Česká pošta: Kolo Favorit a jízdní posel zahajují emisi „béčkových“ známek
V souvislosti se zavedením dvourychlostního režimu doručování listovních zásilek začne Česká pošta 1. února prodávat výplatní poštovní známky, na nichž je poprvé v historii nominále zastoupeno písmenem „B“. Těmito známkami budou moci nově její klienti označovat obyčejná psaní doručovaná v tzv. ekonomickém režimu, tedy do dvou dnů od podání.
Autorem grafického návrhu známky s fenomenálním jízdním kolem Favorit je Petr Ptáček. Od 50. do 90. let se v rokycanském závodě vyráběla kola určená běžným cyklistům, ale i speciály pro sportovce všech cyklistických disciplín. V Rokycanech se bicykly vyráběly již od konce 19. století pod značkami Tudor a Tripol. Firma Favorit byla založena v roce 1951, v dobách své největší slávy produkovala 200 000 kol ročně a vlastnit kolo z rokycanské továrny bylo snem mnoha kluků. Na různých typech tohoto kola soutěžili například bratři Pospíšilové či zlatý olympionik z Tokia Jiří Daler.
Metodou plnobarevného ofsetu a v nákladu 6 250 000 kusů známku vytiskla Poštovní tiskárna cenin, která stojí i za tiskem druhé „B“ známky, jejímž námětem je jízdní posel v červené uniformě na koni.
Poštovní uniformy patřily již od poloviny 18. století k hlavním identifikátorům poštovních zaměstnanců na veřejnosti. Pěstovaly hrdost poštovních zaměstnanců a vytvářely pocit sounáležitosti i jisté stavovské výlučnosti. Z historického hlediska jsou dokladem hmotných i kulturních dějin poštovní správy a jejích zaměstnanců, podávají nám svědectví o dobové módě, sociálním, hospodářském a duchovním prostředí rakouské monarchie, meziválečného i poválečného Československa.
Podobu této známky navrhl Karel Zeman a známkový sešitek vytištěný též metodou plnobarevného ofsetu, vydaný v nákladu 200 000 ks, obsahuje 10 ks výplatních známek ve formě celoplošných samolepek s oddělením formou průseku.
Jak je již naznačeno výše, nominále zastoupené písmenem „B“ odpovídá ceně za vnitrostátní Obyčejné psaní – standard do 50 gramů v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč. Cena sešitku k datu vydání: 10 x 19 Kč, tedy 190 Kč.
Zájemci si mohou výplatní známky či známkové sešitky zakoupit na všech pobočkách České pošty či na jejích webových stránkách.
Matyáš Vitík
tiskový mluvčí
Česká pošta, s.p.
606 111 060
vitik.matyas@cpost.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?