(Kurzy.cz)
Koncern VW loni s novým rekordem prodejů aneb jak dopomohla jednotlivým značkám Čína
Koncern Volkswagen čtvrtý
rok v řadě prodal více než 10 mil. vozů, resp. loni se již výrazně přiblížil
další milionové hranici. Za rok 2019 totiž prodal rekordních celkem 10 974 600
automobilů, meziročně o 1,3 % více. Domácí ŠKODA se však loni stala jakousi
černou ovcí. Společně s koncernovou divizí Volkswagen komerční vozy, jako
jediné značky zaznamenaly meziroční pokles prodejů. ŠKODA nicméně stále zůstala
třetí nejprodávanější značkou skupiny.
Ke zmiňovanému rekordu koncernu výrazně napomohl prodejní úspěch v posledních měsících roku. V prosinci si dokonce našlo majitele již přes 1 mil. vozů koncernu.
Prodeje osobních vozů VW jsou nadále základním kamenem celé skupiny. Loni tvořily podíl přes 57 %, když se jich prodalo téměř 6,28 mil. (meziročně o 0,5 % více). Následuje Audi, když si majitele našlo přes 1,84 mil. vozů (+1,8 %). Bronz si udržela v koncernu zmiňovaná ŠKODA s 1,24 mil. vozy (-0,9 %).
Prodeje koncernu Volkswagen, resp. samotné značky VW v jednotlivých měsících roku 2019
Stejně jako již v roce 2018 největší procentuální meziroční navýšení prodejů docílil loni „bramborový“ SEAT, který prodal 574 tisíc vozů (+10,9 %). Výrazný nárůst 9,6 % vykázal také výrobce sportovních vozů Porsche, když zákazníka si loni našlo rekordních téměř 281 tisíc vozů. Jistě i v návaznosti na přetrvávající ekonomický růst zájem o vozy Porsche neutuchal nejen v Číně (+8 %), ale ještě výrazněji se zvýšil v Evropě (+15 %), resp. v samotném domovském Německu (+15 %).
Koncern VW a nákladní vozy
Po výrazném dvouciferném nárůstu prodejů v roce 2018 se tempo zájmu o nákladní vozy MAN zmírnilo. Tato divize loni navýšila prodeje „jen“ o 4,6 % na 142,8 tis. vozů. Vozů Scania se prodalo bez pěti set již sto tisíc, tedy meziročně o 3,1 % více. Doplnit lze v úvodu zmiňované prodeje užitkových vozů VW v objemu necelých 492 tisíc (-1,6 %).
Čína nadále hlavním trhem
Po předchozí 20 leté „automobilové rally“ čínský automobilový trh loni druhým rokem v řadě zaznamenal pokles prodejů. Nicméně jak již naznačovala prodejní čísla z jednotlivých měsíců, koncernu VW se zde až tak špatně nevedlo a spíše lze hovořit o upevnění jeho postavení. Zejména samotné značky VW.
Vůbec poprvé v historii navíc podíl prodejů osobních vozů VW v Číně (včetně Hongkongu) za celý rok překonal hranici 50 %. Prodalo se zde totiž přes 3,16 mil. vozů Volkswagen (+1,7%), což znamená téměř 50,4 % ze všech.
Druhý největší podíl prodejů v Číně lze u koncernu vysledovat u Audi. Majitele si zde v roce 2019 našlo přes 690 tisíc vozů se čtyřmi kruhy, tedy přes 37 % ze všech. Následuje Porsche, u kterého zde prodeje bezmála 87 tisíc vozů tvořily téměř 31 %.
Zatímco u výše uvedených značek byl podíl prodejů v Číně meziročně poměrně stabilní, ŠKODA v tomto ohledu zaznamenala výrazný pokles. Prodeje 282 tisíc vozů značí podíl necelých 23 %, zatímco o rok dříve ŠKODA prodala v Číně přes 27 % své celkové produkce.
Akcie Volkswagen na rezistencích
Akcie VW (preferenční i kmenové) se v návaznosti na zveřejňované údaje o prodejích jednotlivých značek drží u svých posledních maxim, resp. vlastně tedy nejvýše za téměř 2 roky. Investoři již také začínají vyhlížet hospodářské výsledky za rok 2019 a tedy i letošní dividendu. Schvalovat požitek za loňský rok se bude 7. května na valné hromadě v Berlíně, nicméně finanční podrobnosti by měly být zveřejněny 17. března. Připomenout lze, že loni se akcionáři dočkali celkem 2,42 mld. EUR - dividendy 4,80 EUR, resp. 4,86 EUR u preferenčních akcií.
Vývoj preferenčních akcií Volkswagen za posledních 5 let
Zdroj grafu: VW
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz