboru se stále více uchylují k praktikám, které jim umožňují vyhnout se v případě potřeby odpovědnosti.

Ekonom poukazuje na rostoucí volání po zodpovědném chování firem, které se často týká zejména dopadu jejich činnosti na životní prostředí. Hovoří se tedy o tom, že firmy by měly věnovat více pozornosti svým běžným operacím a přijímat preventivní opatření tak, aby se zabránilo škodám na životním prostředí. Požaduje se dodržování regulačních nástrojů a také chování, které zajišťuje dlouhodobou udržitelnost, i když může mít krátkodobý negativní dopad na ziskovost.

Vuillemey poukazuje na „klíčovou součást korporátního práva, kterou je omezené ručení“. Lodní společnosti ji podle ekonoma využívají stále více ve snaze vyhnout se důsledkům způsobeným vážnými škodami na životním prostředí. Tedy málo častým, ale velmi nákladným událostem, ke kterým v odvětví někdy dochází. Ekonom tvrdí, že v posledních desetiletích jsou lodní společnosti stále více strukturovány tak, že každá loď je vlastně jednou dceřinou společností a tyto společnosti pak tvoří celou korporátní skupinu. Dochází tedy k oddělení skutečného vlastnictví a případného ručení za škody – pokud například nastane havárie, ručí za ni jen daná dceřiná společnost, mateřská společnost je od důsledků neštěstí izolována.

Ekonom na základě svého výzkumu tvrdí, že v roce 2020 bylo téměř 90 % registrovaných společností v odvětví vlastníky jedné jediné lodě. Takže pokud tato loď způsobí nějaké škody, ty nemohou být pokryty z majetku celé skupiny. Tyto struktury „vysvětlují, proč v případě některých známých úniků ropy bylo tak složité určit, kdo vlastně nese zodpovědnost“. Za důkaz toho, že vytvářené vlastnické struktury mají skutečně za cíl popsané snížení odpovědnosti, ekonom považuje i to, že u starších lodí je větší pravděpodobnost, že budou jediným majetkem dceřiné společnosti.

Dalším způsobem, jak se vyhýbat odpovědnosti, je podle ekonoma takzvaný „flag of convenience“. Tedy to, že loď pluje pod vlajkou jurisdikce, která prodává právo na používání své vlajky, ale nezajímá se o dodržování regulačních předpisů a mezinárodních standardů. I tento jev souvisí s rozdrobením společnosti na řadu dceřiných firem, protože právě u nich je možné vybírat jurisdikci podle potřeby. Následující graf ukazuje růst počtu „flags of convenience“ u čtyř hlavních typů lodí:

vikendar

Využití popsaného nástroje podle analýzy stoupá v době, kdy přepravní sazby leží nízko, a u firem, které čelí finančním problémům. K tomu ekonom poukazuje na to, že většina lodí se na konci svého provozu rozebírá v Indii, Bangladéši či Pákistánu. Praxe je přitom taková, že námořní společnosti prodávají loď jiné firmě jen „na poslední cestu“. Získají tak příjem odpovídající hodnotě materiálu z rozebrané lodě, nečelí ale potenciálním závazkům plynoucím z toho, že na lodi mohou být toxické materiály a podobně. Před dvaceti lety byl přitom takový postup naprosto výjimečný, ale v roce 2019 byl uplatněn u více než 55 % lodí – viz druhý graf.

víkendář

Ekonom tvrdí, že pokles dopravních nákladů dosažený během posledních desetiletí byl částečně dosažen právě tím, že se námořní firmy vyhýbají své zodpovědnosti. Takže „dovozci a vývozci nemusí nutně platit skutečný náklad spojený s jejich aktivitami“ a „globalizace možná opravdu zašla příliš daleko“. Otázkou také je, jak by mělo fungovat ručení a závazky ve firemních strukturách využívající řadu dceřiných společností. Jak poukazuje Vuillemey, podle některých názorů by ani neměly být dceřiné společnosti zakládány v případě, že je ze 100 % vlastní mateřská společnost.

Zdroj: VoxEU

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688