(Kurzy.cz)
Tesle již na Wall Street konkurují tři elektroautomobilky. V porovnání Xpeng nabízí nejlevnější vozy
Letní prázdniny nebyly na Wall Street rozhodně okurkovou sezónou. Přinejmenším ne z hlediska primárních emisí (IPO), když o finanční prostředky si od investorů řeklo zhruba pět desítek společností. Jak už jsme informovali v článku Elektromobil se spalovacím motorem aneb další automobilka vstoupila ve čtvrtek na Wall Street, trh se na konci července rozšířil o automobilku Li Auto. Jen po měsíci nyní došlo na další čínskou společnost XPeng, která v porovnání zinkasovala od investorů ještě více finančních prostředků.
Poslední týdny eskalující zájem investorů o elektromobilismus způsobil, že čínská automobilka XPeng nakonec v rámci primární emise místo původně plánovaných 85 mil. akcií prodala 99,7 mil. akcií (ADS) a získala tak pro svou další expanzi téměř 1,5 mld. USD. V přepočtu tedy zhruba 33 mld. Kč. Akcie byly před týdnem upsány za kurz 15 USD, tedy dokonce nad hranici indikativně stanoveného pásma 11-13 USD. A vzhledem k dosavadní pozitivní tržní reakci je dost pravděpodobné, že objem transakce se nakonec ještě zvýší, resp. že manažeři emise využijí svého tradičního práva (opce) a upíší dalších 15 mil. akcií. Navíc možno zmínit, že ještě před IPO XPeng v srpnu získala od investorů na 900 mil. USD, když v rámci dalšího kola financování upisovala preferenční akcie třídy C.
Akcie XPeng se oproti ceně v IPO při svém debutu 27. srpna vyšvihly až o 66 %, když se obchodovaly až za 25 USD. Podobně jako i ostatní akcie elektroautomobilek zažívají volatilní obchodování. Nejníže se zatím na NYSE obchodovaly za 20,38 USD, včera zakončily na 21,09 USD (-2,41 %). Trh tím čínský start-up aktuálně oceňuje na zhruba 16 mld. USD, když však ocenění vzhledem k dalším třídám akcií zůstává částečně vlastně neúplné.
Mezi akcionáři známé firmy
Alibaba, Xiaomi, Coatue či Qatar Investment jsou již delší dobu akcionáři automobilky XPeng. Zmiňovaní čtyři giganti, resp. státní ropný fond, firmu společně podpořili svými dalšími prostředky také v proběhlém IPO. V souhrnu totiž nakoupili 10,25 mil. akcií.
Automobilce XPeng se podařilo dostat na Wall Street, resp. burzu NYSE sotva 5 let od svého založení. Obecně za poměrně velmi rychlou expanzi tohoto start-upu hovoří reálné produkty. Již v listopadu 2018 došlo k zahájení produkce SUV s označením G3. Tohoto elektromobilu s dojezdem až 520 km (dle NEDC) se do poloviny letošních prázdnin v Číně prodalo téměř 19 tisíc. Letos pak firma spustila výrobu a od května prodej svého sportovního sedanu P7. Toho se k zákazníkům zatím dostaly necelé 2 tisíce. Že expanze, resp. výroba a prodeje nabírají na obrátkách, naznačují samotná červencová data. V daném měsíci se k zákazníkům dostalo celkově téměř 2,5 tisíce elektromobilů XPeng.
Jak je zároveň vlastně patrno i z výše uvedeného přehledu, XPeng má zájem nabízet vozy pro střední třídu, resp. je místně podstatně levnější než Tesla, resp. v některých variantách i než NIO a Li Auto. Cena nejlevnější verze G3 začíná, po čínských subvencích, na necelých 147 tis. RMB, tedy zhruba 21 500 USD, potažmo 477 tis. Kč. U naopak nejdražší verze sedanu P7 pak dotovaná cena, bez zatím připravovaného autopilota softwaru XPILOT 3.0, činí 350 tis. RMB, tedy v přepočtu 1,14 mil. Kč.
Automobilka má ambice představovat nový model každý rok. V příštím roce je v plánu sedan. Podobně jako například u konkurenční NIO elektromobily XPeng nicméně v současnosti vlastně nevyrábí sama firma, nýbrž smluvně v Zhengzhou společnost Haima Automobile. Ve výstavbě je již ale i vlastní továrna v Zhaoqing, která má prvotně produkovat vůz P7, resp. následující modely. V souhrnu lze hovořit o roční výrobní kapacitě 250 tis. elektromobilů XPeng.
Oproti prvotně nabízenému vozu G3 prezentuje XPeng u P7 o něco delší záruční podmínky. Konkrétně 5 let či 120 tisíc km, resp. pro hlavní komponenty jako motor a baterii pak 8 let nebo 160 tis. km. Za zmínku stojí poměrně rozumná pohotovostní hmotnost, resp. u sedanu P7 činí 1 890 kg. Z dalších parametrů možno zmínit například zavazadlový prostor o objemu 440 litrů, výkon elektromotoru až 196 kW s max. točivým momentem 390 Nm (u čtyřkolky 655 Nm). Maximální rychlost přesahuje 170 km/h a například 70,8 kWh lithiovou baterii lze z 30 % na 80 % nabýt za asi 28 minut. Velmi solidně vyznívá koeficient aerodynamického odporu 0,235.
Doplnit závěrem lze, že XPeng se poměrně logicky stále pohybuje v červených číslech. Za letošní 2. čtvrtletí ztráta dosáhla 146 mil. RMB (21,3 mil. USD) při příjmech 591 mil. RMB.
Další představení vozu P7, včetně jeho výroby, lze shlédnout níže ve 2 minutovém videu.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz