Informace ke stavbě D1 137 Přerov - Lipník nad Bečvou
Za stavbu "D1 137 Přerov - Lipník nad Bečvou" je na místo kritiky a lží na místě určitě spíše pochvala a uznání všem, kteří se na výstavbě podíleli. Mluvit o stavbě v obyčejných polích je projevem neznalosti jakéhokoliv detailu z přípravy i realizace samotné. Jedná se 14 kilometrový úsek dálnice procházející místy velmi problematickými prostředími v podloží: například území bývalé skládky, popílkoviště.
Nejkomplikovanějším problémem ovšem bylo objevené potenciální sesuvné místo přímo v klíčovém místě založení jednoho z hlavních mostů - estakády SO 215. První reakcí investora bylo odtěžit problematickou část horniny a nahradit ji jiným materiálem. I tak ale stále hrozila aktivace kluzné plochy a tudíž riziko nestability pilířů mostu. Proto dal investor pokyn k zásadnímu a razantnímu, ale o to jistějšímu řešení: změně dílčího projektu a prodloužení mostu o jedno celé mostní pole.
ŘSD ČR staví mostní konstrukce s technickou životností cca 100 let, a proto při výstavbě není prostor pro toleranci jakéhokoliv rizika. Úměrné prodloužení doby výstavby a navýšení ceny je více než přijatelným řešením oproti potenciálně uzavřené dálnici a provádění nákladných sanačních opatření v průběhu provozování mostu a v nejhorším scénáři zřícení mostu či ztrátě na životech uživatelů dálnice.
Provedení geologicko - technického průzkumu je povinnou podmínkou každého připravovaného stavebního projektu. Byl proveden řádně dle platných technických předpisů i na této stavbě, nicméně nastalý problém s kluznou plochou neodhalil. Nicméně není možné GTP průzkum provést na každém metru budoucí stavby a i kdyby ano, pak skutečný stav geologického podloží se ukáže až při samotné realizaci stavby a zásahu do země. Tak tomu bylo i na D1 mezi Přerovem a Lipníkem. Tento jev jsme řešili na více stavbách, a všude jsme ho vyřešili. Ta situace je stejná ve všech státech světa.
Každý, kdo dnes kritizuje práci stavby a volá po potrestání za postavení dálnice, používá velmi obecná tvrzení bez jakékoliv znalosti problému. Ale právě tvrdá fakta dávají tušit skutečně erudovaný úsudek. V citacích kritiků se ale ani náznakem neobjevila konkrétní údaje. Je třeba si uvědomit, že stavba má 14 km, realizováno bylo 216 SO, 10 mostů na hlavní trase v délce přes 1600 m, celkem 5341 m PHS, nasypalo se přes 2,6 mil. m3 zeminy, vykopalo skoro 1,9 mil. m3 a položilo se 321 800 m2 betonové vozovky. Všechny tyto činnosti jsou obrovsky náročné. A já musím poděkovat všem - dělníkům, technikům, projektantům, inženýrům, stavařům a dalším, kteří stavbu realizovali. Mrzí mě, že jejich práce je záměrně snižována a dehonestována. Pak se nedivme, že za chvíli nebudeme mít s kým tyto stavby realizovat. Nikdo z těch lidí, kteří stavbu kritizují se na stavbě nepodíleli a nevědí, co obnášela.
Dále je třeba zdůraznit, že stavba byla realizována za 57 % předpokládané hodnoty a to za 192 mil. Kč za 1 km. Jedná se tak prakticky o jednu z nejlevnější dálnic v ČR vůbec. Jen pro připomenutí před 10 lety se cena za km pohybovala až okolo 400 - 500 mil. Kč. Stavba pomůže všech řidičům i přes ten bohužel chybějící poslední úsek.
V médiích se objevila o stavbě řada nepravd:
- Aktualizace ZDS nebyla zkontrolována
Není pravda – ZDS byla velmi pečlivě kontrolována a připomínky byly zapracovány do čistopisu. Pro zajímavost tak v průběhu stavby sice byly provedeny změny, ale došlo na tak velké stavbě k navýšení ceny pouze o 2,7 %.
- Zpoždění stavby bylo způsobeno „načerno“ položenými kabely, za což nebyl nikdo potrestán
Kabely byl uloženy do chráničky, která byla řádně umístěna. Nebylo zde identifikováno porušení zákona a tím by případná škoda byla nevymahatelná.
- Špatně provedený GTP průzkum způsobil zpoždění
GTP průzkum byl provedený řádně dle platných technických předpisů a kontrolován ÚKKS pod vedením současného kritika – viz výše.
- Zpoždění stavby nikdo nepenalizoval
Není pravda – zhotovitel dostal penále ve výši 32 mil. Kč za nesplnění prvního postupného závazného milníku (byl v prodlení na začátku stavby) a stále se řeší i sankce za nesplnění druhého postupného milníku. Zpoždění zprovoznění stavby je dále způsobeno událostí na mostě SO 215, která je ze Smlouvy rizikem objednatele.
- Střet zájmu – projektant PDPS nesmí vykonávat TDI, což bylo údajné porušení směrnice ŘSD
Není pravda – taková směrnice nebyla nikdy MD či ŘSD ČR vydána, takže se o žádné porušení směrnice nejedná. Ostatně to mi včera osobně potvrdil i sám bývalý v článcích zmiňovaný GŘ.
ŘSD ČR jako investor si uvědomuje, že je bezpodmínečně nutné dokončit D1 jako celek. Proto také úseky z Lipníku do Přerova a poslední z Přerova do Říkovic chtěl přirozeně stavět najednou, resp. zprovoznit je najednou. Je jasné, jak obrovskou úlevu by to znamenalo pro Přerov, ale i pro veškerou tranzitní dopravu a zásadní ulehčení nyní velmi zatížené trasy po D46 a D35 kolem Olomouce. Pokud ale je stavba D1 z Přerova na jih vytrvale blokována, postavili jsme dalších 14 km, které v daném čase postavil bylo možné. Už chybí pouze 10 km. Věřím, že rok 2021 zahájení stavby je i přes všechny obstrukce a soudy (mají 3 měsíční termíny) reálný, čemuž přispívají i změny v legislativě. ŘSD má připraveny všechny kroky k tomu, aby se stavba mohla realizovat co nejdříve – je zpracována a projednána DSP a ZDS, jsme připraveni obratem po právní moci změny ÚR podat žádost o stavební povolení, zahájit tendr na zhotovitele, z hlediska majetkoprávní přípravy máme vykoupeno 96 % plochy dálnice. V novinách uvedený údaj o dalších 30 letech přípravy se v kontextu výše uvedeného jeví jako absolutní nesmysl a šíření naprosto nepodložených zpráv mezi veřejnost.
Publikováno: 13. December 2019, přímý odkaz
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři