Víkendář: Němci se snaží dohnat Teslu
Vládní dotace na elektromobily vyvolávají v Německu prudký růst poptávky po těchto vozech. Společnosti VW, BMW i Daimler jsou tímto boomem zaskočeny, jejich výrobní kapacity nestačí a nedostatek je zřejmý i u dobíjecích stanic po celé Evropě. Tvrdí to der Spiegel s tím, že automobilky tak „vyrážejí do útoku“ a snaží se dohnat Teslu.
Spiegel píše o šéfovi Audi Markusu Duesmannovi. Ten hovoří o tom, že německé automobilky nejdříve nebraly Teslu vážně, pak byly zmatené a nakonec upadly do šoku z toho, co Tesla dokáže. Její Model 3 patří k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě, německé modely jsou daleko za ním a lépe si nyní vede jen Zoe od Renaultu. Tesla také vybudovala více než 5 000 dobíjecích stanic ve 24 evropských zemích, zatímco konsorcium automobilek BMW, Daimler, VW a Ford jich má něco přes 1 600.
Dotace na nákup elektromobilů nyní zvedají poptávku po nich i přesto, že v Německu celkový prodej nových vozů klesá. Dotace navíc začaly poskytovat i ve Francii, Rakousku, Španělsku i Británii, ale „němečtí výrobci nejsou schopni ji uspokojit“. Pro současné modely nemají dostatečné výrobní kapacity a nové modely se na trh dostanou až za dlouhou řadu měsíců. Der Spiegel dodává, že BMW mělo na čas dobrou pozici na trhu s vozy i3 a i8, ale také na nich „těžce prodělávalo“ a pak „ztratilo nervy“. Nové modely tak firma na trh neuvede dříve než v roce 2021 a „projekt i“ je v podstatě odsouzen k zániku.
Bernd Osterloh z vedení VW Spiegelu potvrdil, že velkou překážkou dalšího rozvoje elektromobility je infrastruktura, a to zejména na jihu a ve východní Evropě. V USA VW v rámci kompenzací za podvody s emisemi pracuje na projektu Electrify America a firma nedávno představila dalším automobilkám podobný projekt pro Evropu. Der Spiegel ale dodává, že se diskutuje o tom, zda by každá automobilka měla svou vlastní síť přístupnou jen pro její vozy, či zda je naopak nutný koordinovaný postup.
Der Spiegel tvrdí, že německé elektromobily mají také problémy s datovým propojením. Nejlepším příkladem má být VW a jeho ID.3. Mělo jít o „počítač na kolech“, ale v září, kdy by měl být model uveden na trhu, ještě nebude fungovat jeho datové propojení. Podle Spiegelu bude navíc tento problém řešen tak, že s autem bude muset jeho majitel do servisu, zatímco Tesla podobné problémy řeší bez nutnosti takového kroku. Duesmann tak podle Spiegelu pracuje na novém softwaru, ale „celá věc zabere roky“. A sám manažer přiznává, že co se týče mobilního připojení, není jeho firma v takové pozici jako Tesla.
Zdroj: Der Spiegel; Foto: Flickr
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz