Patria (Patria Finance)
Auto Moto  |  20.08.2020 16:38:24

Tak v čem budeme jezdit?

Jedna prostá otázka: Je lepší mít vlastní auto, nebo se nechat vozit někým jeho autem a platit mu za to? Asi cítíme, že pokud tuto volbu vůbec máme, bude odpověď hodně záviset třeba na tom, kolik kilometrů ročně autem cestujeme. Pokud pár desítek, je to něco jiného, než když to je pár desítek tisíc. Dnes bych tímto rád pokračoval ve své úterní úvaze, která se netýkala ničeho jiného než budoucnosti aut a i tudíž jednoho z největších odvětví na světě. Přesněji řečeno, týkala se „N“ oblasti z trojky SEN (samořídící, elektrické, nevlastní).

Je to již pár let, co Kyle Hill na stránkách Medium prezentoval svůj obsáhlý výpočet zaměřující se na to, jestli je lepší auto vlastnit, či jej využívat přes UberX. Dospěl k názoru, že u Američanů cestujících tolik, co celonárodní průměr (13,5 tisíce mil), je roční náklad vlastnění vozu ve městech 12,7 tisíc dolarů, používání Uberu by stálo více než 18 tisíc dolarů. Uber by byl levnější až pokud by lidé cestovali méně než 9,5 tisíce mil ročně.

V úterý jsem zase zmiňoval studii od americké AAA z roku 2018, podle které lidé v amerických městech cestují ročně v průměru téměř 11 tisíc mil a pokud by na to využívali společnosti typu Uber, bude je to státá více než 20 tisíc dolarů ročně. Což je více než dvojnásobek odhadovaných nákladů spojených s provozem a nákupem vlastněného auta. Není asi překvapivé, že třeba Lyft takové studie zpochybňuje a u té od AAA poukazuje třeba na to, že nepočítá se sdílenými jízdami, které jsou levnější a podle firmy u ní tvoří asi třetinu objemu služeb.

Podobné studie tak nenaznačují, že by mělo dojít k nějaké úplné revoluci na straně vlastnictví automobilů. Pokud si je ale pročítáme, rychle zjistíme, že stojí na dlouhé řadě předpokladů a odhadů a na některé z nich jsou značně citlivé. Ona studie od AAA například zmiňuje, že cena služeb od přepravců se v jednotlivých městech pohybuje mezi 17 – 26 tisíci dolarů. K tomu je otázkou, jak počítat reálné odpisy, respektive ztrátu hodnoty vlastněných aut - viz i má předchozí úvaha z úterý. V ní jsem popisoval, že pokud hodnota auta klesá zejména s tím, kolik má ujetých kilometrů (odpracovaných motohodin), má Uber a Lyft menší smysl, než když hodnota auta klesá i tím, že stojí v garáži (posuďte sami, který případ je blíže realitě).

Třeba Business Insider tak zase v roce 2017 psal o studii, podle které by nevlastnění auta bylo nákladově výhodné pro 25 % Američanů. V konečném důsledku mi pak nepřekvapivě vychází, že služby firem jako je Uber mají tím větší smysl, čím více jde o skutečné sdílení jízd (tj., využívání jednoho auta pro společné cesty a znásobování jeho užitku – stále stejné téma týkající se oněch dostupných motohodin). A smysl těchto služeb výrazně zvyšuje, pokud si velmi ceníme, že nebudeme sami řídit, popřípadě budeme místo řízení v autě s jiným řidičem pracovat.

Možná výhoda (ne)vlastnění aut je tak přes všechny naše výpočetní a datové dovednosti obestřena podobnými nejasnostmi, jako elektromobilita – minulý týden jsem tu poukazoval na rozdílné pohledy na její emisní přitažlivost v závislosti na energetickém mixu. A spory se nevedou jen o to, zda vlastnit, či nevlastnit. Například studie MIT před časem tvrdila, že ti, kteří pracují pro Uber a spol., mají po započtení všech nákladů mimořádně nízké příjmy na hodinu. S čímž ale firmy nesouhlasí a samy prezentují své studie.

Zda budeme jezdit v elektromobilech s řidičem od Uberu, či povětšinou dál se spalovacími motory v našich vlastních autech, je tak stále dost nejasné. O té autonomii nemluvě. Co ale implikuje kapitalizace firem jako Tesla, Nikola, či Uber jsem tu již psal.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.



Přečtěte si také:

15.09.2024Třinec - Jak jezdí a budou jezdit autobusy? trinecko.cz (Třinec)
10.01.2023Americké akcie: Tak co bude? Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688