Tak v čem budeme jezdit?
Jedna prostá otázka: Je lepší mít vlastní auto, nebo se nechat vozit někým jeho autem a platit mu za to? Asi cítíme, že pokud tuto volbu vůbec máme, bude odpověď hodně záviset třeba na tom, kolik kilometrů ročně autem cestujeme. Pokud pár desítek, je to něco jiného, než když to je pár desítek tisíc. Dnes bych tímto rád pokračoval ve své úterní úvaze, která se netýkala ničeho jiného než budoucnosti aut a i tudíž jednoho z největších odvětví na světě. Přesněji řečeno, týkala se „N“ oblasti z trojky SEN (samořídící, elektrické, nevlastní).
Je to již pár let, co Kyle Hill na stránkách Medium prezentoval svůj obsáhlý výpočet zaměřující se na to, jestli je lepší auto vlastnit, či jej využívat přes UberX. Dospěl k názoru, že u Američanů cestujících tolik, co celonárodní průměr (13,5 tisíce mil), je roční náklad vlastnění vozu ve městech 12,7 tisíc dolarů, používání Uberu by stálo více než 18 tisíc dolarů. Uber by byl levnější až pokud by lidé cestovali méně než 9,5 tisíce mil ročně.
V úterý jsem zase zmiňoval studii od americké AAA z roku 2018, podle které lidé v amerických městech cestují ročně v průměru téměř 11 tisíc mil a pokud by na to využívali společnosti typu Uber, bude je to státá více než 20 tisíc dolarů ročně. Což je více než dvojnásobek odhadovaných nákladů spojených s provozem a nákupem vlastněného auta. Není asi překvapivé, že třeba Lyft takové studie zpochybňuje a u té od AAA poukazuje třeba na to, že nepočítá se sdílenými jízdami, které jsou levnější a podle firmy u ní tvoří asi třetinu objemu služeb.
Třeba Business Insider tak zase v roce 2017 psal o studii, podle které by nevlastnění auta bylo nákladově výhodné pro 25 % Američanů. V konečném důsledku mi pak nepřekvapivě vychází, že služby firem jako je Uber mají tím větší smysl, čím více jde o skutečné sdílení jízd (tj., využívání jednoho auta pro společné cesty a znásobování jeho užitku – stále stejné téma týkající se oněch dostupných motohodin). A smysl těchto služeb výrazně zvyšuje, pokud si velmi ceníme, že nebudeme sami řídit, popřípadě budeme místo řízení v autě s jiným řidičem pracovat.
Možná výhoda (ne)vlastnění aut je tak přes všechny naše výpočetní a datové dovednosti obestřena podobnými nejasnostmi, jako elektromobilita – minulý týden jsem tu poukazoval na rozdílné pohledy na její emisní přitažlivost v závislosti na energetickém mixu. A spory se nevedou jen o to, zda vlastnit, či nevlastnit. Například studie MIT před časem tvrdila, že ti, kteří pracují pro Uber a spol., mají po započtení všech nákladů mimořádně nízké příjmy na hodinu. S čímž ale firmy nesouhlasí a samy prezentují své studie.
Zda budeme jezdit v elektromobilech s řidičem od Uberu, či povětšinou dál se spalovacími motory v našich vlastních autech, je tak stále dost nejasné. O té autonomii nemluvě. Co ale implikuje kapitalizace firem jako Tesla, Nikola, či Uber jsem tu již psal.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Tak v čem budeme jezdit?
- Češi nevědí, co s penězi, tak je rvou je do hypoték a nemovitostí. Hypotéky jsou na svém úrokovém dně, letos už budou převážně zdražovat 9:31
- Češi nevědí, co s penězi, tak je rvou je do hypoték a nemovitostí. Hypotéky jsou na svém úrokovém dně, letos už budou převážně zdražovat 9:31
- Řecko: tik tak, tik tak, tik tak ... a některé návrhy jsou navíc spíše lišácké
- Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů?
- Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select