Gastrobyznys láká méně než dřív, přesto letos vzniklo 842 nových podniků
Provozovatelé restaurací, barů, kaváren a bister kvůli pandemii coronaviru zažívají těžké časy. Přesto ale letos vzniklo 842 nových firem, které podnikají ve stravování a pohostinství (NACE 56) a celkový počet společností v tomto segmentu dosáhl 22 205. Detailnější analýza Bisnode však ukázala, že nových podniků vzniká méně než v předchozích letech.
Na jaře musely mít z důvodu boje s koronavirem všechny restaurace zavřeno, s příchodem druhé vlny pandemie se omezuje jejich otevírací doba. „I přes radikální zásahy ze strany státu, podnikatelé letos rozjíždějí nový gastrobyznys, nicméně ve srovnání s předchozími lety jsou opatrnější. Letos založili 842 nových firem, což je o 16 % méně, než ve stejném období loňského roku a o 29 % méně než v roce 2018. “ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že celkový počet nově založených firem napříč všemi obory podnikání meziročně propadl o 11 %. „Pokud počet nově vzniklých firem meziročně propadl o 11 % a počet nových firem v segmentu stravování a pohostinství meziročně klesl o 16 %, je zřejmé, že se podnikatelé v gastrobyznysu prožívají velmi obtížné období,“ uzavřela Petra Štěpánová z Bisnode.
Od začátku roku zaniklo 390 společností. To je meziročně o 10 % méně, ale o 37 % více než v roce 2018. Podle databází Bisnode je celkový počet společností, které podnikají ve stravování a pohostinství, 22 205, což je nejvyšší hodnota za posledních deset let.
Vývoj počtu firem (a.s. a s.r.o.) s předmětem činnosti stravování a pohostinství (NACE 56)
v letech 2010 až 2020 (do 30. 8.)*
Rok |
Počet založených |
Počet zrušených |
Celkový počet |
2010 |
1 253 |
139 |
10 277 |
2011 |
1 137 |
151 |
11 158 |
2012 |
1 289 |
150 |
12 087 |
2013 |
1 234 |
162 |
13 060 |
2014 |
1 473 |
192 |
14 166 |
2015 |
1 594 |
246 |
15 505 |
2016 |
2 558 |
294 |
17 496 |
2017 |
2 152 |
396 |
19 354 |
2018 |
1 722 |
467 |
20 725 |
1 445 |
621 |
21 592 | |
2020* |
842 |
390 |
22 205 |
Zdroj: Bisnode
Bisnode
Bisnode je jedničkou v oblasti poskytování ekonomických informací o společnostech a podnikatelích. Analyzuje obrovské objemy dat, nachází souvislosti a interpretuje je do informací, které jsou srozumitelné pro zákazníky a tím jim umožňuje přijímat správná a chytrá rozhodnutí, zvyšovat tržby a minimalizovat rizika. Kvantitu mění na kvalitu, velká data (Big Data) mění na chytrá data (Smart Data). Bisnode působí v 19 evropských zemích a díky strategickému partnerství s Dun & Bradstreet poskytuje informace z více než 190 zemí světa o 300 milionech firem z celého světa.
Více se můžete dozvědět na: www.bisnode.cz
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz