Ukrajinci a Slováci skupují české firmy
Zahraniční podnikatelé loni koupili 3 366 českých firem, což je o 3,4 % méně, než v roce 2018 a nejméně za posledních šest let. České firmy nejčastěji kupovali Ukrajinci (897) a Slováci (690), s výraznějším odstupem následovali Maďaři (192), Rumuni (186) a Rusové (170). Informace dnes přinesla společnost Bisnode, jednička ve sledování vazeb a propojení mezi subjekty.
„Víc než čtvrtinu českých společností, které v uplynulém roce přešly do rukou zahraničních vlastníků, koupili Ukrajinci. Přitom mezi lety 2014 a 2017 nejvíc českých firem prodaných do zahraničí mířilo na Slovensko. Od roku 2018 ale již nejvíc firem kupovali Ukrajinci, a Slováky tak odsunuli na pomyslnou druhou příčku,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že za poslední rok si ukrajinští podnikatelé před Slováky vytvořili znatelný náskok.
„České firmy kupují hlavně podnikatelé ze zemí, se kterými nás pojí geografické, historické a ekonomické vazby. V TOP 10 jsou všechny země V4 a z postkomunistického bloku Rusko, Rumunsko a Bulharsko,“ dodala Petra Štěpánová z Bisnode.
Počty českých společností prodaných zahraničním podnikatelům v roce 2019
Poznámka: jen přímé majetkové vazby
Zdroj: Bisnode
Zajímavé je také sledovat podíl obou zemí na celkovém počtu zrealizovaných transakcí. Zatímco Ukrajinci v roce 2014 koupili 7,0 % společností z celkového počtu firem prodaných zahraničním podnikatelům, o rok později se jednalo o 9,2 %, v roce 2016 jejich podíl dosáhl 12,9 %, v roce 2017 překročil 16% hranici, v roce 2018 to bylo 22,3 % společností a loni již 26,7 %. Naproti tomu Slováci si ve sledovaném období drží stabilní zájem, když skoupili 19,4 % – 25,3 % společností ročně, přičemž nejmenší podíl Bisnode zaznamenal v posledních dvou letech.
Zdroj: Bisnode
Zdroj: Bisnode
Zdroj: Bisnode
Bisnode
Bisnode je jedničkou v oblasti poskytování ekonomických informací o společnostech a podnikatelích. Analyzuje obrovské objemy dat, nachází souvislosti a interpretuje je do informací, které jsou srozumitelné pro zákazníky a tím jim umožňuje přijímat správná a chytrá rozhodnutí, zvyšovat tržby a minimalizovat rizika. Kvantitu mění na kvalitu, velká data (Big Data) mění na chytrá data (Smart Data). Bisnode působí v 19 evropských zemích a díky strategickému partnerství s Dun & Bradstreet poskytuje informace z více než 190 zemí světa o 300 milionech firem z celého světa.
Více se můžete dozvědět na: www.bisnode.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.