Nikola a pohádka o nahém císaři
Někdy do roku 2010 na trhu platilo, že „investoři nemají rádi elektromobily“. Tvrdí se to na videu na WSJ a my víme, co se stalo poté: Přišla Tesla. Od té doby se věci hodně změnily a z nelibosti k eletromobilům se možná stalo podle WSJ hledání další Tesly. A tento příběh má nyní lokální kulminaci v tom, co se děje kolem Nikoly.
Ona dřívější nevraživost vůči elektromobilům pramenila podle WSJ hlavně z toho, že se na nich prodělávalo (můžeme dodat, že nějaký masivní skok opačným směrem zatím nenastal). Tesla ale dokázala uzavřít spojenectví s Toyotou a dokázala úspěšně vstoupit na akciový trh. Začala dokazovat, že skutečně dovede vyrábět auta a získávat podíl na trhu a podle WSJ jí k tomu výrazně pomohla právě Toyota a její výrobní a továrenské know how. Zde si mimochodem možná vybavíme epizodu, kdy se při problémech s výrobou Modelu 3 hovořilo o tom, že by se Tesla spojila s VW. Toto téma „vědět, jak dělat auta“ se nám tu tedy vrací. Podobně, jako se u tradičních automobilek vrací téma „vědět jak s elektřinou a softwarem“.
Jak bylo uvedeno, nyní se podle WSJ hledá další Tesla – hledají jí tradiční automobilky, aby se měly s kým spojit. A možná i investoři. Nikola před časem představila svůj dnes známý tahač „v pohybu“, za krátko na to představila svůj tahač Tesla. A pan Musk při představení mimo jiné uvedl, že Tesla bude garantovat 1 milion mil bez poruchy. Nikola má mít podle svých plánů konkurenční výhodu v tom, že by používala kombinaci elektřiny a vodíku. Ten pan Musk považuje za špatné řešení, Nikola ale tvrdí, že od určité vzdálenosti (několik stovek mil) a váhy soupravy má vodík technologicky a nákladově navrch. Trevor Milton tento princip rád shrnuje do bonmotu „rakety také nelétají na elektřinu“.
WSJ ale tvrdí, že do Nikoly investovala řada subjektů, které říkají, že technologie viděly a že jim důvěřují. Pokud by tomu tak bylo, tak Nikola technologie má, udělala přešlap, nemá žádnou infrastrukturu, nevyrobila jediné auto atd. Ale v podobné fázi byla jednou i Tesla a dost dobře jí přeskočit nelze. Alternativní scénáře jsou nasnadě. Já nemám ponětí, jak celá věc kolem Nikoly skončí, co v ní má pevný základ a co ne, kdo má „pravdu“. Když jí tak vnímám, říkám si jen, zda by trhu oproti vší sofistikovanosti neprospěla určitá dětská „naivita“, která je schopná v té správné chvíli vnímat a také říkat „císař je nahý“.
Jde o vzácné zboží, a pár příkladů, kdy by jej bylo skutečně třeba, mě napadá. Třeba různé deriváty balící dohromady aktiva pochybné kvality s tím, že výsledkem bude díky historicky (!) nízké korelaci krásný „šat“. A možná i firmy, které vyplácí vysoké dividendy a provádí odkupy i přesto, že jejich tok hotovosti a rozvaha nejsou zrovna nejsilnější.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz