(Kurzy.cz)
USA varovaly před zavedením digitální daně v ČR
Spojené státy varovaly, že kvůli zavedení takzvané digitální daně, mohou vůči Česku uplatnit odvetná opatření. Česká vláda navrhuje sedmiprocentní digitální daň pro velké internetové firmy sídlící zejména v USA (Google, Facebook, Amazon či Apple). Vládním opatřením, které by mělo přinést do státního rozpočtu až 5 mld. Kč, se právě začínají zabývat poslanci. Podobnou, pouze však tříprocentní, digitální daň již zavedla Francie a v reakci Spojené státy uvalily odvetná cla na část francouzského zboží. Řada států se prostřednictvím těchto daní snaží nalézt dodatečné zdroje pro neustále bobtnající výdaje státních rozpočtů. Protože EU zatím nepřišla v této otázce se společným řešením, iniciativy se ujaly jednotlivé státy. Celoevropské řešení by ovšem bylo pro případ sporů s USA výhodnější, a to vzhledem k velikosti trhu a vyjednávací síle. Pro případ uvalení cel ze strany USA však neočekáváme výrazný dopad, protože podíl USA na přímém českém vývozu není vysoký, jen cca 2,5 %, nicméně v posledních letech se díky růstu americké ekonomiky zvyšuje. Trumpova obchodní strategie je spíše vedena snahou o zviditelnění, proto by se případná odvetná opatření týkala spíše známých než objemově nejvýznamnějších artiklů. Terčem by tak mohly být např. známé české pivovary nebo sklárny.
Autor: Luboš Růžička, analytik
Editor: Eliška Jelínková, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz